نگاهی عمیق به بی ام و آلپینا B7 مدل ۲۰۲۰
اتوبانهای آلمان یکی از افسانهایترین و لذتبخشترین اتوبانهای دنیا برای سریع راندن است. خودروهای سوپراسپرت برای چنین جایی خیلی جذابیت ندارند؛ چون اتوبان مسیری مستقیم است و نمیتوان رانندگی چالشبرانگیزی در آن تجربه کرد. در چنین جایی، لذتبخشترین خودرو آلپینا B7 است.
درحالیکه تمرکز بیشتر سدانهای بزرگ بازار روی راحتی سرنشینان است، در آلپینا B7 سازنده بهاندازهی راحتی و لوکسبودن خودرو، روی تواناییهای حرکتی نیز تأکید کرده است. البته، این بدان معنا نیست که B7 خودرویی لوکس نیست و اتفاقا فضای داخلی بسیار لوکسی هم دارد. آلپینا B7 نسخهای از بیامو سری ۷ جدید است که بهطور اساسی ارتقا پیدا کرده و با وجود این خودرو، بیامو نیازی ندارد مدل M7 را معرفی کند.
آلپینا تیونینگ اساسی را روی پیشرانهی ۴.۴ لیتری تویینتوربوی V8 سری ۷ انجام داده است. این تغییرات شامل نصب کولر جدید، ورودی هوای جدید با ظرفیت زیاد، سیستم خنککنندگی جدید و سیستم اگزوز اسپرت هستند. درنهایت، پس از اعمال این تغییرات قدرت پیشرانه به ۶۰۰ اسببخار و گشتاورش به ۸۰۰ نیوتنمتر رسیده که در مقایسه با نسخهی استاندارد این خودرو، قدرت ۷۷ اسببخار و گشتاور ۵۰ نیوتنمتر بیشتر است.
نهایت گشتاور پیشرانه در این خودرو در دور موتور دوهزار دوربردقیقه دردسترس قرار دارد و همین موضوع آلپینا B7 را به موشکی زمینی تبدیل میکند. هنگام سرعتگیری با این سدان بزرگ راننده آنچنان در صندلیها فرومیرود که برای او باورپذیر نیست که سوار سدانی لوکس با وزن بیش از ۲.۲ تن شده است. همهچیز در این خودرو برای سرعتگیری سریع و هیجانانگیز آماده است؛ از جعبهدندهی هشتسرعتهی خودکار ZF گرفته تا لاستیکهای میشلن با ابعاد 255/40 ZR20 در جلو و 295/35 ZR20 در عقب که درنهایت به B7 کمک میکند در ۳.۵ ثانیه بتواند سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتربرساعت برساند.
در مسیر مستقیم، B7 میتواند بهراحتی به حداکثر سرعت ۳۳۱ کیلومتربرساعت دست پیدا کند. سیستم تعلیق B7 در مقایسه با نسخهی استاندارد سری ۷ کمی خشکتر است. شایان ذکر است سیستم چهارچرخ محرک این خودرو نیز بازنگری شده و ۸۵ درصد نیروی پیشرانه را به محور عقب انتقال میدهد.
تغییراتی که آلپینا در سیستم تعلیق سری ۷ اعمال کرده است، سبب شدهاند این خودرو عملکردی بسیار عالی در پیچها داشته باشد. سیستم تعلیق B7 از نوع فعال با قابلیت تنظیم است. با قراردادن خودرو در حالت اسپرتپلاس، ارتفاع سیستم تعلیق کاهش پیدا میکند. نکتهای منفی که در این میان میتوان به آن اشاره کرد، حرکات زیاد بدنه با وجود سفتترشدن فنرها است. این حرکات بهگونهای هستند که حتی با قراردادن خودرو در حالت اسپرتپلاس و کاهش ارتفاع، بازهم از بین نمیروند.
