برجستهترین خودروهای کلاسیک در حراجی RM Sotheby’s ایتالیا
حراجی مشهور RM Sotheby’s که در فروش خودروهای کلاسیک کمیاب و گاها نایاب تبحر خاصی دارد، در همایش ویلادسته امسال در ایتالیا (Concorso d’Eleganza Villa d’Este) تعدادی خودروی کلاسیک جذاب را بهنمایش گذاشته است. انتخاب گلچینی از بهترین تجهیزات و خودروهای کلاسیک در این حراجی کار آسانی نیست؛ اما در این مطلب قصد داریم ۲۳ نمونه از بهترین خودروهای کلاسیک را این همایش معرفی کنیم.
فیات 8V مدل ۱۹۵۵
شرکتهای گیا، ویناله و کاروزریا (زیرمجموعهی فیات)، همگی در طراحی و تولید مدل 8V نقش داشتند؛ اما دراینمیان، طراحی جذاب بدنه توسط شرکت زاگاتو، اوج ظرافت و زیبایی یک خودرو کلاسیک ایتالیایی را نمایش میدهد. خودروی مورد بحث ما تمام عمر خود را در کشور ایتالیا گذرانده و از زمان بازسازی و بازگشت به رنگ اصلی سبز تاکنون، تنها ۴۸۰ کیلومتر کار کرده است.
فیات 8V مدل ۱۹۵۵ با قیمت ۱,۷۷۱,۲۵۰ یورو فروخته شده است.
استون مارتین اینترنشنال LM5 مدل ۱۹۳۱
خودروی اینترنشنال LM5 سبزرنگ مذکور، اولین نمونه از ۱۲ دستگاه تولید شده توسط استون در سال ۱۹۳۱ است. این خودرو بهلطف پیشرانهی ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر OHC خود، به سرعت نهایی بیش از ۱۴۵ کیلومتربرساعت میرسید. پس از کسب مقام دوم در رقابت Brooklands Double Twelve و حذف از مسابقه لمان، بزرگترین پیروزی استون مارتین LM5 با قهرمانی در کلاس و عنوان چهاردهمی در مجموع مسابقه RAC Tourist Trophy رقم خورد.
اکنون این خودروی جذاب با قیمت پیشنهادی ۸۵۰,۰۰۰ یورو، در انتظار فروش قرار دارد.
مازراتی گیبلی مدل ۱۹۷۰
شرکت مازراتی دو سال پس از معرفی نمونهی کوپه گیبلی، مدل اسپایدر این خودرو را هم معرفی کرد. گیبلی اسپایدر از پیشرانهی ۴.۷ لیتری ۴ میلسوپاپ ۸ سیلندر با ۳۰۶ اسببخار قدرت بهره میبرد و به بیشینه سرعت ۲۵۰ کیلومتربرساعت میرسید. اکنون نمونهی زردرنگ جذاب این خودرو، با ۲۰ درصد قیمت کمتر نسبت به فراری دیتونا اسپایدر، فروخته خواهد شد.
رنگ زرد کارخانه حفظ شده؛ اما جعبهدندهی خودکار خودرو با یک جعبهدندهی ۵ سرعته دستی تعویض شده است. این خودرو با قیمت پیشنهادی ۴۶۰,۰۰۰ یورو، در انتظار فروش قرار دارد.
دلاهه 135 S Competition Court مدل ۱۹۳۶
شرکت فرانسوی دلاهه (Delahaye) به ساخت خودروهایی با طراحی هنرمندانه مشهور است. مدلهایی همچون 175S Saoutchik Roadster برای شهر ساختهشده بودند و جذابیتهای فراوانی داشتند؛ اما خودروهای دلاهه در مسابقات و رقابت با خودروهای مرسدس بنز هم موفق بودند.
مدل 135 S توسط لوسی شل، راننده مسابقات خریداری شده بود و بدنهی آن با کمک تیم Chappes Frères، برای مسابقه ۲۴ ساعته لمان سال ۱۹۳۹ آمادهشده بود. قیمت پیشنهادی این خودرو ۷۰۰,۰۰۰ یورو است.
