جگوار لندرور از نمایشگر HUD سه بعدی واقعیت افزوده استفاده خواهد کرد
جگوار لندرور در حال توسعهی صفحهنمایش سهبعدی هدآپ (head-up) جدیدی است که به نظر میرسد هم از نظر ایمنی و هم برای سرگرمی سرنشینان مفید باشد. طی یک سرمایهگذاری مشترک با مرکز پیشرفته فوتونیک و الکترونیک (CAPE) در دانشگاه کمبریج، این فناوری در درجهی اول بهدنبال بهبود زمان واکنش راننده با ایجاد هشدارهای واقعیت افزوده است.
مهندسان جگوار لندرور ادعا میکنند که استفاده از نمایشگر سهبعدی به منظور بهبود زمان واکنش از طریق اجازه دادن به راننده برای واکنش طبیعیتر در برابر خطرات و رخدادهای فوری مؤثر است. از این فناوری میتوان برای هشدار دادن به رانندگان دربارهی خروج از مسیر حرکت و خطرات پیشرو و همچنین نمایش جهتهای ناوبری ماهوارهای و بهبود دید در شرایط چالشبرانگیز استفاده کرد.
فناوری ردیابی سر و چشم اطمینان میدهد که کاربران میتوانند جلوههای سهبعدی را بدون استفاده از عینک مشاهده کنند؛ با این حال، هماکنون مشخص نیست که آیا رانندگان و مسافرانی که به دلیل مشکلات مربوط به چشم نمیتوانند جلوههای سهبعدی را در فیلمها مشاهده کنند، قادر خواهند بود از این فناوری استفاده کنند یا خیر.
گذشته از بحث ایمنی، مسئولان جگوار لندرور ادعا میکنند، این نمایشگرها میتوانند سرگرمی کاملاً منحصربهفرد و شخصی را برای مسافران در آیندهای کاملاً خودران ارائه دهند. فیلمها، جزئیات سفر و نشانههای محلی همه از جمله امکانات احتمالی برای این فناوری هستند.
والرین میجرینگ، پژوهشگر جگوار لندرور در این زمینه میگوید:
فناوری HUD سهبعدی نهتنها تجربهای بسیار غنیتر فراهم میکند، بلکه بخشی از برنامه «مقصد صفر» ما را تشکیل میدهد. علاوه بر آن به ما کمک میکند تا به سمت آیندهای ایمنتر، شهودیتر و هوشمندتر حرکت کنیم.
مقصد صفر (Destination Zero) مفهومی است که جگوار لندرور از آن بهعنوان نقشه راه خود یاد میکند و در حقیقت چشماندازی از آیندهای ایمنتر، سالمتر و سازگار با محیط زیست است؛ مفهومی که در آن، فناوری HUD سهبعدی جای خود را محفوظ نگه میدارد.
مفهوم دیگری که در این نقشه راه جای میگیرد، ایدهی «کابین هوشمند» جگوار لندرور است؛ کابین هوشمند با امید ایجاد فضای شخصیسازیشده در داخل خودرو برای رانندگان و مسافران با قابلیتهای ایمنی، سرگرمی و راحتی پیشرفته انجام وظیفه میکند. هنوز هیچ جزئیاتی دربارهی زمان تبدیل این طرح مفهومی به مرحلهی عملیاتی و استفاده از این فناوری در مدلهای تولیدی وجود ندارد.
نظرات