نمایش قابلیت‌های اولین نمونه آزمایشی از فناوری خودران سطح چهار بی ام و

چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
بی‌ام‌و در کنفرانس NextGen نمونه‌ی اولیه‌ی فناوری خودران سطح چهار در مدل سری ۷ و قابلیت‌های آن را رونمایی کرد.
تبلیغات

بی‌ام‌و پیش‌نمایشی از نسل آینده سیستم‌های رانندگی خودران خود را در کنفرانس NextGen در مونیخ به نمایش گذاشت. ویدئو پایین نشان می‌دهد که بی‌ام‌و سری ۷ به‌صورت کاملا خودران حرکت می‌کند و این یکی از چند صد دستگاه خودرویی به شمار می‌رود که مدت زمان طولانی در حال انجام آزمایش‌هایی در جاده‌های عمومی برخی شهرهای جهان هستند. خودرویی که به نظر می‌رسد در آینده مبنایی برای سیستم‌های خودران سطح چهار و پنج خواهد بود و در مدل بی‌ام‌و آی‌نکست (BMW iNext) دردسترس قرار می‌گیرد.

ویدئو درواقع نشان می‌دهد چگونه برنامه‌ی حمل‌ونقل خودران توسعه‌یافته‌ی بی‌ام‌و استفاده می‌شود و خودرو چگونه در حالت خودران عمل می‌کند. بی‌ام‌و به‌همراه دایملر به‌دنبال روش‌های جدیدی در تاکسی خودران در است که احتمالا در آینده‌ی نزدیک، به واقعیت تبدیل خواهند شد. با این حال، چنین سیستم‌هایی هنوز به تحقیق و توسعه زیادی نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها کاملا ایمن هستند. مدل ارائه‌شده‌ی اخیر تنها نمایشی است، نه محصولی کاملا کارآمد که بتوان روی آن حساب کرد.

در سطح چهار خودران، از آنجا که سرنشینان دیگر نباید مستقیما در روند رانندگی دخالت کنند، حرکت ازطریق تبلت ODM در کنسول مرکزی آغاز می‌شود. آدرس مقصد به‌وسیله‌ی اپلیکیشن روی گوشی هوشمند به خودرو خودران منتقل می‌شود و صندلی راننده بدون استفاده باقی می‌ماند. با توجه به مکانیزم ایمنی که در خودرو اجرا می‌شود، حرکت فقط زمانی می‌تواند آغاز شود که همه‌ی سرنشینان کمربند ایمنی خود را ببندند. سرنشینان می‌توانند ازطریق سیستم سرگرمی و اطلاعاتی و تبلت‌های متعدد، وقت خود را هر طور که دوست دارند، در داخل خودرو بگذرانند. 

بی‌ام‌و با تصاحب سهام شرکت HERE در سال ۲۰۱۴ و همکاری با موبایل‌آی (Mobileye) اینتل از سال ۲۰۱۶ تاکنون و سایر شرکا، فرایند توسعه‌ی فناوری خودران را آغاز کرد. در سال ۲۰۲۱، بی‌ام‌و آی‌نکست اولین‌بار قابلیت سطح سه خودران را ارائه می‌دهد. خودروساز آلمانی و شرکا با تقویت همکاری‌ها قصد دارند پلتفرم مقیاس‌پذیری درزمینه‌ی فناوری خودران تولید کنند که رؤیای رانندگی کاملا خودران و ایمن برای انسان‌ها محقق شود.

با معرفی نمونه‌ی اولیه از بی‌ام‌و سری ۷ مجهز به سیستم رانندگی سطح چهار خودران، راننده در پشت فرمان می‌تواند به گذشته بپیوندد. در حالی که خودرو خودران بی‌ام‌و هنوز به سطح پنج نرسیده است، می‌تواند در بیشتر شرایط به‌صورت خودکار رانندگی کند و به راننده نیازی ندارد؛ درنتیجه، راننده فقط می‌تواند نظارت کند که اتفاقی نیفتد یا برای کنترل خودرو در شرایط خاص آماده باشد.

این خودرو فقط نمونه‌ی اولیه است؛ اما بی‌ام‌و تأیید کرده است که روی امکانات و قابلیت‌های پیشرفته‌تر رانندگی نیمه‌خودران سطح دو کار می‌کند. ازجمله امکانات سیستم رانندگی نیمه‌خودران بی‌ام‌و می‌توان به توانایی شناسایی چراغ راهنمایی اشاره کرد.

سیستم جدید که به‌عنوان نمونه‌ی پیشرفته‌تر و تکامل‌یافته از کروزکنترل هوشمند این شرکت مجهز به قابلیت توقف و حرکت (Stop & Go) شناخته می‌شود، از حسگرهای دوربین و یادگیری ماشین و پردازنده‌ی قدرتمند برای شناسایی و تفسیر علائم ترافیکی استفاده می‌کند. استفاده از سیستم جدید باعث می‌شود خودرو به‌طور خودکار در چراغ قرمز توقف کند. گفته می‌شود این سیستم می‌تواند چراغ زرد را نیز تشخیص و سرعت خودرو را قبل از توقف کامل کاهش دهد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات