لمان ۲۰۱۹ با قهرمانی تویوتا و آلونسو به پایان رسید
در تقویم موتوراسپرت، سه رقابت دارای اهمیت ویژه و سابقهی تاریخی بالا هستند. رقابتهای سالیانه در فرمول یک موناکو، ایندی ۵۰۰ و لمان ۲۴ ساعته از نظر کلاس خودرویی، تفاوتهای بنیادین با یکدیگر دارند؛ ضمن اینکه قهرمانی در هرکدام از آنها، افتخاری بسیار بزرگ است.
اولین مسابقهی ۲۴ ساعته در لمان فرانسه، ۹۶ سال پیش برگزار شد تا همچنان قدیمیتری رقابت رانندگی استقامت (Endurance racing) محسوب شود. تام کریستنسن از دانمارک، با ۹ قهرمانی در لمان، پرافتخارترین رانندهی این مسابقات است. پورشه هم با سابقهی بسیار طولانی در لمان، ۱۹ قهرمانی تیمی دارد و بالاتر از دیگر خودروسازان، مشهورترین برند این مسابقات محسوب میشود. در بین تیمهای مستقل شرکتکننده هم، جوئست ریسینگ با ۱۳ قهرمانی، برتر از دیگران قرار دارد؛ هرچند که امسال در لمان حضور نداشت.
یکی از مهمترین اتفاقات در لمان ۲۰۱۹، دومین قهرمانی پیاپی برای تیم تویوتا و فرناندو آلونسو بود. رانندهی اسپانیایی که سابقهی دو قهرمانی جهان در فصلهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ فرمول یک جهانی را در کارنامه دارد؛ حالا توانسته است بیش از یکبار، ۲ رقابت معتبر موناکو و لمان را فتح کند. علاوهبر او، ۱۲ رانندهی دیگر نیز توانستهاند به موفقیت در موناکو و لمان برسند؛ اما تنها گراهام هیل رانندهی انگلیسی، قهرمان سهگانهی لمان، موناکو و ایندی ۵۰۰ شده است.
امسال هم، لمان در کلاسهای LMP1، LMP2، LMGTE حرفهای و LMGTE آماتور برگزار شد. در مهمترین و قدرتمندترین گروه، خودروهای تویوتا به مقام اول و دوم LMP1 رسیدند. قهرمان لمان در این کلاس، مدل TS050 هیبرید بود که فرناندو آلونسو، کازوکی ناکاجیما و سباستین بوئمی را پشت فرمان داشت. این خودرو با تنها ۳۴ پیتاستاپ، توانست ۳۸۵ دور را در لمان ۲۰۱۹ کامل کند. در مقام دوم، دیگر خودروی تویوتا با اختلاف ۱۶.۹۷۲ ثانیه توانست ۳۸۵ دور بزند. مقام سوم کلاس LMP1 هم به رانندگان خودروی BR1 از تیم BR Engineering رسید.
در کلاس LMP2، امسال آلپاین A470 از تیم فرانسوی سیگناتک آلپاین (Signatech Alpine Matmut) با اختلاف ۱۷ دور نسبت به قهرمان LMP1، بهترین جایگاه را در گروه خود به دست آورد. خودروهای اورکا از تیم جکی چان (Jackie Chan DC Racing) هم، به مقامهای دوم و سوم رسیدند.
در کلاس LMGTE Pro، پس از مدتها، فراری توانست به قهرمانی لمان برسد. خودروی فراری 488GTE EVO در لمان ۲۰۱۹ توانست ۴۳ دور کمتر از قهرمان LMP1 بزند و با رانندگانی از ایتالیا، انگلیس و برزیل، اول شود. در رتبههای دوم و سوم کلاس LMGTE Pro، خودروهای پورشه 911RSR قرار گرفتند تا برتری آنها نسبت به فورد GT، شورولت کوروت C7R و بیامو M8 GTE ثابت شود.
لمان ۲۰۱۹ در کلاس LMGTE AM با قهرمانی فورد GT از تیم امریکایی کیتینگ (Keating Motorsports) به پایان رسید. مقامهای دوم و سوم این گروه هم به ترتیب در اختیار پورشه 911RSR و فراری 488 GTE قرار گرفت.
نظرات