شاسی ابرخودرو هنسی با وزن ۸۶ کیلوگرم رونمایی شد
تیم فرمول یک مکلارن نخستینبار از فناوری فیبرکربن در خودروها استفاده کرد. خودرو فرمول یک مکلارن MP4/1 در سال ۱۹۸۱ با شاسی یکپارچه (مونوکوک) و بدنهی فیبرکربن ساخته شد. این محصول حتی در تصادف با سرعت ۲۲۰ کیلومتربرساعت ایمنی بسیاری برای راننده فراهم کرد تا ثابت شود فیبرکربن با وزن سبک و استحکام زیاد، گزینهای ایدئال برای خودروهای اسپرت است. یازده سال پس از MP41، مکلارن F1 نیز عنوان اولین خودرو جادهای با بدنهی فیبرکربن را کسب کرد.
روز گذشته، جان هنسی، مدیرعامل و بنیانگذار شرکت خودروسازی هنسی پرفورمنس، در کنفرانس خبری، زمان رونمایی ابرخودرو ونوم F5 را اواسط مرداد ۱۳۹۹ اعلام کرد. این محصول با تولید محدود به ۲۴ دستگاه، قیمتی درحدود ۱/۸ میلیون دلار خواهد داشت. قدرت پیشرانهی ونوم F5 نیز، بیش از ۱،۸۰۰ اسببخار است. تنها ۱۲ دستگاه از این ابرخودرو مخصوص بازار آمریکا خواهد بود؛ درحالیکه هنوز پیشفروش آن با تکمیل ظرفیت بهپایان نرسیده است.
دیگر اقدام جالب و بیسابقه، رونمایی شاسی مونوکوک جدیدترین محصول هنسی بود. این شاسی تخممرغیشکل ساختهشده از فیبرکربن و ترکیبشده با نوعی پلیمر، تنها ۸۶ کیلوگرم وزن دارد و برای نصب روی سه دستگاه نمونهی آزمایشی ونوم F5 استفاده خواهد شد. بنابر اظهارات مدیران هنسی، این شاسی فیبرکربن در حفظ یکپارچگی و تحمل تنشهای بالا حین ترمزگیری و گردش در پیچهای تند بسیار توانمند است؛ تا حدی که سختی پیچشی (Torsional Rigidity) معادل ۵۲ هزار نیوتنمتر را تحمل میکند.
نسخهی اولیه از هنسی ونوم F5 در سال ۲۰۱۷ با قدرتی درحدود ۱،۶۰۰ اسببخار رونمایی شد. اواسط سال ۲۰۱۹، پیشرانهی جدیدی از هنسی با نام فیوری معرفی و تولید شد که با حجم مفید ۶/۶ لیتر و آرایش V8 تویینتوربوشارژ، ۱،۸۱۷ اسببخار قدرت و ۱،۶۲۰ نیوتنمتر گشتاور داشت. در ساخت این محصول از آلیاژ تیتانیوم و فناوری پرینت سهبعدی استفاده میشود. فیوری (Fury) بهمعنی خشم است و فعلا قدرتمندترین پیشرانه تمامبنزینی (غیرهیبریدی و فاقد موتور کمکی برقی) دنیا محسوب میشود.
نظرات