آلفارومئو 6C-2500SS مدل ۱۹۴۸
آلفارومئو 6C-2500SS تیرهرنگ در دههی ۴۰ میلادی توسط وزیر صنعت و تجارت آرژانتین خریداریشده بود. این خودرو از پیشرانهی ۶ سیلندر خطی با ۳ کاربراتور ساختهشده توسط شرکت تورینگ بهره میبرد و برای رقابت در رالی میله میلیا آماده بود. اکنون آلفارومئو 6C-2500SS بهصورت کامل بازسازیشده و در حراجی RM حاضر شده است. قیمت پیشنهادی برای این خودرو، ۴۵۰,۰۰۰ یورو است.
فراری 500 موندیال مدل ۱۹۵۴
برخلاف تصور، تمامی مدلهای مسابقهای کلاسیک فراری از پیشرانهی ۱۲ سیلندر بهره نمیبرند. مدل 500 موندیال یکی از آن دسته فراریهایی بود که از پیشرانهی ۴ سیلندر استفاده میکرد. فراری 500 موردبحث ما یکی از برجستهترین مدلهای تولیدشده است. خودروی مذکور تنها یکی از ۱۳ نمونهی ساختهشده توسط باتیستا پینین فارینا و یکی از ۵ نمونهی تولیدشده با چراغهای پوششدار محسوب میشود.
علاوهبراین، مالکیت فراری 500 موندیال قرمزرنگ در ابتدا برعهدهی تونی پاراوانو، میلیونر کالیفرنیایی در دهه ۵۰ میلادی بود. این خودروی جذاب با قیمت ۳,۷۱۷,۵۰۰ یورو فروخته شد تا رکورد گرانترین خودرو حراجی RM ایتالیا را به خود اختصاص دهد.
رنو 5 توربو 1 مدل ۱۹۸۰
رنو 5 توربو موتور وسط، یکی از خودروهای موفق مسابقات رالی جهانی بود. از پیروزیهای رنو 5 توربو میتوان به قهرمانی مسابقه رالی مونته کارلو و کورسیکا اشاره کرد. شرکت رنو در مجموع ۴۹۸۷ دستگاه از رنو 5 توربو در مدت زمان ۶ سال تولید کرد. رنو 5 توربو در دو مدل تولید شد که هر دو مدل از پیشرانهی ۱.۴ لیتری توربو ۴ سیلندر با فناوری موتورهای فرمول یک و ۱۵۸ اسببخار قدرت بهره میبردند؛ اما مدل S1 همانند نمونهی موردبحث، دارای گلگیرهای آلومینیومی و تودوزی مخصوص بودند.
این خودرو با قیمت پیشنهادی ۸۶,۲۵۰ یورو فروخته خواهد شد.
مازراتی A6G/2000 زاگاتو مدل ۱۹۵۵
نمونهی جذابی که از مازراتی A6G/2000 زاگاتو مشاهده میکنید، توسط رانندگانی مشهوری همچون سر استرلینگ ماوس و دنیس جنکینسون در تمرین رالی میله میلیا سال ۱۹۵۶ راندهشده بود. سرانجام خودرو توسط تیم دیگری از رانندگان در مسابقه به مقام ۲۵ام رسید. سپس، مازراتی A6G/2000 زاگاتو با پیشرانهی ۲ لیتری ۶ سیلندر خود به مالک شخصی فروخته شد و به آمریکا راه یافت. در دهه ۶۰ میلادی، سقف و بدنهی خودرو بازسازی کلی شد.
با وجود اصلی نبودن بدنه، مازراتی A6G/2000 زاگاتوی قرمزرنگ اکنون ارزش شگرفی دارد که نشان از اهمیت تاریخچهی خودروهای کلاسیک دارد. مازراتی AG6/2000 زاگاتو با قیمت پیشنهادی ۲,۷۸۰,۰۰۰ یورو، یکی از گرانترین خودروهای حراجی بود.