با توجه به توانایی فراوان B7 در پیمودن مسیر مستقیم این نقص چشمپوشیکردنی است. دربارهی ترمزها نیز باید گفت بهحدی قوی هستند که تنها یک اشاره روی پدال ترمز میتواند باعث فعالشدن کالیپرهای چهارپیستونه شود و تمام وزن دوتُنی B7 را به جلو منتقل کند. البته، چنین توان ترمزگیری قدرتمندی با توجه به سریعتربودن و حداکثر سرعت چشمگیر خودرو لازم است.
تواناییهای حرکتی، تنها برگ برندهی B7 در بازار نیست؛ بلکه این خودرو کابین لوکسی هم دارد. خوشبختانه آلپینا بیشتر امکانات رفاهی استاندارد سری ۷ را در این خودرو حفظ کرده است. در بخش ایمنی نیز، B7 دست پُری دارد و امکاناتی مانند کروزکنترل هوشمند با قابلیت توقف کامل، سیستم کمکی حرکت در ترافیک، دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم دید در شب در آن بهصورت استاندارد موجود هستند.
آلپینا در صندلیهای B7 از روکش چرمی بسیار باکیفیت لاوالینا (Lavalina) استفاده کرده است که روی داشبورد و درها نیز دیده میشود. جالب است بدانید تودوزی برخی محصولات سفارشی رولزرویس را آلپینا انجام میدهد. درکنار این چرم باکیفیت، چوبکاری داخل کابین را هم اضافه کنید و طرح چوب کابین B7 را به رنگ مشکی پیانویی نیز میتوان انتخاب کرد. ناگفته نماند در نقاط مختلف کابین مانند رکاب، داشبورد، تودری، کنسول مرکزی و پشتسریها هم نشان آلپینا دیده میشود.
یکی از نکات جالب این است که بهدلیل استانداردهای ایمنی آمریکا در کیسههای هوا، آلپینا چرم لاوالینا را در بازار آمریکا عرضه نمیکند. تنها بخش از فناوری سری ۷ که آلپینا بهسراغ آن رفته، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی مقابل راننده است. این نمایشگر حالا طرح آبیرنگ و نشان آلپینا را با خود بههمراه دارد. از دیگر امکانات کابین B7، میتوان به نمایشگر لمسی ۱۰.۳ اینچی داشبورد، سیستم فرامین حرکتی، سیستم صوتی حرفهای هارمن کاردن و HUD اشاره کرد. همهی این امکانات در آلپینا B7 بهصورت استاندارد موجود هستند؛ درحالیکه در سری ۷، تنها بهصورت سفارشی عرضه میشوند.
در نمای ظاهری نیز، میتوان گفت آلپینا B7 کاملا نشان میدهد یک بیامو است. نمای ظاهری این خودرو در جلو کاملا تحتتأثیر جلوپنجرهی بزرگ است و بخشهای دیگر مانند چراغها را به حاشیه رانده است. آلپینا تعدادی قطعات تزیینی کرومیرنگ زیر سپر جدید اضافه کرده است. گفتنی است چراغهای جلو از نوع LED هستند و درنهایت، نشان بیامو نیز جای خود را به نشان آلپینا داده است.
آلپینا رینگهای معروف ۲۰ پرهی خود را هم روی B7 نصب کرده است. این رینگها را در دو اندازهی ۲۰ و ۲۱ اینچی میتوان سفارش داد. طراحی رینگها بهگونهای است که از دور ظاهر B7 را بهخوبی از خودرو سری ۷ استاندارد متمایز میکنند. وزن این رینگها نیز ۲۰ درصد سبکتر شده است. بخش عقبی نیز به سری ۷ شباهت دارد؛ ولی سپر عقب، چهار عدد خروجی اگزوز را درون خود جای داده است.
اگر بخواهیم آلپینا B7 را در چند کلمه توصیف کنیم، باید عبارتهای سریع و زیبا و لذتبخش را بهکار ببریم. این خودرو سدانی بسیار لوکس است و درعینحال، توانایی حرکتی مشابه خودروهای سوپراسپرت را ارائه میدهد. این خودرو با قیمت ۱۴۱ هزار و ۷۰۰ دلار عرضه میشود که در مقایسه با مدل پایهی بیامو سری ۷ جدید، ۵۶ هزار و ۳۵۰ دلار گرانتر است.
نظرات