هنگامی که درباره برنامه تلویزیونی خودرویی فکر میکنید، احتمالاً در ابتدا مجموعههای تاپگیر (Top Gear) و گرندتور (Grand Tour) به ذهنتان میآیند. سری جدید تاپگیر که در سال ۲۰۰۲ راهاندازی شد، زائیده ذهن جرمی کلارکسون و اندی ویلمن بود که برای کلارکسون و سپس جیمز می و ریچارد هاموند شهرت جهانی به ارمغان آورد.
کلارکسون که یکی از کارشناسهای دنیای خودرو با نگاهی خاص به شمار میرود، با بهترین خودروهای جهان رانندگی کرده است؛ احتمالاً جای تعجب نیست که او مالک برخی خودروهای فوقالعاده نیز باشد. کلارکسون بهندرت درباره گاراژ شخصیاش صحبت میکند، اما زومیت فهرستی از ۱۰ خودروی جذاب در اختیار دارد که کلارکسون از طریق اظهارات و توئیتهایش در طول سالها بهطور مرتب ذکر کرده است. ما نمیدانیم که آیا او بهتازگی خودروی جدیدی خریده است یا نه، اما فهرست کنونی میتوانند مورد علاقه هر فرد علاقهمندی باشد.
آلفارومئو GTV6
دو دستگاه آلفارومئو GTV6 وارد گاراژ کلارکسون شد. یک مدل، همان خودرویی بود که در فصل سوم گرندتور در اسکاتلند مورد استفاده قرار گرفت اما تجربه رانندگی با آن برای کلارکسون، با پایان فیلمبرداری پایان نیافت.
در این قسمت از برنامه گرندتور، کلارکسون گفت:
بهطور کلی وقتی کار و سفر را تمام میکنیم، این خودروها در نهایت به جایی میرسند... من نمیدانم به کجا، اما میدانم که این مدل سر از کجا درخواهد آورد: خانهی خودم.
استون مارتین ویراژ
ویراژ (Virage) با اندازهای بزرگتر از استون مارتین ونتیج و DB9، میتواند خودرویی ایدهآل برای جرمی کلارکسون قدبلند باشد. با توجه به علاقه او به استون مارتین و پیشرانه بزرگ خورجینی ۱۲ سیلندر زیر کاپوت، تعجبی ندارد که بدانید کلارکسون مالک یکی از این خودروها بوده است.
بیامو M3 CSL
«نهایت بیامو»؛ اینها کلمات جرمی کلارکسون هستند که برای توصیف مدل مشهور M3 و بهویژه نسخه CSL استفاده کرد. کلارکسون اولینبار در برنامه تاپگیر و جادههای جزیره من (Isle of Man) که هیچ محدودیت سرعتی وجود نداشت، با بیامو M3 CSL رانندگی کرد. اما این احتمالاً تنها تجربه کلارکسون نبود که الهامبخش خرید و داشتن CSL در گاراژش شد.
فراری F355
آیا کلکسیون خودروی هر شخص ثروتمندی میتواند بدون فراری باشد؟ جرمی کلارکسون خیلی فراری F355 را دوست داشت و پس از آزمایش آن در تاپگیر، تصمیم به خرید یکی از آنها گرفت. در نهایت این خودرو، خرید خوشیمن و مبارکی نبود؛ علاوهبر مکانیزم نامناسب باز و بسته کردن سقف، ظاهراً کلارکسون اغلب اوقات توسط پلیس متوقف میشد.
فورد اسکورت RS کازورث
فورد جیتی مانند یک خودروی کامل به نظر میرسد؛ اما همانطور که کلارکسون در اوایل رانندگی خود با فورد GT در تاپگیر آموخت، رانندگی با خودروی موردعلاقه مثل مالکیتش بیدردسر نیست. او مدلی از نسل اول فورد GT را خریداری کرد، اما بهزودی متوجه شد که برای جادههای بریتانیا بیش از حد بزرگ است؛ در نهایت مصرف سوخت بالا و عیوب برقی، منجر به فروش فورد جیتی شد.
مکلارن 675LT
مدت کوتاهی پس از آنکه قرارداد گرندتور با آمازون رسمی شد، مکلارن 675 LT به خانه کلارکسون منتقل شد. بیایید امیدوار باشیم که وقتی هموند و می در قسمت سوم فصل اول گرندتور خانه کلارکسون را منفجر میکنند، این خودرو داخل گاراژ نباشد.
مرسدس بنز CLK 63 AMG Black Series
شاید خودروی شخصی کلارکسون که بیشتر اوقات درباره آن صحبت میکرد، مرسدس CLK 63 AMG سری بلک باشد. اما به نظر میرسید که با وجود مشکلات مکرر باتری، کلارکسون همیشه این خودروی عصبانی و قدرتمند را ستایش میکرد. کلارکسون پس از فروش این خودرو در توئیتی اعلام کرد:
امروز روز بسیار غمانگیزی است. من همین الان مرسدس AMG بلک را فروختم.
احتمالاً این مدل یکی از خودروهای موردعلاقه کلارکسون بود.
فولکس واگن گلف GTI
اخبار مربوطبه اینکه جرمی کلارکسون مالک فولکسواگن گلف GTI است، بلافاصله طی توئیتی پس از رسوایی بزرگ دیزلگیت در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. در آن لحظه او گفت:
من از خودروی جدیدم خیلی راضیم.
ولوو XC90
جرمی کلارکسون در طول چند سال، مالکیت چند دستگاه ولوو XC90 را در اختیار داشت. او پس از بررسی نسل دوم ولوو XC90، به جمع طرفداران خودروی سوئدی پیوست. با تولید آخرین نسخه XC90 که تقریباً در همهی بخشها نسبت به گذشته بهبود یافته است، احتمالا کلارکسون به سختی میتواند در برابر وسوسهی خرید جدیدترین مدل مقاومت کند.