اهداف پنجگانه استفانو دومینیکالی برای آینده لامبورگینی
دومینیکالی بیش از هر تماشاگر یا پرسنل پشتیبانی تیمها با پیست فرمول یک و برج ۹ طبقه سخیر آشنایی دارد. در حاشیه مسابقات گرندپری در بحرین، لامبورگینی میزبان رسانهها برای معرفی مدل جدید لامبورگینی هوراکان EVO است. اخیرا طول دوره مدیرعاملی دومینیکالی به سه سال رسیده است. این مدیر ۵۳ ساله با هیجان میگوید:
اگر زمان بهسرعت بگذرد، پس همهچیز خوب است. ولی اگر بهکندی پیش برود، مشکلی وجود دارد.
بیشتر سابقه کار دومینیکالی در فراری است. او بیستوسه سال در فراری کار کرد اما حضور چندان موفقی در فرمول یک نداشت. دومینیکالی اواخر سال ۲۰۰۷ سکان هدایت تیم فرمول یک فراری را در دست گرفت. مدیر ایتالیایی پیشازاین چندین بار در این پیست بینالمللی فرمول یک حاضر شده بود. البته در دفعات قبل، با لباس رسمی تیم فرمول یک شرکت فراری به این پیست آمده بود. او بین سالهای آخر ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ ریاست تیم یادشده را بر عهده داشت. دومینیکالی در خاطرات خود، دو قهرمانی در مسابقات سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ را در پیست بحرین به یاد دارد. البته پیروزیهای تیم فراری در نیمه دوم هفت سال مدیریت او در تیم فراری در این پیست تکرار نشد؛ ولی در دیگر پیستهای فرمول یک دیگر کشورها، قهرمانیهایی را کسب کردند. استفانو دومینیکالی در آوریل ۲۰۱۴ بهیکباره استعفای خود از ریاست تیم فراری اعلام کرد. او با این تصمیم همگان را شوکزده کرد. دومینیکالی پس از کنار رفتن از تیم فراری در آئودی به کار مشغول شد.
بعد از یک مدت کوتاه در آئودی، دومینیکالی در اوایل سال ۲۰۱۶ به سمت مدیرعاملی لامبورگینی منصوب شد. درآمد شرکت لامبورگینی طی حضور دومینیکالی افزایش داشته است، اما او اولین کسی بود که بر چهارچوب و اصالت این شرکت که در سالها قبل طرحریزیشده بود، اشاره میکرد. فروش لامبورگینی در سال قبل از ورود دومینیکالی ۲۰۴۵ خودرو بود؛ اما با حضور او، لامبورگینی توانست ۵۷۵۰ خودرو را در طول یک سال به فروش برساند.
هرچند که سمت مدیرعاملی این شرکت در ۵۶ سال گذشته، بیشتر نقش مراقبتکننده از این برند را بر عهده داشتند تا این شرکت به فراموشی سپرده نشود ولی اکنون لامبورگینی در وضعیت بسیار خوبی قرار گرفته است و باقدرت برنامههای خود را ادامه میدهد. در عوض، دومینیکالی برنامه خود را بر پایه گسترش فروش و مدلهای جدید تولیدی این شرکت قرار داده است تا شرکتی متفاوت با ۵ سال پیش به وجود آید. آنچه در ادامه میآید، یک برنامه پنج مرحلهای است که لامبورگینی را به آینده درخشان خود میرساند و در رقابتی مستقیم با کارفرمای سابق خود فراری قرار میدهد.
۱- افزایش آگاهی و آشنایی با برند
دومینیکالی پیشنهاد میدهد که میزان آگاهیها از برند لامبورگینی در سطح جهان میتواند رشد بالقوه زیادی داشته باشد:
ارزش سهم ما در بازارهای جدید صفر است. آنها چیزی درباره لامبورگینی نمیدانستند. موفقیت در بازارهای جدید نیازمند شناخت و آشنایی با نسل جوان است؛ به همین دلیل ما باید نشان دهیم که جالبترین، پرطرفدارترین و پویاترین برند هستیم.
نظر او دربارهی بازارهای سنتی چیست؟
ما نیاز داشتیم که برند خود را در مسیر متفاوتی قرار دهیم. باید فضای دوقطبی موجود را قبل از اینکه عاشق لامبورگینی شوید یا از آن متنفر، کمتر کنیم. اکنون شما یا عاشق آن هستید یا آن را دوست ندارید؛ اما هرکدام از اینها که باشد، شما یک نام تجاری با هویت بسیار قدرتمند را میشناسید.
لامبورگینی از مدتها قبل بهخاطر طراحی و تولید خودروهای قدرتمند با طراحیهای تهاجمی و زیبا مشهور شده بود ولی اکنون تلاش میکند تا خودروهایی با چهره دوستانه و عمومیتر به بازار عرضه کند. اکنون لامبورگینی میخواهد به یک برند شاد تبدیل شود.
۲- افزایش فروش
سال گذشته، فروش جهانی لامبورگینی تقریباً ۷۰ درصد افزایش یافت. دومینیکالی، استراتژیها و همچنین مدل جدید اوروس را در این موفقیت دخیل میداند. نقطه خوب این ماجرا در این زمان از نظر دومینیکالی، فروش ۸۰۰۰ خودرو در هرسال است. او میگوید:
به نظر من، در بازار رقابت ما این رقم خوبی برای فروش است. در صورت حضور در بازارهای جدید باید این رقم را کمی تنظیم کنیم؛ اما در حال حاضر رقم مناسبی برای فروش و تجارت ما است.