سیتروئن 2CV Sahara مدل ۱۹۶۳
سیتروئن 2CV Sahara یکی از ضعیفترین و ارزانترین و در عین حال، یکی از خاطرهانگیزترین خودروهای حراجی بود. مدل Sahara با سایر 2CV ها متفاوت بود و برای حرکت در مسیرهای خاکی کلنیهای سابق فرانسه طراحیشده بود. سیتروئن 2CV Sahara بهصورت هوشمندانهای از دو پیشرانه بهره میبرد که یکی چرخهای جلو و دیگری چرخهای عقب را بهحرکت درمیآورد.
هر کدام از این پیشرانهها بهصورت جداگانه یا با یکدیگر کار میکردند که در زمان خود سیستمی جالب بهشمار میرفت. این سیتروئن منحصربهفرد در حراجی با قیمت ۷۴,۷۵۰ یورو فروش رفت.
پگاسو Z-102 مدل ۱۹۵۵
پگاسو Z-102 خودروی کلاسیک کمتر شناختهشدهای است که از مشخصات فنی و ظاهری جالبتوجهی برخوردار است. مدیریت اجرایی شرکت پگاسو دراختیار ویفردو ریکارت، مهندس ارشد سابق آلفارومئو بود. تنها ۸۴ دستگاه (بهگفتهی برخی منابع ۷۱ دستگاه) از پگاسو Z-102 بین سالهای ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۸ ساخته شد. پگاسو Z-102 از شاسی استیل و بدنهی آلومینیومی بهره میبرد تا وزن کمتری داشته باشد. خودروی مذکور از پیشرانهی ۸ سیلندر ۴ میلسوپاپ با سیستم روغنکاری کارتل خشک بهره میبرد و ۳۶۰ اسببخار قدرت تولید میکرد.
انتقال قدرت هم بهوسیلهی جعبهدندهی ۵ سرعتهی مسابقهای انجام میگرفت. مدل سوپرشارژ این خودرو بهسرعت ۲۴۳ کیلومتربرساعت میرسید که در آن زمان، بهعنوان سریعترین خودروی تولیدی در جهان معرفی شد. قیمت درنظر گرفتهشده برای این خودرو، ۵۱۰,۰۰۰ یورو است.
بوگاتی تایپ 50 رودستر مدل ۱۹۳۰
بوگاتی تایپ 50 مدلی بهروزرسانی شده از تایپ 46 بود که از پیشرانهی ۸ سیلندر دو میلسوپاپ قدرتمند بهره میبرد. از این پیشرانه در خودروی مسابقهای تایپ 54 گرندپری هم استفادهشده بود. خودروی بهنمایش درآمده در حراجی RM هم از ظاهری شبیه به مدل تایپ 54 بهره میبرد. در سال ۱۹۵۸، مجله Road & Track سرعتگیری صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت این مدل را در ۸ ثانیه ثبت کرد.
بوگاتی تایپ 50 رودستر با قیمت ۱,۴۱۱,۲۵۰ یورو، یکی دیگر از خودروهای گرانقیمت فروختهشده در حراجی بود.
پورشه 550A مدل ۱۹۵۷
مدل 550A به اولین خودروی مسابقهای قدرتمند در تاریخ پورشه مشهور است؛ اما بسیاری از طرفداران سینما بهدلیل مرگ جیمز دین در پورشه 550A، این خودرو را بدنام میدانند. مدل 550 در شاسی لولهای سبکوزن ساختهشده بود و همین مسئله، 550 را نسبت به نسخهی شهری 356 کاملا متفاوت میکرد. خودروی مورد بحث نقرهای رنگ در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی، مقامهای قهرمانی متعددی در مسابقات دانمارک و آفریقای جنوبی را در کارنامه دارد.
