خودروسازان در هنگام اعمال تغییر در محصولی موفق و پرطرفدار باید دقت و احتیاط زیادی به خرج دهند. طراحان و مهندسان برای این کار لازم است تا ضمن درنظرگرفتن نیازهای جدید خریداران در مورد حفظ شخصیت و ارزش خودرو نیز با دقت عمل کنند. مرسدس بنز G کلاس نیز یکی از همین خودروها است که با وجود فروش کم در مقایسه با دیگر محصولات مرسدس بنز اما یکی از پرطرفدارترین و شاخصترین محصولات این شرکت است.
خوشبختانه آخرین نسل مرسدس بنز G کلاس توانسته تعادل خوبی را بین مدرنیزه و طراحی کلاسیک خود برقرار کند. در ادامه نگاهی به نقاط ضعف و قوت آخرین مدل مرسدس بنز G کلاس خواهیم داشت.
نکات مثبت
۱. کابین
با اینکه مرسدس بنز G کلاس در اصل بر پایهی طرحی نظامی ساخته شده است ولی این مسئله نتوانسته لوکس بودن این خودرو را تحت شعاع خود قرار دهد. کابین G کلاس جدید طراحی بسیار زیبایی دارد و کیفیت مواد بکار رفته در ساخت آن نیز بسیار بالا است. درون کابین G کلاس استفاده از چوب و چرم فوقالعاده با کیفیتی به چشم میخورد. از دیگر مشخصههای جالب این کابین وجود دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی است که یکی از آنها نقش نشاندهندههای پشت فرمان را ایفا میکند و دیگری نیز در نقش سیستم مالتی مدیا ظاهر میشود. طراحی این نمایشگرها باعث میشود در کابین G کلاس احساس غریبی نکنید و مانند سایر مدلهای مرسدس بنز است. این نمایشگرها در G کلاس با وجود داشتن حاشیهی چرمی حتی بهتر از سایر مدلها هم دیده میشوند.
مرسدس بنز سعی کرده در کابین G کلاس فضایی آفرود و در عین حال لوکس ایجاد کند. در کابین G کلاس تنها به تودوزی چرمی اکتفا نشده است بلکه حتی پد نرمی که برای حفاظت از زانو در صورت برخورد به تونل جعبهدنده تعبیه شده نیز از روکش چرمی برخوردار است. روی تمام بخشهای داشبورد و دستگیرهها نیز روکش چرمی دارند. سه کلید فیزیکی در داشبورد که برای قفل کردن دیفرانسیلها هستند نیز به خوبی ذات آفرودی و کاربردی جی کلاس را به سرنشینان یاد آوردی میکنند. اگر معتقد هستید در کابین رنجرور لوکس بودن بر آفرود ارجحیت دارد، G کلاس خودروی ایدهآل شما خواهد بود.
۲. پیشرانهی فوقالعاده
اگر تواناییهای حرکتی اولویت نخست در خرید خودرو باشد باید مدل G63 AMG را انتخاب کرد. مرسدس بنز G63 دارای پیشرانهای ۴ لیتری تویین توربو V8 است که میتواند ۵۷۷ اسببخار قدرت و ۸۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. مدل ردهپایینتر G550 هم دارای مشخصات قابل توجهی است. این نسخه نیز از پیشرانهای V8 تویین توربو یه حجم ۴ لیتر بهرهمند است که ۴۱۶ اسببخار قدرت و ۶۱۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. موتور G550 نیز مانند G63 بسیار سریع دور میگیرد و صدای اگزوز زیبایی دارد. نیروی پیشرانه در G کلاس با استفاده از یک جعبهدندهی ۹ سرعتهی خودکار جدید به هر چهار چرخ منتقل میشود. مدل G550 میتواند در ۵.۶ ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و حداکثر سرعت آن نیز بهصورت الکترونیکی روی ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
۳. جذابیت بالا
مرسدس بنز با اینکه طراحی کلی G کلاس را حفظ کرده است، ولی تغییراتی در این خودرو اعمال شده تا مدرنتر از قبل بهنظر برسد. این تغییرات به گونهای بودند که مشخصههای اصلی G کلاس همچنان قابل رویت باشد. از بین این تغییرات میتوان به چراغهای LED گرد، چراغهای کوچک LED عقب، کاور روی یدکی عقب، چراغهای راهنمای روی کاپوت و زه روی درها اشاره کرد. دستگیرههای در G کلاس حس مکانیکی بسیار خوبی را منتقل میکنند و درها مانند خودروهای قدیمی با فشردن کلید باز میشوند. با فشردن کلید روی دستگیرهی در شما حرکت مکانیزم مکانیکی داخل آن را به خوبی میتوانید احساس کنید. بسته شدن درها نیز صدایی خاص و مختص G کلاس تولید میکند. در اخر نیز باید به کلید قفل کردن درها در داخل خودرو اشاره کرد که با زدن آن درها با صدایی بلند و جالب مانند مسلح شدن اسلحه قفل میشوند.
نکات منفی
۱. بازتاب نور
طراحی ساده و جعبهای شکل جی کلاس با اینکه جذابیت زیادی دارد، اما دارای ایرادات خود نیز است. در شب نور ناشی از صفحهنمایشهای کابین به میزان زیادی به بیرون از کابین تابیده میشود، این مسئله در صورت روشن شدن نورپردازی داخل کابین حادتر هم میشود. نکتهی دوم این است که با توجه به شکل صاف بدنه و شیشههای خودرو در روزهای آفتابی نیز بازتاب نور خورشید از روی بدنه و شیشهها آزار دهنده است. شاید فکر کنید که این نوع ایراد گرفتن کمی زیاده روی است، ولی باید بدانید که بازتاب نور خورشید از روی بدنه و شیشهها روی دید آینههای جانبی تأثیر منفی دارد به طوری که میتواند کاملا دید راننده را مختل کند. بازتاب نور از روی بدنه و شیشهها عکس برداری از جی کلاس در روزهای آفتابی را نیز تبدیل به کاری مشکل کرده است.
۲. جذابیت در برابر بهای بالا
قیمت پایهی مرسدس بنز G550 از ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ دلار آغاز میشود و با سفارش دادن آپشنها به ۱۳۹ هزار و ۹۴۵ دلار هم میرسد. چنین قیمتی آنقدر بالا است که تواناییهای آفرودی و کابین لوکس جی کلاس نمیتوانند آن را توجیه کنند.
۳. مصرف بالا
مصرف بالا در این خودرو جای تعجبی ندارد. پیشرانهی V8 با قدرت بیش از ۴۰۰ اسببخار در کنار بدنهای که هیچ اثری از آیرودینامیک در آن دیده نمیشوند، مصرف سوخت بالایی را برای جی کلاس رقم زدهاند. براساس اعلام آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) مدل G550 دارای مصرف سوخت شهری ۱۸ لیتر در هر صد کیلومتر، مصرف سوخت جادهای ۱۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و میانگین مصرف سوخت ۱۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. مصرف این خودرو نیز مانند قیمت آن است ولی معمولا افرادی که این مقدار پول را برای خرید خودرو هزینه میکنند چندان اهمیتی به مصرف سوخت نمیدهند.
نظرات