یک شرکت تازه تأسیس انگلیسی به نام لوناز که مقر آن در سیلوراستون است، بهتازگی آغاز به کار کرده و تیم آن سابقهی کار با استون مارتین، فراری، جگوار، مک لارن، فولکس واگن و حتی مسابقات فرمول یک را دارند. این شرکت توسط جان هیلتون لوناز، مدیر فنی سابق تیم فرمول یک رنو مدیریت میشود که برنامهی وی تولید خودروهای کلاسیک انگلیسی با موتورهای برقی و فناوریهای مدرن است.
همه چیز از یک پروژهی بازسازی جامع خودروی کلاسیک شروع شد. سپس برای خودروی کلاسیک یک سیستم پیشرانه الکتریکی طراحی و ساخته شد. پس از آن سازندگان اقدام به ساخت سیستم فرمان، ترمز، سیستم تعلیق و حتی سیستم فرامین الکترونیکی برای خودروی کلاسیک کردند. برخی قطعات اصلی خودرو مانند درپوش باک بنزین نیز تغییر پیدا کرد و جای خود را به پورت شارژر باتری داد.
همهی خودروهای کلاسیک تولید شده توسط لوناز از سیستم کنترل کشش، کروز کنترل، شارژر سریع DC سیستم تهویهی مطبوع، بخاری الکتریکی، سیستم اطلاعات و سرگرمی، اتصال وای فای و سیستم رهیاب ماهوارهای بهرهمند هستند. در حال حاضر لوناز یک جگوار XK120 مدل سال ۱۹۵۳ را بهصورت الکتریکی تولید کرده است که تصاویر آن را میبینید. این جگوار کلاسیک از دو موتور الکتریکی استفاده میکند که ۳۷۵ اسببخار قدرت و ۷۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. برای تأمین نیروی این خودرو از یک مجموعه باتری ۸۰ کیلووات ساعتی استفاده شده است.
مدل دیگری که لوناز در دست ساخت دارد، یک رولزرویس فانتوم V هشت نفره مدل ۱۹۶۱ است. باتری رولزرویس ۱۲۰ کیلووات ساعت ظرفیت دارد. لوناز یک رولزرویس دیگر از مدل کلود ۱۹۵۶ را نیز در دست ساخت دارد و بهزودی به بازار عرضه خواهد کرد. خودروهای کلاسیک الکتریکی لوناز قیمت کمی ندارند و در بازار انگلستان به قیمت پایهی ۳۵۰ هزار پوند یا معادل ۴۳۰ هزار و ۵۶۲ دلار عرضه میشوند.
نظرات