مینی بهآرامی در بازار خودروهای الکتریکی قدم گذاشت به طوری که اولینبار در سال ۲۰۰۹ بود که تعداد محدودی مدل الکتریکی را برای استفاده در انگلستان تولید کرد و از آن زمان هیچ خودروی الکتریکی را بهصورت تولید انبوه به بازار نفرستاد تا اینکه در سال ۲۰۱۷ خودروی مفهومی مینی الکتریک رونمایی شد. حالا پس از گذشت مدتی بالاخره اولین محصول تمام الکتریکی این شرکت آمادهی ورود به بازار است.
در زیر پوستهی مینی الکتریک از یک باتری ۳۳ کیلووات ساعتی و موتور الکتریکی به قدرت ۱۸۱ اسببخار استفاده شده است. در استاندارد WLTP این خودرو میتواند با هر بار شارژ ۲۳۱ کیلومتر را طی کند که در مقایسه با رقیبی مثل هوندا E که تنها میتواند ۲۰۱ کیلومتر را طی کند بیشتر است. با وجود این دیگر رقیب مینی الکتریکی یعنی واکسال کورسا e میتواند با هر بار شارژ ۳۳۹ کیلومتر را طی کند.
راننده در این خودرو میتواند سه حالت رانندگی را انتخاب کند و سیستم بازیابی انرژی ترمز نیز دارای دو حالت است. مدل جدید مینی میتواند در ۷/۳ ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتربرساعت برساند و حداکثر سرعت آن ۱۵۰ کیلومتربرساعت است. باتری مینی با استفاده از سیستم شارژر سریع میتواند در ۳۵ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ شود و شارژ شدن آن با شارژر خانگی نیز به ۲/۵ ساعت زمان نیاز دارد.
در تجربهای که برخی وبسایتهای خودرویی با نسخهی اولیهی این خودرو داشتند، لذت رانندگی و حس راندن مینی الکتریک را مانند خودروهای دیگر مینی قید کردند. فرمانپذیری و تعادل شاسی این مدل نیز خوب و مانند دیگر محصولات مینی گزارش شده است. بنابراین باید گفت که لذت رانندگی با آن فرقی با دیگر خودروهای مینی ندارد.
درون کابین مینی الکتریکی شباهت زیادی به مینی هاچبک دارد ولی تجهیزات جدید آن شامل نمایشگر جدید ۵ اینچی روی داشبورد و ترمز دستی برقی هستند. پنل پشت فرمان دیجیتالی این مدل کاملا جدید است ولی مانند محصولات فولکس واگن و آئودی قابلیت شخصیسازی ندارد. این نمایشگر اطلاعات اساسی مانند سرعت، میزان شارژ باتری و شعاع حرکتی خودرو را به راننده نشان میدهد. سیستم iDrive نیز در این مدل موجود است و بسته به تیپ خودرو میتواند نمایشگر ۸/۸ اینچی نیز داشته باشد.
در بخش فضاسازی باید گفت که فضای داخلی مدل الکتریکی دقیقا مانند مدل ۳ در مینی است و فضای بخش عقب آن نیز از آئودی A1 بهتر است. مینی الکتریک در سه تیپ عرضه خواهد شد و از امکانات استاندارد آن باید به روکش پارچهای صندلیها، سیستم تهویهی مطبوع دوگانه، چراغهای LED و کروز کنترل اشاره کرد. در تیپ میانی نیز روکش چرمی صندلیها، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کنسول مرکزی با استراحتگاه دست و سنسورهای پارک عقب موجود هستند. در تیپ گرانتر نیز سقف پانوراما و سیستم صوتی هارمن کاردن دیده میشود. این مدل به دلیل رینگهای خاص و آینههای جانبی متفاوت از مدلهای دیگر مینی کاملا متفاوت است. قیمت مینی الکتریک از ۲۴ هزار پوند (حدود ۳۰ هزار دلار) شروع میشود که شامل ۳۵۰۰ پوند (حدود ۴۵۰۰ دلار) تخفیف دولتی نیز است. از این نظر مینی بهوضوح ارزانتر از بیامو i3 و مقداری گرانتر از رنو زوئی (Zoe) است.
نظرات