تسلا در حال آزمایش قابلیت تشخیص چراغ راهنمایی و تقاطع اتوپایلوت است
کسانی که این روزها برای سفارش خودرو به وبسایت تسلا مراجعه میکنند، با ویژگی جدیدی برای قابلیتهای رانندگی کاملا خودران این برند مواجه میشوند؛ افزونهای ۷،۰۰۰ دلاری که در آینده توانایی رانندگی خودران را دراختیار خریداران قرار میدهد. آیا این ویژگی بهمعنی فناوری کاملا خودران است؟ خیر؛ اما افزونهی جدید تشخیص چراغ راهنمایی گامی بهسوی قابلیتهای رانندگی تمامخودران وعدهدادهشدهی ایلان ماسک است، حتی اگر هنوز رسما رونمایی و عرضه نشده باشد.
ویژگی آزمایشی و در حال بررسی جدید چه کار میکند؟ همانطورکه از نام آن انتظار میرود، این ویژگی به خودروهای الکتریکی تسلا اجازه میدهد علائم راهنمایی و رانندگی مانند چراغ راهنمایی و علائم توقف بهویژه در تقاطعها را تشخصی دهند. بهتازگی، ویدئویی از خودرو تسلا مدل ۳ در کانال یوتیوب Out of Spec Motoring منتشر شد که اتوپایلوت آن فعال بود و بهطورخودکار پشت چراغ قرمز ایستاد. در این ویدئو، ادعا شده است تسلا مدل ۳ یادشده با تشخیص تابلو ایست توقف کرد.
یکی از کاربران در توییتر دفترچهی راهنمای این ویژگی برای تسلا مدل Y و مدل ۳ را پیدا کرده است که البته یکی از قابلیتهای آزمایشی خودروهای تسلا بهشمار میرود. در این دفترچهی راهنما، به نحوهی عملکرد قابلیت جدید اشاره شده است. این سیستم از دوربینهای جلو و GPS و دادههای نقشه برای شناسایی چراغ راهنمایی و تابلوهای ایست استفاده میکند.
با نزدیکشدن خودرو به تقاطع هنگام فعالبودن اتوپایلوت، صرفنظر از اینکه چراغ سبز یا زرد یا قرمز باشد، سرعت خودرو تا توقف کامل کُند میشود. خط قرمزی که روی صفحهی لمسی نمایش داده میشود، جایی را نشان میدهد که باید خودرو متوقف شود (فقط درصورت نشاندادن خط قرمز، خودرو متوقف میشود). اگر چراغ در آستانهی سبزشدن و راننده از بیخطربودن ادامهی مسیر مطمئن باشد، میتواند با فشاردادن روی پدال گاز یا دستهدنده، از کاهش سرعت خودرو الکتریکی جلوگیری کند. اگر چراغ بعد از توقف کامل سبز شود، راننده بازهم باید همین کار را برای اجازهی شروع حرکت یا ادامهدادن مسیر انجام دهد.
هماکنون این قابلیت فقط میتواند تعیین کند خودرو باید کجا و کِی متوقف شود؛ اما هنوزهم برای سایر تصمیمات به راننده بستگی دارد. همچنین، باید به این نکته اشاره کنیم که قابلیت جدید بیشازحد احتیاط میکند؛ یعنی تنها راهی که خودرو برقی تسلا در حالت فعالبودن اتوپایلوت میتواند چراغ قرمز را رد کند، با خطای راننده است یا حالتی که تقاطع تشخیص داده نشده است. مسئولیت استفاده از اتوپایلوت و سایر سیستمهای کمکی کاملا برعهدهی راننده است.
اگرچه سیستم تشخیص تقاطع فعلی ممکن است کمی ضعیف بهنظر برسد، در کوتاهمدت برای امر مفیدتری طراحی شده است: یادگیری ماشین. تسلا برای آموزش شبکه عصبی، به تعداد زیادی نمونه از وضعیت واقعی و بازخورد دربارهی نحوه پاسخ انسان به آنها نیاز دارد. این موضوع توضیح میدهد چرا رانندگان هنگام رسیدن به چراغ سبز تصمیم میگیرند. آنها این بازخورد را در وضعیت واقعی برای آموزش شبکهی عصبی FSD جمعآوری میکنند.
تاکنون از شما خواسته شده است قبل از ورود به ناحیهی کاربری وبسایتی، تصاویری از چراغ راهنمایی یا اتوبوس را در میان دستهای از عکسها انتخاب کنید؟ تسلا نیز از همان اصل بهره میگیرد. کاربران برای آموزش سیستم تشخیص تصویر، دادههایی تهیه میکنند و حتی ممکن است از آن بیخبر باشند. این اولینباری نیست که تسلا از مالکان خودروهای خود بهعنوان نمونهی آزمایشی استفاده میکند. هنگامیکه اولینبار قابلیت ناوبری روی اتوپایلوت استفاده شد، سیستم تغییر خط حرکت را پیشنهاد میکرد؛ اما به تأیید راننده نیاز داشت. ماهها بعدازآن، سیستم اتوپایلوت بهروزرسانی شد تا امکان تغییر خودکار خط حرکت را بدون تأیید کاربر فراهم کند.
تشخیص تقاطعها مشکل جدیتری از تغییر مسیر در بزرگراه است و احتمالا مدتی طول بکشد تا برای همه مالکان خودروهای تسلا کاربردی باشد. همچنین، هنوز باید ببینیم این شیوهی برنامهنویسی چه پیامدهای پیشبینی شدنی یا نشدنی میتواند داشته باشد. با وجود رانندگان بیاحتیاطی که انتظار توقف خودروهای جلو را ندارند، متوقف یا کُند شدن سرعت خودروهای برقی تسلا در پشت چراغ سبز میتواند به بروز تصادف منجر شود.
این ویژگی همچنین استفاده از اتوپایلوت را در خیابانهای معمولی شهر تشویق میکند؛ مسئلهای بالقوه که به تشخیص عابر پیاده بهوسیلهی سیستم اتوپایلوت ربط دارد. راننده مسئول استفادهی هوشمندانه از اتوپایلوت است؛ اما شاهد سوءاستفاده از اتوپایلوت هم بودهایم و دلیلی وجود ندارد انتظار داشته باشیم این قابلیت جدید تشخیص تقاطع هم دچار مشکل مشابهی نشود. تکامل خودرو خودران پلهپله انجام میشود.
نظرات