استون مارتین DBS سوپرلجرا کنکورد معرفی شد
برخلاف انتظارها، تقاضا برای گرانقیمتترین محصول در سبد استون مارتین رضایتبخش بوده است. خودروساز اصیل انگلیسی، ضمن استفاده از دپارتمان Q، نسخههای ویژه و سفارشی براساس DBS سوپرلجرا تولید میکند که البته بدنه و کابین متفاوت از مدل استاندارد دارند. جدیدترین پروژه از این دست با نام سوپرلجرا کنکورد، یادآور یک هوایپمای افسانهای و با سابقهی تاریخی شرکت بریتیش ایرویز (British Airways) است.
تا پیش از سال ۱۹۶۵، هواپیماهای مافوق صوت منحصر به نمونههای نظامی بودند. رسیدن به سرعت یک ماخ (معادل ۹۸۰ کیلومتربرساعت) در یک هواپیمای بزرگ مسافربری یا ترابری، ایدهای بسیار جاهطلبانه بهنظر میرسید که سرانجام توسط توپولوف ۱۴۴ و کنکورد به واقعیت تبدیل شد. این هواپیماها به فاصلهی سه ماه پس از دیگری رونمایی شدند؛ هرچند که توپولوف ۱۴۴ زودتر از رقیب انگلیسی اولین پرواز خود را انجام داد؛ اما به جهت شباهت بسیار زیاد طراحی بدنه با کنکورد، نسخهای برگرفته از عکسهای جاسوسی محسوب شد و افتخار چندانی برای روسیه کسب نکرد. برخلاف هواپیمای ساخت روسیه، محصول مشترک انگلیس و فرانسه در اولین پروازهای نمایشی خود دچار حادثه نشد و به تعداد ۲۰ دستگاه تا سال ۲۰۰۳ در خطوط هواپیمایی بریتیش ایرویز، ایرفرانسه، لوفتهانزا و چند شرکت دیگر خدمت کرد. مصرف سوخت و هزینهی نگهداری بالا، صدای بسیار زیاد هنگام پرواز بر فراز مناطق شهری و یک مورد حادثهی سقوط پرواز ۴۵۹۰ ایرفرانس در سال ۲۰۰۰، کنکورد را برای همیشه بازنشسته کرد؛ اما این محصول بهعنوان نمونهای از مهندسی پیشرفته، مایهی افتخار مردم انگلستان باقی ماند.
در لوگوی شرکت بریتیش ایرویز، تأکید زیادی بر پرچم بریتانیا وجود دارد. به همین دلیل لبهی سپرها، بال عقب و لوگوی استون مراتین روی کاپوت جلوی سوپرلجرا کنکورد، با طرحی از پرچم کشور سازنده تزئین شده است. خط قرمز کشیده شده از ستون جلو تا انتهای سقف هم با رنگ قرمز ارائه میشود که مهمترین رنگ در نماد ملی بریتانیا است. سقف سیاه با نقشی از هواپیما و رینگهای اسپرت با طراحی ویژه، دیگر تفاوتهای نسخهی کنکورد و مدل استاندارد خواهد بود.
در فضای داخلی هم، ضمن قابلیت سفارشیسازی طبق سلیقهی خریدار، تصویر شماتیک هواپیما و عبارت CONCORDE جهت یادآوری تفاوت این خودرو با دیگر محصولات استون مارتین وجود دارد. حتی عبارات ۲/۰۴ ماخ و ۶۰ هزار فوت برای اشاره به نهایت سرعت ۲,۰۰۰ کیلومتربرساعت و ارتفاع پروازی ۱۸/۳ کیلومتری کنکورد، پشت آفتابگیر روبروی راننده نوشته شده است. کد مدل G-BOAC روی رکاب و بدنهی خودرو هم، یادبودی از اولین هواپیمای کنکورد ساخت ۱۹۶۹ است.
از نظر فنی، تفاوتی بین نسخهی کنکورد و مدل استاندارد DBS سوپرلجرا وجود ندارد. این خودروها از پیشرانهی توئینتوربوشارژ V12 با حجم ۶.۵ لیتر استفاده میکنند تا قدرت ۷۱۵ اسببخار و گشتاور ۹۰۰ نیوتنمتر داشته باشند. چنین پیشرانهای، سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۳.۴ ثانیه و نهایت سرعت ۳۴۰ کیلومتربرساعت فراهم میکند.
نمونهی پایه از DBS سوپرلجرا با قیمت ۳۰۵ هزار دلار فروخته میشود. برای خرید هر کدام از ۱۰ دستگاه سوپراسپرت استون مارتین کنکورد، مبلغ ۱۳۰ هزار دلار به هزینهی خرید DBS سوپرلجرا اضافه خواهد شد.
نظرات