کیا سورنتو 2021 هیبرید و ایکس لاین معرفی شد
شاسیبلند اندازه متوسط کیا با نام سورنتو، یکی از موفقترین و پرفروشترین خودروها در تاریخ صنعتی کرهجنوبی است. نسل اول سورنتو که در ایران هم حضور داشت، سال ۲۰۰۲ رونمایی شد. بهمرور با افزایش تقاضا در بازار جهانی، نسلهای دوم و سوم در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ عرضه شدند. این محصول، همزمان در کره جنوبی، امریکا، الجزایر، مالزی، مصر و روسیه مونتاژ میشود.
چند ماه پیش، نسل چهارم سورنتو بهعنوان مدل ۲۰۲۰ رونمایی شد و خیلی زود به کشورهای مختلف سراسر جهان راه پیدا کرد. حالا برای سال ۲۰۲۱، مدیران کیا تصمیم گرفتهاند تا معرفی پیشرانههای جدید و مدلهای جوانپسند مناسب سفرهای خارج جاده، تنوع مدلهای مختلف سورنتو را افزایش دهند. فروش بسیار خوب تلوراید که شاسیبلندی قدرتمند و اسپرت محسوب میشود؛ مشوق کیا برای ساخت سورنتو ایکس لاین است.
نمای ظاهری سورنتو نسل چهارم، ترکیبی از ساختار طراحی نسل جدید اپتیما و کراساور کوچک سلتوس است. حالت سنتی دماغه ببر در جلو پنجره، چراغهای چهارگوش با زوایای تیز و مربعهای سهگانه LED در طرفین کاسهچراغ، سورنتو را از نمای یک شاسیبلند نیمهلوکس در نسل قبلی به محصولی اسپرت و تهاجمی تبدیل کرده است. مدلهای مخالف سورنتو از نظر طرح و رنگ چرخها، ریل باربند، قاب شیشههای پنجره و حتی ادوات اضافی روی ستون C متفاوت و قابل سفارش هستند.
در نمای پشت سورنتو ۲۰۲۱، شباهت بیشتری به تلوراید دیده میشود. چراغهای LED با طرح عمودی، بال عقب بزرگ و خطوط برجسته در بدنه، شخصیت اسپرت این کراساور را تقویت میکنند. ساختار سپر و رکابها نیز، در مدل ایکس لاین (نسخه اسپرت) یا پرستیج (نسخه لوکس) متفاوت است. در مدل ایکس لاین، توجه بیشتری به حفاظهای زیر سپر برای دفع برخورد احتمالی کف خودرو با موانع موجود در مسیرهای خارج جاده شده است. به همین دلیل مدلهای لوکس مثل نسخه پرستیژ دارای جایگاه ویژه برای اگزوزها هستند.
در فضای داخلی سورنتو ۲۰۲۱، خلاقیت جالبتوجهی دیده میشود. این خودرو با الهام از نسل جدید اوپتیما (K5) نوعی پیوستگی بین نمایشگر لمسی ۱۰/۳ اینچ و پنل دیجیتال ۱۲/۳ پشت فرمان فراهم میکند که همراه طرح عجیب خروجیهای تهویه مطبوع، کاربرپسند و دردسترس سرنشنیان است. خریدار میتواند برای داشبورد و پوشش داخل در، چند مدل چرم و چوب یا ادوات براق سفارش دهد. سورنتو ۲۰۲۱ مثل نسل قبلی، با صندلی ردیف سوم و سیستم صوتی ۱۲ بلندگو از برند بوز (Bose) نیز تولید میشود.
در بحث پیشرانه مدل پایه، موتور ۲/۵ لیتر تنفس طبیعی V6 مشابه نسل قبل برای سورنتو ۲۰۲۱ وجود دارد تا قدرت ۱۹۱ اسببخار و گشتاور ۲۴۷ نیوتنمتر فراهم شود. مدل توربو از همین پیشرانه، ۲۸۱ اسببخار و ۴۲۲ نیوتنمتر میگیرد. جعبهدندهخودکار ۸ سرعته در تمامی نسخهها وجود دارد؛ اما خرید سورنتو با سیستم انتقال نیرو به محور جلو یا دو دیفرانسیل، انتخابی خواهد بود. سورنتو استاندارد و توربو، میانگین مصرف سوخت مشابه در حدود ۹/۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارند.
کیا وعده داده است طی ماههای آتی، سورنتو پلاگین هیبرید را آماده فروش کند. فعلا مدل هیبریدی با ترکیب پیشرانه ۱/۶ لیتری توربوشارژ و موتور برقی ۴۴ کیلوواتی، مجموع قدرت ۲۲۷ اسببخار همراه میانگین مصرف سوخت ۶/۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در سبد کیا وجود دارد. نسخه پلاگین هیبرید، احتمالا ۲۶۱ اسببخار قدرت و شعاع حرکتی ۵۰ کیلومتر در حالت تمام برقی خواهد داشت.
هنوز قیمت نهایی مدلهای مختلف سورنتو ۲۰۲۱ اعلام نشده است؛ اما انتظار میرود افزایش قیمت نسب به قبل نداشته باشد. هماکنون آستانه قیمت مدل ۲۰۲۰ در بازار جهانی، ۲۸ هزار دلار است و برای نسخهی پرستیج با امکانات کامل به ۴۴ هزار دلار میرسد.