پورشه 550A پس از فراری 500 موندیال، با قیمت ۳,۳۸۰,۰۰۰ یورو بهعنوان دومین خودروی گرانقیمت فروختهشده در حراجی شناخته شد.
فیات آبارث 750GT Double Bubble مدل ۱۹۵۹
هنگامی که مهارت کارل آبارث در تقویت پیشرانههای هواخنک فیات با بدنهی سبکوزن ساخت زاگاتو همراه شود، نتیجهی کار فیات آبارث 750GT خواهد بود. نام Double Bubble بیانگر حالت برجستهی سقف بود که تا پوشش موتور در قسمت عقب ادامه پیدا میکند.
فیات آبارث آبی رنگ با قیمت ۱۰۳,۵۰۰ یورو فروخته شد.
مازراتی 3500GT اسپایدر مدل ۱۹۵۹
با وجود اینکه شرکت تورینگ مسئولیت ساخت مدل کوپهی مازراتی 3500GT را برعهده داشت، وظیفهی طراحی و ساخت مدل اسپایدر به شرکت ویناله سپرده شد تا مدل جدید را برای بازار آمریکا آماده کنند. 3500GT اسپایدر در سال ۱۹۵۹ معرفی شد و همانند نسخهی کوپه، از جعبهدندهی ۵ سرعتهی جدید و ترمزهای دیسکی بهره میبرد.
با وجود قیمت ۷۰۰ هزار یورویی مدل اسپایدر، نمونهی کوپهی این خودرو هم در حراجی RM حاضر است که تنها یک سوم مدل اسپایدر قیمت دارد. این خودرو در حراجی RM با قیمت ۱۸۸,۶۰۰ یورو فروخته شد.
پورشه 911 کررا RS 2.7 تورینگ مدل ۱۹۷۳
هیچ حراجی معتبری بدون حضور مدلی کلاسیک از پورشه 911 جذابیت ندارد و این نمونه از کررا RS 2.7 با رنگبندی سفید و آبی، نمایانگر یک 911 اصیل است. پورشه برای شرکت در مسابقات اتومبیلرانی، نسخهی شهری مدل کررا RS با موتور ۲.۷ لیتری را تولید کرد. تنها ۱۵۹۰ دستگاه از کررا RS 2.7 در سه مرحله تولید شد که امروزه این مدل را بهیکی از کمیابترین 911های کلاسیک تبدیل میکند.
نمونهی موردبحث، از پیشرانهی ۲۰۷ اسببخاری و جعبهدندهی اصلی خود بهره میبرد و از سال ۱۹۷۳ تاکنون، تنها ۲۴ هزار کیلومتر کارکرد داشته است. این پورشهی جذاب با قیمت ۴۷۷,۵۰۰ یورو فروخته شد.
مرسدس بنز 300 SL رودستر مدل ۱۹۶۳
پس از موفقیت مدل 300 SL کوپه مشهور به گالوینگ، مرسدس بنز مدل کانورتیبل از خودرو را در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۵۷ معرفی کرد. خودروی قرمزرنگی که مشاهده میکنید، جزو آخرین سالهای تولید مدل رودستر محسوب میشود و از دو ویژگی خاص مدلهای بالاتر، شامل ترمزهای دیسکی و بلوک آلومینیومی موتور بهره میبرد. تنها ۲۱۰ دستگاه از مرسدس بنز 300 SL رودستر در سالهای ۱۹۶۲ و ۱۹۶۳ تولید شد. این خودروها از شاسی بهروزرسانیشده استفاده میکردند و وزن کمتری داشتند.
رنگ قرمز و تودروی خودرو بدون تغییر باقیمانده و تنها ۴ مالک از زمان تولید تاکنون داشته است. از سال ۱۹۶۳ تاکنون، عقربه کارکرد تنها ۹۷ هزار کیلوکتر را ثبت کرده است. قیمت پیشنهادی برای مرسدس بنز 300 SL رودستر، ۱,۲۸۰,۰۰۰ یورو است.
