آیا فروپاشی اتحاد بین رنو نیسان و میتسوبیشی، نزدیک است؟
براساس گزارشهای متعدد، مشارکت بین رنو، نیسان و میتسوبیشی بهعلت دستگیری کارلوس گون، مدیرعامل سابق نیسان، در آستانه فروپاشی است. فایننشال تایمز در مصاحبه با برخی از کارکنان فعلی و سابق این شرکتها ادعا میکند برخی از اداراتی که برای نظارت بر پروژههای مشترک اتحاد تشکیل شده بودند، در حال تعطیلی هستند.
گزارش فایننشال تایمز همچنین ادعا میکند دفتر مدیرعامل که برای نظارت بر کارهای روزانه اتحاد با تعدادی از مدیران اجرایی راهاندازه شده بود، تخلیه شده است؛ بهطور همزمان سایر بخشهای اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی از جمله خودروهای تجاری، کارکنان خود را اخراج میکنند.
کارلوس گون که به اتهام سوء استفاده مالی از نیسان دستگیر شده و قرار است سال آینده محاکمه شود، مدت زمان طولانی بهدنبال ادغام رنو و نیسان و ایجاد یکی از بزرگترین گروههای خودروسازی جهان بود. گون انتصابهای زیادی در مدت فعالیت خود انجام داد و بخشهای جدیدی را در هم ادغام کرد که از جمله میتوان به بخش خرید قطعات اشاره کرد. اما این بخشها از زمان دستگیری و اخراج او منحل شده و تیمهای دو شرکت از یکدیگر جدا شدهاند. وقتی رنو در مذاکرات برای ادغام با فیات کرایسلر موفق نشد، اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی تحت فشار بیشتری قرار گرفت.
ژان دومینیک سنارد، رئیس جدید هیئت مدیره رنو در اوایل امسال طی نامهای تهدید کرد که مانع از تشکیل جلسات مهم برای برگزاری نشست سهامداران نیسان خواهد شد. رابطه بین این دو شرکت سالها نامتعادل بوده است؛ زیرا شرکت نیسان گستردگی بیشتری دارد، اما رنو کنترل بیشتری روی سهام خودروساز ژاپنی اعمال میکند.
مدیران ردهبالای جدید دو شرکت یادشده که از سال ۱۹۹۹ به یکدیگر پیوستند و همچنین مدیران میتسوبیشی، پیشنهاد ائتلاف کمتر را مطرح کردند. همچنین همکاری مهندسی بین این اتحاد و گروه دایملر میتواند تحت مدیریت الا کالنیوس، بهعنوان بخشی از استراتژی کاهش هزینه به پایان برسد.