مدل جدید سری ۸ بیامو برای رقابت با مرسدس بنز S کلاس کوپه به سبد خودروساز مونیخ اضافه شده است. نسل اول این محصول سال ۱۹۸۹ با کد E31 رونمایی شد. تا سال ۱۹۹۹، بیش از ۳۰ هزار دستگاه از انواع سری ۸ تولید شد تا یکی از جذابترین خودروهای اسپرت بیامو در دههی ۱۹۹۰ باشد. بااینحال، بهدلیل شرایط حاکم بر بازار جهانی و کاهش علاقهی عمومی به خودروهای لوکس، عرضهی نسل دوم سری ۸ تا سال ۲۰۱۸ بهتعویق افتاد.
بعد از ماهها آزمایش و انتشار تصاویر بهطورغیررسمی، سرانجام M8 رسما معرفی شد. این خودرو علاوهبر نسخهی استاندارد، با امکانات اضافی و مدل کامپتیشن (Competition) هم تولید خواهد شد تا روند بازاریابی مشابه M5 و M5 کامپتیشن داشته باشد. البته، M8 کاپتیشن برخلاف M5 کامپتیشن با دو نوع بدنهی کوپه سقف فلزی و کابریولت (سقف پارچهای جمعشونده) عرضه خواهد شد.
تمامی نسخههای M8 با جعبهدندهی خودکار هشتسرعته بههمراه فناوری استپترونیک و سیستم دودیفرانسیل X درایو بیامو تولید میشوند. شرکت سازنده ادعا میکند M8 میتواند در ۳.۱ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتربرساعت برساند. در این شرایط، مدل بدون سقف فقط ۰.۱ ثانیه کندتر خواهد بود؛ درحالیکه نسخهی کامپتیشن ۰.۱ ثانیه زودتر از M8 استاندارد به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت خواهد رسید. پیشرانهی هشت سیلندر تویینتوربو با حجم ۴.۴ لیتر برای مدل پایه ۶۰۰ اسببخار قدرت و ۷۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند؛ اما نسخهی کامپتیشن، ۲۵ اسببخار قدرت بیشتری خواهد داشت و نهایت گشتاور را تا ۵,۸۰۰ دوربردقیقه ثابت نگه خواهد کرد.
دیگر تفاوت عملکردی نسخههای مختلف M8 با یکدیگر به نهایت سرعت مربوط است. مدل پایه به ۲۵۰ کیلومتربرساعت محدود خواهد بود؛ اما میتوان با امکانات نسخهی کامپتیشن حداکثر به سرعت ۳۰۵ کیلومتربرساعت رسید. چنین آماری جدیدترین محصول بیامو را قابل رقابت با برترین خودروهای کلاس GT، نظیر استونمارتین ونتیج و فراری 812 سوپرفست میکند. این در حالی است که رقبای انگلیسی و ایتالیایی بهترتیب ۱۵۰ هزار و ۳۳۵ هزار دلار قیمت دارند.
مشابه دیگر محصولات دپارتمان M، مدلهای مختلف M8 هم میتوانند با تنظیمات دلخواه راننده در بخش رفاهی یا فنی همراه شوند که البته، اغلب آنها بر تغییر کیفیت رانندگی و عملکرد فنی تأکید میکنند. بهعنوان مثال، تعویض دنده با استفاده از پدالهای پشت فرمان یا در حالتهای مختلف و انتخابی سیستم جعبهدنده هوشمند خودکار، شرایط متفاوتی برای راننده فراهم میکنند. فناوری تمامچرخ محرک X درایو هم تنظیمات مختلفی دارد که رانندگی در شرایط آبوهوایی متنوع یا فرمانپذیری پرهیجان مثل شرایط دریفت را ممکن میکند.
درمقایسهبا M850i، سیستم تعلیق و فنربندی M8 متفاوت است. این بخش میتواند مطابق با شرایط رانندگی و تنظیمات شاسی، هوشمندانه تغییر حالت دهد تا شرایط رانندگی هنگام حضور در پیست یا سفرهای خانوادگی بهینه باشد. در نسخهی کاپتیشن، تغییرات بیشتری روی فنربندی قابلتنظیم هستند تا سختی سیستم تعلیق افزایش یابد. در بخش ترمزگیری، کالیپرهای ۱۵.۵ اینچ با ۶ پیستون بهصورت استاندارد روی M8 وجود دارند؛ اما نمونههای ۱۷.۵ اینچ از کربن سرامیک را نیز میتوان انتخاب کرد. حتی دریچههای خروجی اگزور بهکمک سامانهای الکترونیکی قابلتنظیم خواهند بود تا به سلیقهی راننده، صدای آرامتر یا خشنتری داشته باشند.
نمای ظاهری M8 درمقایسهبا M850i تفاوت چندانی ندارد. بهلطف بازطراحی سپر، حالت تهاجمی بیشتری در M8 دیده میشود و جلوپنجرهی دوگانه هم صرفا با رنگ سیاه عرضه خواهد شد. در نمای پشت، اگزوزهای دوقلو جایگزین نمونههای چهارگوش در M850i شدهاند و چراغ هشدار قرمزرنگ هم با حالت عمودی به حفرهی داخل سپر منتقل شده است. شاید مهمتر از این تغییرات جزئی، بالچهی باریک روی درپوش صندوق عقب و آپشن انتخابی رینگهای اسپرت ۲۰ اینچی با طرح اختصاصی شرکت M همراهبا ادوات فیبرکربن باشند که ویژگیهای جوانپسند M8 را افزایش میدهند. در سپرهای جلو و عقب، آینههای جانبی، جلوپنجره، هواکشهای جانبی و بالچهی پشت تجهیزات سیاهرنگ فیبرکربن قابلسفارش هستند.
در فضای داخلی، نمیتوان تفاوت شگفتانگیزی بین M8 و M850i در حالت استاندارد پیدا کرد. البته، خریدار میتواند صندلیهای اسپرت و سبکوزن را با برند M سفارش دهد که لوگو سهرنگ شرکت M و نوشتار مرتبط با M8 یا M8 کامپتیشن در مکانهای مختلف کابین، مثل داشبورد و رکاب دیده میشوند. درضمن، ادوات فیبرکربن هم به خواست مشتری سفارشدادنی هستند.
پیشفروش M8 در شهریور آغاز خواهد شد و چند هفته قبل از آن در رویداد اختصاصی بیامو با عنوان نسل بعدی (Next Gen)، این خودرو و چند مدل جدید دیگر برای عموم در مونیخ آلمان نمایش داده خواهند شد. قیمت این خودرو ۱۳۳ هزار دلار اعلام شده؛ درحالیکه مدل کانورتیبل با قیمت ۱۴۲ هزار دلار فروخته میشود. همچنین، قیمت پایه برای M8 کامپتیشن در مدلهای سقف فلزی و کروک، بهترتیب ۱۴۶ هزار و ۱۵۵ هزار دلار بدون احتساب مالیات در کشورهای مختلف خواهد بود.
نظرات