شلبی کبرا مدل ۱۹۶۵
اولین نمونههای شلبی کبرا با پیشرانهی ۴.۷ لیتری ۸ سیلندر معرفی شدند؛ اما چندی بعد، کارول شلبی افسانهای پیشرانهی قدرتمند ۷ لیتری با بیش از ۴۰۰ اسببخار قدرت را برای کبرا درنظر گرفت. برای تحمل قدرت پیشرانهی جدید، شاسی خودروها تقویت و بدنه چند میلیمتر پهنتر شد. علاوهبراین، برای پایداری و فرمانپذیری بیشتر، فنرهای شمش جای خود را بهفنرهای لولهای جدید دادند. شلبی در مجموع تنها ۳۰۰ دستگاه از کبرای ۴۲۷ تولید کرد و نمونهی موردبحث، دهمین نمونهی تولیدی محسوب میشود.
شلبی کبرای بررسیشده، از رنگ قرمز و تودوزی مشکی بهره میبرد و طبق مستندات، اولین خودرویی بود که با رینگهای آلومینیومی Kelsey-Hayes عرضه شد. پس از تصادف از سمت راست بدنه، شلبی کبرا از ابتدا تاکنون تنها ۱۶ هزار کیلومتر کارکرد داشته است. قیمت پیشنهادی برای شلبی کبرای قرمزرنگ، ۶۵۰,۰۰۰ یورو است.
فراری 330GTC زاگاتو مدل ۱۹۶۷
تنها نمونهی ساختهشده از فراری 330GTC و یکی از معدود خودروهای که از بدنه دستساز زاگاتو بهره میبرد، بدون شک برای هر کلکسیونری وسوسهانگیز خواهد بود. خودروی مذکور برای اولینبار بهعنوان 330GTC معمولی به آمریکا فرستاده شد. سپس، پس از تصادف خودرو به ایتالیا فرستاده شد و بدنهی طراحیشده توسط پینین فارینا، بهوسیلهی لوییجی چینتی با بدنهی جدید ساختهشده توسط زاگاتو تعویض شد.
خودروی مذکور امروزه یکی از خاصترین و کمیابترین فراریهای کلاسیک موجود در جهان تلقی میشود. قیمت پیشنهادی این مدل، ۳۵۰,۰۰۰ یورو است.
لامبورگینی 400GT مدل ۱۹۶۷
تنها طراحی بدنه و مشخصات فنی کافی نیست تا به ارزش این لامبورگینی 400GT پی ببریم. خودروی موردبحث ما از تاریخچهای خارقالعاده و باورنکردنی برخوردار است. اولین مالک این نمونه، خودرو را شخصا در سال ۱۹۶۷ پس از صحبت با فروچو لامبورگینی، از کارخانهی لامبورگینی در سنت آگاتا خریداری میکند. مالک هلندی، ۴ سال بعدی پس از خرید خودرو را با لذت راندن 400GT سپری میکند و بیش از ۵۰ هزار کیلومتر با آن رانندگی میکند.
در سال ۱۹۶۹، خودرو برای سرویس به ایتالیا فرستاده میشود و فرزند مالک برای یادگیری نحوهی تعمیر آن به سنت آگاتا میرود. پس از آن، خودرو بیشتر عمر خود را در پارکینگ میگذراند؛ اما مالک هر از چندگاهی خودرو را استارت میزند تا از کارکرد درست آن اطمینان حاصل کند. لامبورگینی 400GT مذکور بیش از ۵ دهه و تا سال ۲۰۱۷ در اختیار اولین مالک خود باقی میماند و تنها ۶۰ هزار کیلومتر مسافت طی میکند. سپس خودرو بهشخص دیگری فروخته میشود و در همان حالت مطلوب نگهداری میشود. قیمت پیشنهادی برای این لامبورگینی، ۳۲۰,۰۰۰ یورو است.