رقم یادشده برای فراری نیز بسیار مهم است زیرا سال گذشته، فروش جهانی فراری برای سومین بار در تاریخ از ۸۰۰۰ دستگاه عبور کرد. موضوعی که به دومینیکالی انگیزه دوچندان میدهد، تمایل زیاد او برای اثبات خود به شرکتی است که آن را ترک کرده است. البته او در این مورد، محافظهکارانه رفتار میکند. بااینحال، دومینیکالی ممکن است تنها فردی باشد که بتواند لامبورگینی را پابهپای فراری جلو ببرد و به موفقیت بیشتری برساند.
او میگوید:
بههرحال منحصربهفرد بودن برای مشتریان ما بسیار ارزشمند است. ما میتوانیم دومین شاسیبلند خود را تولید کنیم و فروش خود را بهسرعت افزایش دهیم. اگر من یک مدیر خودخواه بودم، دقیقاً همین کار را میکردم، اما این برای برند ما خوب نیست. این کار شاید در کوتاهمدت سود زیادی برای ما به ارمغان بیاورد، ولی در میانمدت و بلندمدت اشتباه بزرگی خواهد بود.
۳- تولید پیشرانههای برجسته
تولیدکنندگان خودروهای سوپر اسپرت، موتورهای تنفس طبیعی را کنار گذاشتهاند و در محصولات خود از پیشرانههای توربوشارژ استفاده میکنند. فراری هم جزو این جریان است. دومینیکالی بهخوبی میداند که پیشرانههای ده سیلندر و دوازده سیلندر تنفس طبیعی این شرکت با تن صدای زیبای خود بهراحتی قابلشناسایی هستند؛ بنابراین لامبورگینی قبل از استفاده از پیشرانههای توربوشارژ به فکر تولید سوپر اسپرتهای هیبریدی است.
دومینیکالی این روش و حرکت به سمت سوپر اسپرتهای هیبریدی را تائید کرده است. او اضافه میکند:
اگر من فقط بهدنبال پاسخ به نیازهای مشتریان بودم، نسل بعدی آونتادور با پیشرانه دوازده سیلندر تنفس طبیعی تولید میشد؛ اما ما باید به قوانین احترام بگذاریم. در برخی مناطق خاص شما برای حرکت در داخل شهرها به نیروی الکتریکی نیاز دارید. به همین دلیل نسل بعدی آونتادور با یک پیشرانه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی همراهبا یک سیستم هیبریدی عرضه خواهد شد. البته مدل فعلی فروش خوبی دارد و ما انتظار نداریم در دو سال آینده نسل بعدی آن عرضه شود.
۴- معرفی چهارمین مدل
اگر میزان فروش لامبورگینی طبق پیشبینیهای دومینیکالی تا سال ۲۰۲۵ ادامه یابد، این خودروساز آماده میشود تا چهارمین مدل خود را برای تکمیل سه مدل هوراکان، آونتادور و اوروس معرفی کند. دومینیکالی میگوید:
ما اکنون در حال کار روی ایده تولید یک مدل گرندتورر با ظرفیت ۲+۲ هستیم؛ این خودرو میتواند به ما در دستیابی به رقم ۱۰ هزار فروش سالانه کمک کند. اگر قادر به ثابت نگهداشتن حجم فروش در چند سال آینده باشیم، میتوانیم عرضه مدل جدید را نیز مدیریت کنیم؛ اما هماکنون توانایی لازم برای ارائه مدل جدید را نداریم.
۵- ساخت خودرو برای کسانی که عاشق رانندگی هستند
دومینیکالی میگوید: «مردم از گذشته دور، خودروها را دوست داشتند و عاشق رانندگی هستند.»
او معتقد است که بخش اصلی صنعت خودرو در آینده به سمت فناوری خودران و اجاره کوتاهمدت و نه مالکیت پیش میرود، اما برای خودروهای قدرتمند و با کارایی بالا برای مدت طولانی در آینده چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
جهان بسیار بزرگ و متفاوت است. ما باید در نظر بگیریم که خودروها برای حملونقل یا لذت بردن استفاده میشوند. اگر میخواهید از خودرو لذت ببرید، نمیتوان با مدل خودران به این هدف رسید. مطمئناً در آینده، افرادی مانند ما وجود دارند که زندگی آنها به این اشتیاق بستگی دارد.
او در پاسخ به سؤالی مبنی بر فراموش کردن مدلهای محبوب گذشته میگوید که هرگز گذشته را فراموش نمیکند. وی همچنین در پاسخ به این سؤال که «آیا لامبورگینی مدلهای مشهور و قدیمی خود مانند میورا، کانتاش و دیابلو را با تولید مجدد احیا میکند؟»، پاسخ روشنی بیان نکرد ولی تأکید کرد که لامبورگینی میخواهد سالگرد این مدلها را در زمان مناسب جشن بگیرد.
او همچنین ادامه داد که در حال تولید یک مدل ویژه و منحصربهفرد برای چنین مراسمی هستند که برای برند بسیار مهم است. همچنین براساس صحبتهای او میتوانیم نتیجهگیری کنیم که لامبورگینی نسخههای محدود، سفارشی و گرانقیمتی را برای زنده نگهداشتن نام برخی از مدلهای محبوب و قدیمی خود تولید خواهد کرد. اما کدامیک اول خواهد شد؟ پنجاهمین سالگرد مدل محبوب میورا سه سال پیش بود؛ درحالیکانتاش تا پنج سال آینده به پنجاهمین سالگرد خود میرسد. بااینحال، در سال ۲۰۲۰ دیابلو میتواند ۳۰امین سالگرد تولید خود را جشن بگیرد.
نظرات