آئودی A1 اسپرتبک با اینکه خودرو اسپرت قلمداد میشود، همچنان فرسنگها با خودروهای اسپرتی فاصله دارد که از آئودی دیدهایم. آئودی گفته است نسخهی S1 را تولید نخواهد کرد و در پاسخ به این نیاز، شرکت تیونینگ ABT با معرفی دو نسخهی تقویتشده این مشکل را حل کرده است. یکی از این خودروها را مشتریان میتوانند بخرند؛ ولی خودرو دیگر تولیدش محدود و برای نشاندادن تواناییهای تیونر ساخته شده است.
این مدل از A1 که تیونر نامش را One of One گذاشته، نهتنها ظاهر بسیار تهاجمی و اسپرتی دارد؛ بلکه تیونر پیشرانهی دولیتری توربوشارژ ۱۹۷ اسببخاری آن را با پیشرانهی آئودی TT مسابقهای جایگزین کرده است. پیشرانهی جدید پس از انجام اصلاحات ABT، میتواند ۴۰۰ اسببخار قدرت تولید کند. همچنین، سیستم اگزوز مستقیم اسپرت با خروجیهای دوتایی ۱۱۴ میلیمتری روی این خودرو نصب شده که صدایی بسیار جذاب تولید میکنند. ناگفته نماند خروجیهای این سیستم اگزوز از جنس فیبرکربن هستند.
زیر این هیولای کوچک، رینگهای ۱۹ اینچی جدید ABT نصب شدهاند که قسمت آیرودینامیکی طلاییرنگ دارند. روی این رینگها نیز لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت ۲ با اندازهی 265/30 R19 سوار شدهاند که دیوارههای لاستیکها برای همخوانی با بدنهی خودرو قرمزرنگ هستند. از دیگر مشخصههای A1 باید به دیفیوزر بزرگ عقب، اسپیلیتر جلو، گِلگیرهای پهن و بالهی عقب بزرگ اشاره کرد. با این تغییرات، خودرو ABT حتی از مدل تولید محدود آئودی A1 Quattro خاصتر و جذابتر است؛ خودرویی که سال ۲۰۱۱ رونمایی شده بود.
با رفتن به درون کابین این مدل، نصب رولکیج ایمنی بهجای صندلیهای عقب را شاهد هستیم. بهدلیل حذف صندلیهای عقب، ABT دستگیرهی درهای عقب این خودرو را نیز حذف و صندلیهای اسپرتی درون خودرو نصب کرده است که بهخوبی از بدن حمایت میکنند. این صندلیها روکش آلکانترا دارند و از فیبرکربن ساخته شدهاند. باتوجه به تغییرات اعمالشده در آئودی A1 تیونینگشده، بهنظر میرسد قیمتش فراتر از مدل RS3 باشد که چنین مسئلهای چندان توجیه مالی ندارد. بااینحال، تیونر چنین خودرویی تولید کرده است تا توانایی خود در تولید خودروهای هاچبک اسپرت را در دنیای شاسیبلندپسند امروز نشان دهد.