سه سال و نیم از رونمایی نسل پنجم لکسوس LS میگذرد. اولین مدل بهعنوان نخستین خودرو تاریخ لکسوس، در سال ۱۹۸۹ با هدف جذب مشتریان امریکایی و رقابت با مرسدس بنز کلاس S در قیمت پایینتر، وارد بازار شد. حالا با گذشت ۳۰ سال از آغاز فعالیت برند لکسوس و تولید LS، این خودرو صاحب جایگاه ویژهای در کشورهای شرق آسیا و امریکا است؛ هرچند که رقیبی مهم و محدودکننده برای مرسدس بنز کلاس S یا بیامو سری ۷ محسوب نمیشود.
مدیران لکسوس، همچنان با تأکید بر سبک طراحی که حدود ۵ سال پیش آغاز کردهاند، به عرضه محصولات ادامه میدهند. خودروهای پرفروش این شرکت، نظیر شاسیبلندهای NX و RX هم، طی سالهای اخیر با تغییر چهره بنیادین مواجه نشدهاند. پس طبیعتا، نمیتوان انتظار تحول در ظاهر LS برای سال ۲۰۲۱ داشت.
یکی از جذابترین رنگهای ارائه شده در خودروهای مدرن لکسوس، طیفهای متنوع از نقرهای و خاکستری (نوک مدادی) هستند. طراحان شرکت سازنده، برای سال آینده نیز، رنگ جدیدی به فهرست قابل انتخاب برای LS اضافه خواهند کرد که Gin-ei Luster نام دارد و نوعی نقرهای اختصاصی با درخشش و حالت شفاف برای بازتاب نور است.
در نمای روبهرو، تغییری شگفتانگیز دیده نمیشود؛ مگر در لامپهای مدرن با ترکیب سهگانه در طرفین چراغ اصلی برای مدل ۲۰۲۱ که حالا بسیار شبیه به مدل فعلی RX هستند. حجمدهی سپر در گوشهها نیز، تغییر کرده است تا برای LS جدید، کمیسادهتر شود؛ ضمن اینکه حفرههای طرفین نیز دارای طرحی مشابه چلو پنجره هستند. برای تشخیص مدل ۲۰۲۱ از ۲۰۲۰، کافی است متوجه حسگر و رادار بزرگ اضافهشده به قسمت پایین جلوپنجره شوید.
در اقدامی عجیب برای مدل ۲۰۲۱، ادوات براق کروم زیر چراغهای عقب با نمونهی سیاهرنگ پیانویی عوض شده است. علاوهبر این تغییر جزئی و جابهجایی محل خروجی اگزوزها، تفاوت دیگری بین مدلهای قدیم و جدید خودرو لکسوس LS در نمای پشت، دیده نمیشود. البته خریدار نسخهی فولآپشن از سری F اسپرت میتواند، طرح جدید چرخهای ۲۰ اینچ نیز سفارش دهد.
برای کابین، به زحمت میتوان تفاوتی بین مدل ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ پیدا کرد. نسخه جدید، دارای نمایشگر لمسی ۱۲/۳ اینچ متفاوت خواهد بود که لبههای آن بالاتر از سطح داشبورد قرار میگیرد. پشت فرمان مدل سفارشی هم، تصویر دوربینهای جانبی قابل مشاهده خواهد بود که نیاز راننده به آینههای جانبی را، پوشش میدهد.
مدیران لکسوس ادعا میکنند برای مدل ۲۰۲۱، راحتی بیشتری فراهم کردهاند. بهبود ایجاد شده در سیستم تعلیق و فنربندی، پایداری کابین را افزایش داده است. همچنین تغییراتی در طراحی صندلیها وجود دارد تا راحتی سرنشیان را افزایش دهد و لرزشهای جزئی را خنثی کند.
روی کاغذ، تفاوت خاصی بین پیشرانههای قابل انتخاب برای LS جدید دیده نمیشود؛ اما مدیران لکسوس تأکید زیادی بر بهبود شتابگیری و کاهش صدای ناشی از تجهیزات فنی و موتور دارند تا ضمن افزایش سکوت کابین، حس بهتری برای مدل ۲۰۲۱ فراهم شود. تجهیزات کمکراننده، مثل دستیار پارک با قابلیت گردش خودکار فرمان، ترمز هوشمند و عملکرد تعویض دنده نیز بهروزرسانی شدهاند. فعالسازی رانندگی هوشمند، حفظ خودرو بین خطوط با ایجاد فاصله ایمن تا وسایل نقلیه در جلو، تعویض خط و کمک به سبقتگیری را انجام خواهد دارد.
قیمت نهایی لکسوس LS مدل ۲۰۲۱ هنوز اعلام نشده است اما میتوان برای LS500 با پیشرانه ۳/۵ لیتری V6 که ۴۲۰ اسببخار قدرت و ۶۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد؛ آستانه قیمت ۷۵ هزار دلار را پیشبینی کرد. فروش این خودرو، اواخر سال ۲۰۲۰ در ژاپن آغاز میشود و مدتی بعد به سراسر جهان، صادر خواهد شد.