نگاهی به فناوری چراغ جلو در خودروهای بی ام و
بیامو فناوریهای مختلفی در چراغهای جلوی خودروهای خود به کار میبرد. برای روشن شدن بیشتر این موضوع باید به توضیح اصول مهندسی نهفته در پشت چراغهای جدیدترین مدلهای بیامو پرداخت. بیامو از سه نوع فناوری اصلی در چراغهای جلوی محصولات خود استفاده میکند:
۱ . هالوژن
۲ . LED
۳ . لیزر
چراغهای هالوژن
چراغ هالوژن نوع اصلی و تکنولوژی سطح پایه روشنایی است که در اکثر خودروها پیدا میشود. این سیستم روشنایی در اصل به لامپ رشتهای پر از گاز هالوژن متکی است که باعث افزایش شدت نور میشود.
با این حال، حتی در ابتداییترین مدلهای بیامو نیز فناوری هالوژن کمکم با LED جایگزین میشود.
چراغهای هالوژن فقط در مدلهای پایه خودروهای فهرست زیر وجود دارد:
برای مدلهای پایه، چراغهای اصلی هالوژن با چراغهای روشنایی روز LED تکمیل شده است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که تمام چراغهای جلوی خودروهای بیامو صرفاً برای دستیابی به عملکرد DRL فقط به پروژکتورها یا فیلامنت LED متکی هستند.
چراغهای LED
LED استاندارد، LED ارتقایافته، LED کاملا تطبیقی و لیزر در خودروهای دیگر بیامو استفاده شده است. چراغهای LED استاندارد دارای یک پروژکتور LED ساده در هر چراغ جلو هستند.
چراغهای جلوی استاندارد LED هیچ عملکرد تطبیقی ندارند، بنابراین روشنایی چراغ با سرعت خودرو، جاده و خودروی روبهرو تطبیق نمییابد.
چراغهای جلو استاندارد LED در مدلهای پایه خودروهای زیر موجود است:
چراغهای استاندارد LED علاوه بر این با برخی از کارکردهای تطبیقی شامل چراغ گوشهای و BMW Selective Beam تکمیل میشوند و هدف آن بهبود بهینهی روشنایی جاده در شرایط تاریکی است.
سایر مدلهایی نیز که از چراغهای LED استاندارد بهره میگیرند، شامل نسخههای گرانتر سری 1 جدید (F40) تا سری 4 فعلی (F3x) و همچنین تیپهای پایه بیامو سری ایکس (X1 تا X4) میشوند.
LED تطبیقی بیامو بهصورت سفارشی برای مدلهای زیر استفاده میشود:
چراغهای LED تطبیقی
چراغهای LED تطبیقی بیامو به منظور روشنایی جاده صرفاً به دیودها برای هر دوحالت نور بالا و پایین متکی هستند و میتوانند بسته به شرایط جاده، خودروی روبهرو و سرعت خود را بهطور هوشمند تنظیم کنند.
مدلهای جدید G05 X5، G06 X6، G07 X7 و نسل G11/G12 بیامو سری 7 LCI و مدلهای G14/G15/G16 بیامو سری 8 همه بهطور استاندارد مجهز به چراغهای LED کاملا تطبیقی هستند.
بیامو X5 و X6 طرح جداگانه و اختصاصی برای چراغهای جلوی LED تطبیقی دریافت میکنند که به نسل جدید بیامو سری 3 شباهت دارد.
مدلهای لوکس بیامو سری 7 و 8 و X7، صرفنظر از اینکه به چراغهای استاندارد LED تطبیقی مجهز باشند یا به چراغهای سفارشی لیزری بیامو مجهز شده باشند، گرافیک چراغ یکسانی دریافت میکنند.
تنها تفاوت ظاهری بین این دو فناوری، با رنگ آبی طراحی شده توسط پروژکتور مشخص میشود که منحصر به چراغهای لیزری است.
چراغهای لیزری
چراغهای جلوی لیزری بیامو اساساً چراغهای LED کاملا تطبیقی بهبودیافته هستند که در آن حالت نور بالا با فناوری لیزر پشتیبانی میشود. به کمک این فناوری، روشنایی جاده متراکمتر و واضحتر است و بهطور چشمگیری در شب بهبود مییابد و همچنین باعث کاهش اثر درخشش چراغ خودروی روبهرو و اطمینان از پخش کلی نور تا 530 متر میشود.
نخستین خودروی تولیدی با چراغهای جلوی لیزری، بیامو i8 در سال ۲۰۱۴ بود، که پس از آن با سری 7 در سال ۲۰۱۵ دنبال شد.
برای نخستین بار در تاریخ، چراغهای جلوی لیزری اکنون بهعنوان تجهیزات سفارشی برای نسل جدید بیامو سری 3 ارائه شده است. انتظار میرود که مدلهای جدید G30/G31 بیامو سری 5 LCI، نسل G32 بیامو سری 6 و نسل G22/G23/G26 بیامو سری 4 نیز با این فناوری به بازار عرضه شوند.
فناوریهای LED و لیزر همچنین با کمک حروف نوشته شده در چراغهای جلو میتوانند مشخص شوند:
«BMW LED» (که LED بهصورت ایتالیک نوشته شده است) و بیشتر در نسل جدید این مدلها یافت میشود. «BMW Adaptive LED» (در F3x بیامو سری 4 و G3x بیامو سری 5 و 6) و «BMW Laser».
علاوه بر این، فناوری LED تطبیقی نیز با کمک طرح پیچیده و سهبعدی بهراحتی قابل تشخیص است. تنوع زیادی در بیامو سری 3، X5 و X6 به چشم میخورد که شامل گرافیکهای مینیمالیستی با پروژکتورهای صاف DRL میشود.
همانطور که قبلا گفته شد، لیزرها با کمک تزئینات آبی رنگ روی دیودهای نوری متمایز میشوند. در مدلهای بیامو سری X، تزئینات آبی به شکل حرف X در چراغ هستند.
هماکنون فناوری چراغ مهشکن در اکثر مدلهای بیامو مبتنی بر LED است. همچنین چراغهای مهشکن LED بهطور واضح روی سپر جلو (به شکل نوار مدور یا نازک) قرار میگیرند؛ به استثنای بیامو سری 7 LCI و بیامو سری 8 که این تجهیزات را ندارند.