کانتیننتال و سنهایزر سیستم صوتی بدون بلندگو طراحی کردهاند
شرکت کانتیننتال (Continental) با همکاری کارشناسان صوتی سنهایزر، سیستم صوتی خلاقانهای را طراحی کرده که در CES 2020 آن را نمایش داده است. این سیستم باعث میشود بلندگوها به تاریخ بپیوندند.
کانتیننتال سیستم صوتی Ac2ated را با نرمافزار Ambeo Mobility سنهایزر ترکیب کرده تا امکان کالیبراسیون و تنظیم دقیق کیفیت صدا را فراهم کند. بهجای استفاده از بلندگوهای معمولی، کانتیننتال فهمید چگونه برخی سطوح خاص داخل خودرو را برای ایجاد صدا تحریک کند. این ایده از سازهای موسیقی دارای بدنهی چوبی توخالی مانند ویولن الهام گرفته شده است.
سیستم Ac2ated Sound محرکهای ویژهای دارد که دراصل، اجزای داخلی را میلرزاند. بخشهایی از داشبورد، ستون A، اجزای پنل در، اجزای طاقچهی پشت و حتی سری صندلیها، میتوانند برای تولید صدا استفاده شوند. سیستم مذکور بهگونهای است که انگار داخل سالن کنسرت نشستهاید و کابین خودرو با صدایی همهجانبه پر میشود. ازآنجاکه بسیاری از مؤلفههای خودرو میتوانند بهعنوان بلندگو عمل کنند، چنین ادعایی معقول بهنظر میرسد.
سیستم صوتی Ac2ated مزایای بیشماری درمقایسهبا سیستمهای معمولی دارد. مهمتر از همه میتواند وزن خودرو را به میزان چشمیگری کاهش دهد. اگر ماشین یا کامیون سیستم صوتی پیچیده داشته باشد؛ مثلا ۲۸ بلندگو که بهعنوان ترکیب Revel 3D موجود در کراساور لینکلن آویاتور (Aviator) بهکاررفته است، این سیستم در کاهش وزن آن واقعا میتواند کمککننده باشد.
سیستم صوتی Ac2ated نهتنها احجام ناخواسته را از بین میبرد؛ بلکه میتواند کار طراحان را نیز سادهتر کند. طراحان داخلی خودروها هنگام خلق فضای داخلی وسیلهی نقلیه، همواره مجبورند جایی برای نصب بلندگوها تعبیه کنند و مطمئن شوند در پنل درها و روی داشبورد و فضاهای داخل صندلی عقب، جایی برای نصب اجزای سیستم صوتی وجود دارد. اگر بهجای آنها بتوان از اجزای مختلف داخل خودرو بهعنوان بلندگو استفاده کرد، طراحان آزادیعمل بیشتری برای استفاده از روشهای خلاقانه خواهند داشت.
برای اطلاع از اینکه سیستم صوتی Ac2ated وارد بازار خواهد شد یا خیر و اینکه آیا خودروسازان علاقهمند به استفاده از چنین فناوری هستند یا نه، از سازندگان آن پرسیده شد؛ اما کانتیننتال پاسخ مشخصی نداد.