مدتها بود که شایعاتی پیرامون مذاکرات برای ادغام گروه خودروسازی PSA (گروه مادر پژو و سیتروئن) با فیات کرایسلر منتشر میشد و با وجود تأیید مذاکرات از سوی هر دو شرکت، هیچ کدام حاضر به اعلام رسمی رسیدن به توافق نهایی نبودند. بر همین اساس فیات کرایسلر طبق بیانیهای اعلام کرد:
پیگیری گزارشهای اخیر احتمال شراکت گروه PSA و فیات کرایسلر تأییدی بر مذاکرات انجام شده میان ما جهت ایجاد چهارمین گروه خودروسازی بزرگ در دنیا است و فعلا مطلب دیگری جهت افزودن به این موضوع وجود ندارد.
در حال حاضر دو گروه خودروسازی PSA و فیات کرایسلر طی شراکتی در اروپا به تولید ون مشغول هستند که خود دلیل دیگری بر جدی بودن مذاکرات ادغام است. ادغام این دو گروه خودروسازی ارزش بازار آنها را به حدود ۵۰ میلیارد دلار میرساند که پس از تویوتا، گروه فولکسواگن و اتحاد رنو نیسان میتسوبیشی در جایگاه چهارم قرار میگیرد. بخش اعظم درآمد گروه فیات کرایسلر از بازار آمریکا و ایتالیا تأمین میشود؛ درحالیکه گروه PSA دومین برند پرفروش اروپا با زیر مجموعههای پژو در فرانسه و اوپل در آلمان هستند. هر دو شرکت منافع بالقوهی بسیاری در شراکت خواهند داشت که از جملهی آنها میتوان به دستیابی فیات کرایسلر به پلتفرمهای کوچک پژو، نقدینگی ۱۰.۲ میلیارد دلاری و از همه مهمتر توسعهی معماری الکتریکی و سیستمهای هیبرید اشاره کرد. از سوی دیگر گروه PSA بهلطف ادغام با فیاتکرایسلر میتواند دسترسی سادهتری به بازار آمریکا و برندهای پر فروش جیپ و رم داشته باشد.
خبر ادغام گروه خودروسازی PSA و فیات کرایسلر (FCA) بالاخره پس از شایعات بسیار بهطور رسمی منتشر شد. دو خودروساز برای شراکتی ۵۰/۵۰ به توافق رسیدهاند که سبب شکلگیری چهارمین گروه خودروسازی بزرگ جهان میشود. آمار سالانهی فروش گروه خودروسازی جدید به ۸.۷ میلیون دستگاه خواهد رسید که در مقایسه با آمار فروش ۱۰ میلیونی تویوتا و ۱۱ میلیونی اتحاد رنو نیسان میتسوبیشی رقم چشمگیری است. سهامداران این دو گروه خودروسازی ۵۰ درصد از سهام هر شرکت را تصاحب خواهند کرد. براساس برنامهریزیهای انجام شده، پس از گذشت چهار سال ظرفیت همکاریها باید به ۸۰ درصد ارتقا یابد و حدود ۳.۱۲ میلیارد دلار (معادل ۲.۸ میلیارد یورو) کاهش در هزینههای تولید صورت پذیرد.
براساس نتایج بهدست آمده در سال ۲۰۱۸ میلادی، ادغام PSA و FCA میتواند درآمدی ۱۸۹.۷ میلیارد دلاری (معادل ۱۷۰ میلیارد یورو) برای شرکت تازه تأسیس فراهم کند و سود عملیاتی ۱۲.۲ میلیارد دلاری (معادل ۱۱ میلیارد یورو) محقق سازد. اخبار منتشر شده حاکی از آن است که ادغام این دو غول خودروسازی تحت یک شرکت مادر هلندی صورت میپذیرد و سهام آن در بازار بورس نیویورک، بورسا ایتالیانا (میلان) و یورونکست (پاریس) معامله خواهد شد.
طبق توافق حاصل شده ادغام PSA و FCA سبب تعطیلی هیچیک از کارخانههای دو خودروساز نخواهد شد و هیئت مدیرهی یازده نفرهای شامل پنج نماینده از PSA و پنج نماینده از FCA سکان هدایت را بر عهده خواهند داشت. علاوه بر این، کارلوس تاوارس (Carlos Tavares) برای پنج سال سمت مدیر اجرایی مجموعه را بر عهده دارد و همزمان عضو هیئت مدیره نیز خواهد بود. تاوارس که از سال ۲۰۱۴ میلادی سکان هدایت پژو را بر عهده دارد تاکنون کارنامهی درخشانی داشته است.
تحت سرپرستی تاوارس دو برند اوپل و واکسهال در سال ۲۰۱۷ میلادی از جنرال موتورز خریداری شدند و زیر چتر مجموعهی خودروسازی پژو قرار گرفتند. بهطور حتم توافق جدید PSA و FCA تغییرات گستردهای در این صنعت ایجاد خواهد کرد؛ چراکه هر دو طرف بهدنبال کاهش هزینههای تولید و بهینهسازی در تمام محصولات موجود در چتر حمایتیشان هستند. فیات کرایسلر چند ماه قبل از این توافق بهدنبال شراکتی ۵۰/۵۰ با گروه خودروسازی رنو بود که در نهایت به دلیل عدم شفافیتهای سیاسی فرانسه به سرانجام نرسید. به همین دلیل با وجود سهم ۱۲ درصدی دولت فرانسه در پژو احتمال مشکلاتی برای ادامهی این همکاری وجود دارد، اما باتوجه به نفوذ کم دولت فرانسه در این شرکت نسبت به شرکت رنو، احتمالا مشکل حادی برای توافق ایجاد نخواهد شد.
نظرات