ریمک در تلاش برای خرید بوگاتی از فولکس واگن است
گفته میشود شرکت کروات سوپراسپرتساز ریمک اتومبیلی (Rimac Automobili) در مرحله خریداری بوگاتی از فولکس واگن است. درحالیکه پیش از این شایعاتی مبنی بر تمایل فولکسواگن برای فروش چند برند تجاری خود به منظور تمرکز بر فناوری برقی و انطباق با قوانین آلایندگی منتشر شده بود، هماکنون اولینبار است که اخبار معتبری دربارهی اقدامات واقعی خودروساز آلمانی میشنویم.
باتوجهبه حجم شرکت ریمک، افزودن برند فرانسوی بوگاتی نیز تا حدودی منطقی بهنظر میرسد. موضوع وقتی جالبتر میشود که بدانیم مدتی قبل ادعا شده بود میت ریمک، بنیانگذار ریمک برای تصاحب برند سئات برنامههایی دارد. حتی باید به این قضایا با شک بیشتری نگاه کنیم، زیرا ریمک ناگهان از علاقهی خود به طراحی خودروهای اقتصادی خبر داد. اما روابط میان ریمک و گروه فولکسواگن از آنچه در نگاه اول بهنظر میرسد، پیچیدهتر است. پورشه هماکنون ۱۵ درصد سهام ریمک را دراختیار دارد، بنابراین میتواند از برخی تجهیزات فنی این شرکت برای ساخت خودروهای الکتریکی استفاده کند.
درحالیکه هنوز هیچ توافق رسمی وجود ندارد، رویترز گزارش داد که مجله منیجر (ماهنامه تجارت آلمان)، ادعاها درباره فروش بوگاتی را یکی از موضوعات اصلی در جلسات هیئت مدیره فولکسواگن طی سال جاری عنوان کرده و بهنظر میرسد که میت ریمک محتملترین ذینفع این مذاکرات است.
بهنظر میرسد که فولکسواگن این موضوع را در نظر داشته باشد؛ زیرا هماکنون مقادیر قابل توجهی از دست داده و مجبور است هزینههای خود را برای پیشرفت در زمینهی توسعهی خودروهای برقی و خودران (که روی آن سرمایهگذاری کرده است) ادامه دهد. مالکیت بوگاتی درکنار داشتن پورشه، لامبورگینی و بنتلی نیز چندان منطقی نیست؛ خصوصاً اگر شایعات مبنی بر زیان حدود ۶ میلیون دلاری فولکسواگن به ازای تولید هر دستگاه بوگاتی ویرون صحت داشته باشد.
فردیناند پیئش، مدیرعامل فقید فولکسواگن بهخوبی از عهدهی خرید بوگاتی برآمد و خاطرنشان کرد که این کار بیش از هر چیز برای لذت شخصی بوده است. برند لوکس فرانسوی، یکی از عوامل اصلی موفقیت و نجات فولکسواگن بود، زیرا با هدایت پیئش از اوج ورشکستگی به بزرگترین خودروساز جهان تبدیل شد. اما مسئولان این شرکت، دیگر تلاش خاصی نمیکنند تا برای یکی از پروژههای مورد علاقه خود بجنگند، زیرا هماکنون کوچکسازی و سرمایهگذاری روی خودروهای پاک برای آنها اولویت بیشتری دارد. اگر خانواده پورشه و پیئش بتوانند از ارتباطات موجود در شرکت فولکسواگن بهرهمند شوند، هنوز هم ما شک داریم که آنها از این بابت مخالفتی کنند.
نظرات