ساخت یک وانت براساس جیپ رانگلر برای گروه فیات کرایسلر ۱۵ سال زمان برد. ایدهی اصلی این خودرو در سال ۲۰۰۵ با معرفی خودروی مفهومی JK مطرح شده بود. درنهایت جیپ گلادیاتور بهعنوان اولین پیکاپ ساختهشده براساس جیپ رانگلر رونمایی شد و بهعنوان مدل ۲۰۲۰ وارد بازار میشود. گرچه پلتفرم گلادیاتور با جیپ رانگلر یکسان است اما این یک خودروی کاملا جدید و مستقل بوده و نباید فکر کنید که این یک نسخهی وانت از رانگلر است.
جیپ گلادیاتور یک وانت سایز متوسط کاملا مدرن است و در عین حال تواناییهای رانگلر را نیز بار خود به همراه دارد. فضای بار گلادیاتور حدود ۱.۵ متر طول دارد که آن را تبدیل به یک خودروی کاربردی نیز میکند. جیپ گلادیاتور به نحوی باید خودروی بسیار توانمندی باشد چون در این کلاس خودروهای پرفروش و قدرتمند زیادی مانند تویوتا تاکوما، شورولت کلورادو، جیامسی کانیون، هوندا ریجلاین و نیسان فرانتیر وجود دارند.
از نظر ظاهری، گلادیاتور شباهت زیادی به رانگلر دارد. طراحی این خودرو شکیل و زیبا است و در نمای جلو تقریبا فرقی بین گلادیاتور و رانگلر وجود ندارد. جلوپنجرهی معروف جیپ با هفت خط عمودی در این مدل نیز دیده میشود اما اگر دقت کنید ابعاد ورودیهای هوا در جلوپنجرهی گلادیاتور کمی بزرگ شده است. دلیل این کار، بهبود خنککاری موتور است. سایر بخشها مانند چراغهای LED، گلگیرها و سپر دستنخورده باقی ماندهاند و درست مانند رانگلر هستند، البته خریداران گلادیاتور این امکان را دارند تا بهصورت آپشن سپر فلزی را برای خودروی خود سفارش دهند.
در نمای جانبی باتوجهبه اضافهشدن فضای بار گلادیاتور ابعاد بزرگتری در مقایسه با رانگلر دارد. طول این خودرو تقریبا ۶۵ سانتیمتر بیشتر و فاصلهی محوری آن نیز ۴۰ سانتیمتر بیشتر از نسخهی چهار در Unlimited رانگلر است. جیپ رانگلر طراحی اسپرت و تهاجمی دارد بهخصوص در مدلهایی که پکیج روبیکان دارند ظاهر خودروهای اسپرت است، ولی در گلادیاتور بیشتر با یک خودروی کاربردی طرف هستیم. دیوارههای جانبی فضای بار در جیپ گلادیاتور ارتفاع کمی دارند و این میتواند مقداری روی توانایی برابری خودرو تاثیر منفی داشته باشد، در عوض جیپ با این طراحی کاری کرده است که بهراحتی بدون نیاز به پله بتوان از فضای بار بالا رفت. با وجود این نیز جیپ همچنان در سپر عقب، پله نصب کرده است.
طول بیشتر جیپ گلادیاتور نیز سبب شده است تا سواری راحتتر و فرمانپذیری بهتری در مقایسه با رانگلر داشته باشد. سیستم تعلیق این خودرو در عقب از نوع پنج اتصالی با فنر لول (مشابه با رانگلر) است و گلادیاتور را در این کلاس تبدیل به خودرویی بسیار خاص میکند چون وانتهای دیگر در این کلاس از فنرهای شمش استفاده میکنند. جیپ در مدل گلادیاتور اصلاحاتی هم در سیستم تعلیق انجام داده است و میتوان حرکت آن در جاده را نسبت به مدل رانگلر بهتر ارزیابی کرد. با وجود شاسی سفت و سخت گلادیاتور خودروی نرم و راحتی است.
در حال حاضر جیپ گلادیاتور در بازار با یک موتور ۳.۶ لیتری V6 به قدرت ۲۸۵ اسببخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتونمتر عرضه میشود. مصرف سوخت این خودرو با جعبهدنده ۸ دندهی خودکار در شهر ۱۳.۸ لیتر، در جاده ۱۰.۶ لیتر و بهصورت ترکیبی ۱۲.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. با جعبهدندهی دستی ۶ سرعته میتوان تقریبا یک لیتر مصرف سوخت کمتر را در معیارهای بالا پیشبینی کرد. موتور V6 گلادیاتور قدرتمند است و این خودرو را قادر به یدککشی باری به وزن ۳.۴ تن و حمل کردن باری به وزن ۷۲۰ کیلوگرم در فضای بار میکند که هر دو بهترین در این کلاس هستند و خودروی دیگر توانایی رقابت را گلادیاتور را ندارد. عملکرد موتور این خودرو در کل خیلی خوب و رضایتبخش است اما نباید انتظار آن واکنش خوب موتورهای توربوشارژ مدرن را از آن داشت.
