نحوه عملکرد پیشرانه فراری SF90 چگونه است؟
فهم چگونگی عملکرد پیشرانهی هیبریدی پیشرفته در خودرو فراری ممکن است کمی دشوار باشد؛ اما بهلطف ویدئو جدید این شرکت خودروساز، نحوهی عملکرد پیشرانه هیبریدی ابرخودرو SF90 بهطور ساده نمایش داده میشود. در ابرخودرو فراری SF90 Stradale، پشتسر راننده پیشرانهی تویینتوربو هشت سیلندر چهارلیتری قرار گرفته است که ۷۶۹ اسببخار قدرت و ۸۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند.
قوای محرکهی بنزینیبرقی این خودرو با سه موتور الکتریکی هماهنگ شده است که یکی از آنها بین جعبهدندهی هشتسرعتهی دوکلاچه و پیشرانه قرار دارد و دو موتور دیگر، در محور جلو قرار گرفتهاند. درنتیجه، قدرت پیشرانه در حالت ترکیبی با موتورهای الکتریکی، به ۹۸۶ اسببخار میرسد. در حالتی که راننده کاهش میزان مصرف سوخت را ترجیج دهد، دو موتور الکتریکی خودرو را در حالت انتقال قدرت به چرخهای جلو قرار میدهند که میتواند ۲۵ کیلومتر مسافت را بپیماید.
بازیابی انرژی ترمز هم به افزایش قدرت پیشرانه کمک میکند. بهگفتهی فراری، ابرخودرو SF90 تنها در ۲.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت و در ۶.۷ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتربرساعت میرسد. حداکثر سرعت اعلامشده برای این مدل، ۳۴۰ کیلومتربرساعت است؛ اما میتوان حدس زد که سرعت این ابرخودرو از میزان اعلامشده فراتر باشد.
یکی از ویژگیهای جالب فراری SF90 که در ویدئو هم دیده میشود، استفاده از نمایشگرهای مختلف در کابین است. بهطور مثال، روی فرمان خودرو دکمهی فیزیکی دیده نمیشود و راننده با لمس نمایشگر، حالتهای مختلف رانندگی و کروزکنترل را انتخاب میکند. حتی دکمهی روشنوخاموشکردن خودرو در کنسول وسط هم بهصورت لمسی کار میکند. فراری SF90 با وجود موتورهای الکتریکی و سیستم هیبریدی، تنها ۱,۵۷۰ کیلوگرم وزن دارد که از رقبایش سبکتر است؛ البته سیستم هیبرید این خودرو بهتنهایی ۲۷۰ کیلوگرم وزن دارد. در ویدئو زیر با نحوهی عملکرد حالتهای مختلف قوای محرکه هیبریدیبنزینی فراری SF90 بهتر آشنا خواهید شد.
نظرات