چگونه مدیریت حرارتی زمان شارژ خودرو برقی را کاهش میدهد؟
باتوجهبه ورود شارژرهای بسیار سریع ۸۰۰ ولت ۳۵۰ کیلووات به اروپا، چه چیز دیگری برای کاهش زمان ایستگاههای شارژ در هنگام سفرهای طولانیتر نیاز داریم؟ یکی از مشکلات بزرگ توسعهدهندگان خودرو الکتریکی مدیریت مؤثر حرارت تولیدشدهی باتری هنگام شارژ است.
بستههای باتری لیتیومیون که برق خودروهای الکتریکی را تأمین میکنند، از همان سلولها یا بلوکهای کوچک بهکاررفته در محصولات خانگی ساخته میشوند. سلول لیتیومیون واحد ساده و بسیار کوچکی است که حدود ۳/۶ ولت برق تولید میکند و ظرفیت الکتریکی آن حدود ۳/۴ آمپرساعت است. برای افزایش ولتاژ کارکردی خودرو برقی به ۴۰۰ یا ۸۰۰ ولت، صدها سلول بهصورت گروهی بههم متصل میشوند (اتصالات سری موازی) که این اتصال هم ولتاژ و هم ظرفیت را چندبرابر میکند.
بااینحال، آنچه برای رانندهی خودرو برقی اهمیت دارد، نرخ C یا C-rate باتری است که میزان شارژ و تخلیهی آن را باتوجهبه ظرفیت نشان میدهد. هرچه نرخ C باتری هنگام شارژ بیشتر باشد، زمان شارژ کمتر خواهد بود؛ اما یکی از محدودیتهای عمده گرمای ایجادشده دراثر مقاومت داخلی هنگام شارژ است. اگر باتری تلفن یا برخی ابزارهای برقی را هنگام شارژشدن لمس کنید، متوجه داغبودن آن میشوید. باتری خودرو برقی از صدها یا حتی هزاران سلول جداگانه در چند ماژول مختلف ساخته شده؛ درنتیجه گرمای زیادی هنگام شارژ تولید میشود که خلاصشدن از آن دشوار است.
برای مقابله با این مشکل، بستههای باتری لیتیومیون خودرو الکتریکی با آب یا آب و گلیکول خنک میشوند. سپس، مایع خنککننده را مبدل حرارتی یا یخچال خنک میکند؛ اما انرژی گرمایی میتواند برای کار دیگری مانند گرمکردن فضای داخل کابین خودرو استفاده شود.
نمونهای از این نوع باتریها، باتری خودرو آئودی E-tron است که در آن مایع خنککننده ازطریق کانالهایی به داخل صفحات سرد آلومینیومی بیرونآمده (برجسته) پمپ میشود. سلولهای جداگانه روی ژلی نصب میشوند که گرما از آنها به داخل صفحات سرد و سپس به مایع خنککننده منتقل خواهد شد. علاوهبراین، روشهای دیگری نیز برای خنککردن باتری خودرو الکتریکی وجود دارد. بهعنوان مثال، تسلا از لولههای خنککننده استفاده میکند که بین سلولهای استوانهای موجود در باتری درهم تنیده شدهاند.
بهطورکلی، سلولها هنگام شارژ حدود سهبرابر بیشتر از زمان رانندگی حرارت تولید میکنند و هرچه سرعت شارژ سریعتر باشد، میزان گرمای تولیدی نیز بیشتر میشود. خنککاری غیرمستقیم محدودیتهای خاص خود را دارد؛ زیرا گرما فقط در نقاط تماس با صفحات یا لولههای سیستم خنککننده از سلول خارج میشود. بااینحال، امید میرود پروژهی مشترک M&I Materials و WMG و ریکاردو در این زمینه به پیشرفت درخورتوجهی دست یابد. در ژوئیهی ۲۰۱۹، دولت انگلستان این پروژه را با نام I-CoBat با عنوان «چالش باتری فارادی» (Faraday Battery Challenge) آغاز کرد و قرار است در نوامبر ۲۰۲۰ بهپایان برسد.
هدف این پروژه توسعهی روش خنککاری همهجانبه و جدیدی است که به موجب آن سلولها و اتصالات بهمعنای واقعی کلمه در مایعی تجزیهپذیر و دی الکتریک غوطهور باشند. در این مایع خنککاری که Mivolt نامیده میشود و M&I Materials آن را تولید کرده است، غوطهوری بهمعنای هدایت جریان برق نیست. ازآنجاکه این مایع با کل سطح سلول تماس دارد، امید میرود خنککنندهی همهجانبه با افزایش چشمگیر نرخ C باتری، زمان شارژ خودرو الکتریکی را کاهش دهد؛ درنتیجه، ظرفیت پیمایش خودرو برقی را افزایش و روند فرسودهشدن را ازطریق مدیریت حرارتی دقیقتر باتری کاهش میدهد.
اقامتگاههای لوکس حفاری شده در کوههای حجاز عربستان قدم دیگری برای تبدیل این کشور به قطب گردشگری جهانی و کاهش وابستگی به نفت است.
چهارشنبه ساعت ۲۰:۱۵ پوشش زندهی رویداد آنپکد ۲۰۲۵ را از زومیت دنبال کرده و شانستان برای برندهشدن یکی از ۱۰ شمش طلای زرپاد را امتحان کنید.
طبق گزارشها، مدل جهانی پرچمدار بعدی شیائومی یعنی شیائومی ۱۵ اولترا مثل نسل قبل مدت کوتاهی پساز معرفی نسخهی چینی از راه میرسد.
ارسال پیامهای دارای اسپویلر تلگرام بهخصوص در کانالهای عمومی برای مخفیکردن بخشی از متن یا حتی تصاویر، کاربرد دارد.
گلکسی S25 اولترا رسماً رونمایی شد؛ مهاجم پرقدرت و غولپیکری که توجه ویژهای به هوش مصنوعی دارد و از حالا برای آیفون ۲۰۲۵ رجزخوانی میکند.
فاصلهی زیادی تا آنپکد ۲۰۲۵ نداریم؛ مراسمی هیجانانگیز با محوریت گلکسی S25 اولترا که زومیت آن را بهشکلی متفاوت پوشش خواهد داد.
در مقالهی پیش رو با در نظر گرفتن پارامترهای تأثیرگذار بر تجربهی کاربر، بهترین گوشیهای بازار ایران را در بازههای قیمتی مختلف معرفی میکنیم.