گلادیاتور با یک موتور ۲ لیتری توربو هم قابل سفارش است که برخی آن را به موتور V6 ترجیح میدهند. یک موتور دیزلی ۳ لیتری نیز برای گلادیاتور قابل انتخاب است که میتواند ۲۶۰ اسببخار قدرت و ۶۰۰ نیوتونمتر گشتاور تولید کند. این موتور گشتاور بالایی را در دورهای میانی ارائه میکند اما هنوز عرضهی آن در بازار آغاز نشده است.
گلادیاتور با وجود مزایای زیاد، یک جیپ است و توانایی اصلی خود را در خارج از جاده نشان میدهد. این مدل نیز در تمامی تیپهایی که رانگلر به فروش میرسد، قابل خریداری است. جیپ گلادیاتور از اکسلهای Dana 44 در جلو و عقب استفاده میکند. فنرهای این خودرو نیز از برند فاکس هستند و ۵۰ میلیمتر قطر دارند. درنهایت نیز دنده کمکی دو سرعتهی جیپ رانگلر را در این خودرو مشاهده میکنیم.
تیپهای اسپرت و Overland گلادیاتور به امکانات اضافی آفرودی هم مجهز هستند. این تجهیزات شامل سیستم چهارچرخ محرک Command-Trac، دنده کمکی با ضریب ۲.۷۲:۱ و تایرهای همهجارو هستند. در مدل روبیکان سیستم چهارچرخ محرک دائمی Rock-Trac، دنده کمی با ضریب ۴:۱، قفل دیفرانسیل الکترونیکی برای هر دو محور جلو و عقب، تایرهای آفرودی فالکن با قطر ۳۳ اینچی، گلگیرهای پهنتر و دوربین دید جلو نیز موجود هستند.
جیپ گلادیاتور بهخاطر طراحی جلوی خود دارای زاویه ورود به شیب ۴۳.۸ درجه است که از این نظر تنها مقدار کمی از زاویهی ۴۴ درجهای رانگلر کمتر است. دوربین جلوی این خودرو به سیستم شستشوی دوربین هم مجهز است و دید خوبی را از نقاط کوری جلوی خودرو در اختیار راننده قرار میدهد. عملکرد جعبهدنده ۸ دندهی خودکار نیز در تمامی حالات خوب است. زاویهی فرود از شیب روبیکان در مقایسه با رانگلر پایینتر و به میزان ۲۶ درجه است اما این عدد همچنان از عدد ۲۴ درجهای تویوتا تاکوما و ۲۳.۵ درجهای شورولت کلورادو بهتر است.
برای تجربهی هیجان بیشتر در جیپ گلادیاتور میتوان شیشهی جلو، درها و سقف خودرو را بهراحتی جدا کرد. حتی نسخهی دارای سقف فلزی این خودرو نیز توانایی تبدیل شدن به یک خودروی روباز را دارد. این قابلیتی است که در هیچیک از وانتهای این کلاس وجود ندارد. کابین خودرو نیز مانند بیرون آن آفرود است. نمایشگر لمسی روی داشبورد دارای یک حاشیهی پلاستیکی است . بیشتر کلیدها و اهرمها فلزی هستند. در بخش امکانات میتوان به مواردی چون سیستم اطلاعات و سرگرمی UConnect فیات کرایسلر، نمایشگر ۸.۴ اینچی لمسی، اپل کارپلی، اندروید اتو و چهار پورت USB اشاره کرد.
از بعد منفی هم که به قضیه نگاه کنید، جدا کردن درها و سقف گلادیاتور میتواند احتمال به سرقت رفتن خودرو را بالاتر ببرد. در زیر صندلیهای عقب این خودرو یک فضای مخفی برای قرار دادن وسایل وجود دارد که آن را میتوان قفل کرد. گرچه این محفظه فضای زیادی ندارد و تنها لوازمی مانند کیف پول، تبلت و تلفن همراه را میتوان درون آن قرار داد اما وجود آن در یک خودروی روباز و بدون در لازم است.
قیمت جیپ گلادیاتور از ۳۳ هزار دلار شروع میشود و آن را باید یکی از گرانترین خودروهای کلاس خود دانست. قیمت در مدلهای مجهزتر این خودرو به بیش از ۴۰ هزار دلار نیز میرسد. یکی از نقاط ضعف جیپ قیمت آن است چون مدلهای پایهی تویوتا و شورولت قیمتی زیر ۳۰ هزار دلار دارند. اما این قیمت جای گلایه نیز ندارد چون در عوض توانایی آفرودی جیپ کاملا خاص است.
در کل جیپ گلادیاتور یک وانت آفرود با سواری خوب است که یکی از بهترین انتخابها در کلاس خود به شمار میرود. این مدل تواناییهای رانگلر را درکنار یک فضای بار و سواری بهتر در خود دارد. گلادیاتور همچنان بیش از آنکه یک پیکاپ باشد، یک جیپ است ولی هر دو وظیفهی خود را به نحو احسن انجام میدهد.
نظرات