فراری tb Elaborazione 348 مدل ۱۹۹۰
فراری 348 tb اولینبار در سال ۱۹۹۱ در غرفهی شرکت زاگاتو در نمایشگاه ژنو رونمایی شد. خودروی زردرنگی که مشاهده میکنید، یکی از ۱۰ نمونهی اولیهی ساختهشده است که از بدنهی زاگاتو بهره میبرد. از تغییرات جذاب انجامگرفته توسط زاگاتو میتوان به سقف کوتاه شده با برآمدگی، رینگهای OZ، سپرهای جدید و ورودی های هوای متفاوت اشاره کرد.
این نمونه تنها مالکیت یک نفر را در کارنامه داشته و از زمان تولید تاکنون، تنها ۱۹,۵۰۰ کیلومتر کارکرد داشته است. این فراری منحصربهفرد بهتازگی با قیمت ۲۱۸,۵۰۰ یورو فروخته شد.
آلفارومئو جولیا اسپرینت GTA مدل ۱۹۶۵
مدل جولیا اسپرینت GTA، بدون شک یکی از زیباترین خودروهای ساختهشده در تاریخ آلفارومئو محسوب میشود. خودروی موردبحث جزء اولین نمونههای تولیدی محسوب میشود و از پیشرانه و جعبهدنده و گلگیرهای آلومینیومی اصلی خود بهره میبرد. آلفای دوستداشتنی در ابتدای دهه ۲۰۰۰ میلادی تحت بازسازی کاملی با قیمت ۸۵ هزار یورو قرار گرفت و به رنگ اصلی خود بازگشت.
آلفارومئو جولیا اسپرینت GTA با قیمت ۱۷۸,۲۵۰ یورو به فروش رسید.
فراری 330 GTC پینین فارینا مدل ۱۹۶۶
فراری مدل 330 GTC را برای پرکردن فاصلهی بین خودرو قدرتمند 275 GTB و نمونهی شهری 330 GT 2+2 معرفی کرد. فراری موردبحث، دهمین نمونهی خارجشده از کارخانهی فراری در سال ۱۹۶۶ است. امروزه نمونهی 330 GTC بهعنوان یکی از برترین خودروهای اسپرت گرندتورینگ در تاریخ فراری شناخته میشود.
330 GTC در سال ۲۰۱۶ تحت بازسازی کلی و دقیقی در انگلستان قرار گرفت و به حالت اصلی کارخانه بازگشت. فراری 330 GTC جذاب با قیمت ۵۵۶,۲۵۰ یورو بهفروش رسید.
استون مارتین ولانته شاسی کوتاه مدل ۱۹۶۵
پس از شروع فرایند ساخت مدل DB6 در سال ۱۹۶۵ ، استون مارتین متوجه ۳۷ شاسی باقیمانده از مدل DB5 در کارخانه شد؛ اما این شاسیها کوتاه بودند و امکان ساخت مدل DB5 با این نوع شاسی وجود نداشت. بنابراین، مهندسان استون مارتین تصمیم به ساخت ۳۷ دستگاه از مدل کانورتیبل DB5 گرفتند که بینابین DB6 و DB5 قرار میگرفت. تغییراتی هم در بدنه و چراغها صورت گرفت که ظاهر این خودرو را در مقایسه با DB5 کوپه متمایز میکرد.
این اولین خودروی استون مارتین بود که از نام ولانته بهره میبرد. پس از تولید DB5 ولانته، تمامی خودروهای روباز استون مارتین تا به امروز نام ولانته را یدک میکشند. شایان ذکر است که خودروی مذکور از پیشرانهی تمام آلومینیومی ۴ لیتری با ۲۸۲ اسببخار قدرت بهره میبرد. این خودروی زیبا با قیمت ۱,۸۰۵,۰۰۰ یورو بهفروش رسید.
در پایان، نظرات خود را در رابطه با جذابترین خودروهای کلاسیک برتر حراجی RM در ایتالیا را با ما در میان بگذارید. کدام خودرو را بیشتر میپسندید؟
نظرات