اینفینیتی برای نیسان، عملکردی مشابه لکسوس برای تویوتا دارد. این برند لوکس ژاپنی در سال ۱۹۸۹ حدود یک سال بعد از لکسوس تأسیس شد؛ اما هرگز نتوانست شهرت و موفقیت تجاری زیرمجموعه تویوتا را کسب کند. سودآوری اینفینیتی در سالهای اخیر، کاهش یافته است و نتوانسته تقاضای کافی برای محصولات نسبتا گرانقیمت خود داشته باشد.
مدل QX60 از سال ۲۰۱۲ به سبد اینفینیتی اضافه شد تا یک کراساور خانوادگی و پهنپیکر روی پلتفرم نیسان پتفایندر باشد. از نظر ابعاد، QX60 بزرگتر از مورانو و کوچکتر از شاسیبلندهای فولسایز مثل تویوتا لندکروزر و اینفینیتی QX۸۰ است. همچنین از سال ۲۰۱۷ با توقف تولید QX۷۰ که مدل کوپه در کلاس کراساور اندازه متوسط بود؛ QX60 اهمیت بیشتری برای اینفینیتی پیدا کرد.
اینفینیتی QX60 از معدود محصولات شرکت سازنده است که با افزایش تقاضا طی سالهای اخیر روبهرو بود؛ اما از نظر قدرت پیشرانه و توانایی فنی، هماهنگ با رقبا عمل کرد. مدل مفهومی این خودرو با نام مونوگراف (Monograph) نسل دوم QX60 را بعد از ۸ سال، آگهی میدهد. این خودرو، آماده تولید بهنظر میرسد و بنابر ادعای مدیران اینفینیتی، سال ۲۰۲۱ برای فروش عمومی، رونمایی خواهد شد. به همین دلیل، مونوگراف بهمعنی تکعکس یا پیشطرح نامگذاری شده است.
نمای بیرونی QX60 مونوگراف، ارتفاع خوب نسبت به سطح زمین و حالت شاسیبلند اسپرت را نشان میدهد؛ درحالیکه نسخه قبلی، یک میینیون با کمی افزایش ارتفاع را تداعی میکرد. با این اوصاف، نسل بعدی با سه ردیف صندلی، جادار و مناسب سفرهای بینشهری خواهد بود. در طراحی چراغهای جلو و عقب، تقلیدی واضح از لینکلن ایویترو (Lincoln Aviator) دیده میشود که همراه چراغهای باریک و ادوات کروم در جلوپنجره، مشابه دیگر محصولات اینفینیتی بهنظر میرسد. در مجموع، QX60 مونوگراف با حجمدهی چشمنواز در سپرها و گلگیرها، بسیار زیباتر و جذابتر از مدل تولیدی در سال ۲۰۲۰ است.
اطلاعات دقیقی از جزئیات فنی و امکانات رفاهی QX60 مونوگراف منتشر نشده است. تصویری از فضای داخلی این خودرو هم موجود نیست. برای نسل بعدی، احتمالا پیشرانه ۳/۵ لیتر تنفس طبیعی با موتور ۲ لیتر توربوشارژ جایگزین خواهد شد تا قدرت ۲۶۸ اسببخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتنمتر فراهم شود. علاوهبر این پیشرانه که هماکنون روی QX۵۰ وجود دارد، نمونه ۳ لیتر تروبوشارژ با قدرت ۳۰۰ اسببخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتنمتر هم در محصولات اینفیتی استفاده میشود.
نظرات