نگاهی به تغییر نسل و طراحی خودروهای پرفروش آسیایی

جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
تغییر نسل یک مدل خودرو می‌تواند نقش مهمی در موفقیت یک شرکت خودروسازی داشته باشد. در این مقاله، هفت خودروی محبوب ساخت شرکت‌های آسیایی را بررسی می‌کنیم که در چند دهه با تغییر نسل تولید شده‌اند.
تبلیغات

برخلاف شرکت‌های خودروسازی داخلی که یک مدل را حتی تا چند دهه تنها با تغییر جزئی ظاهری عرضه می‌کنند، برندهای خارجی معمولا چند مدل برجسته در سبد محصولاتشان دارند که هر چند سال درقالب نسلی جدید دگرگون می‌شوند.

زمانی‌که یک خودرو جدید به‌دلایل مختلف فروش بالایی به‌دست آورد و بین طرفداران آن برند محبوب شود، خودروساز دو راه را انتخاب می‌کند. به‌روزرسانی عمده‌ی ظاهری و جزئی فنی برای مدل تولیدی سال بعد، یا توسعه‌ی مدلی براساس جدیدترین پیشرفت‌های مهندسی و فناوری پس از چند سال عرضه‌ی نسخه‌ی اول؛ خروجی حالت اول مدل فیس‌لیفت خواهد اما در در حالت دوم، با تغییر نسل و خودرویی کاملا جدید روبه‌رو می‌شویم.

تغییر نسل یک مدل برای خودروساز فواید زیادی دارد؛ اما در عین‌حال، برنامه‌ای پرخطر هم شمرده می‌شود. نسل جدید علاوه بر راضی نگه‌داشتن خریداران مدل قبلی، باید به‌قدری جذاب باشد که طرفداران جدید را جذب کند و باگذشت زمان، میراث خوبی هم برای برند باشد. اگر همه‌چیز به‌خوبی انجام شود، نام یک مدل تا چند دهه در خودروسازی باقی می‌ماند اما هر نسل آن نماینده‌ی جدیدترین دستاورهای مهندسی هم خواهد بود. برای مثال، تجربه‌ی رانندگی پدربزرگ و مادربزرگ، پدر و مادر و پسر و دختر یک خانواده با تویوتا کمری کاملا متفاوت است؛ آیا این حالت برای خودرویی مثل پژو 405 هم در انواع کدهایی که تولید شده صدق می‌کند؟

عرضه‌ی یک مدل خودرو در چند دهه بدون تغییر چشم‌گیر فنی، ظاهری و امکانات رفاهی، تنها در بازارهای بسته دیده می‌شود؛ بازاری که تنها در انحصار چند شرکت باشد. در این مقاله به‌سراغ خودروسازهای آسیایی می‌رویم و هفت مدل خودروی پرطرفدار را که تغییر نسل‌های موفقی داشته‌اند بررسی می‌کنیم. احتمالا همان‌طور که حدس زده‌اید، بیشتر این خودروها ژاپنی هستند؛ درحقیت از این هفت مدل، تنها یک خودرو ژاپنی نیست. به‌لطف تصاویر زیبایی که وب‌سایت BudgetDirect منتشر کرده، به‌خوبی می‌توانیم تغییرات طراحی هر مدل در هر نسل را ببینیم. 

کپی لینک

هوندا آکورد؛ ۱۰ نسل از سدان خوش‌ساخت و جان‌سخت

تغییر نسل خودرو هوندا آکورد / Honda Accord evolution
کپی لینک

اولین نسل محصول سال ۱۹۷۶

کپی لینک

جدیدترین نسل محصول سال ۲۰۱۷

بسیاری از شرکت‌های ژاپنی ابتدا با خرید لایسنس برندهای اروپایی و آمریکایی و الهام‌گرفتن از طراحی محصولاتشان به خودروسازی وارد شدند. پس از تجربه‌ی تولید چند مدل خودرو، ژاپنی‌ها خیلی زود مستقل و در کلاس‌های مختلف پرچم‌دار شدند. دهه‌ی ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ را می‌توان دوران طلایی ژاپنی‌ها به‌خصوص در بین خودروهای اسپرت دانست؛ اما پیش از این، بحران سوخت و انرژی، نقش مهمی در بزرگ‌شدن خودروساز‌های ژاپنی در جهان و آمریکا داشت.

در دهه‌ی ۱۹۷۰، بحران نفتی، خودروهای V8 آمریکایی را بازنشسته کرد و بازار دراختیار محصولات کم‌مصرف قرار گرفت. هوندا از اولین خودروسازها بود که از این فرصت استفاده کرد و دو مدل سیویک (۱۹۷۱) و سپس آکورد (۱۹۷۶) را تولید کرد. سیویک و آکورد خیلی زود انتخاب اول آمریکایی‌ها شدند و این روزها به نسل دهم تولیدشان رسیده‌اند.

اولین نسل از هوندا آکورد (Accord) خودرویی کوچک و کم‌مصرف مشابه ابعاد فولکس واگن گلف بود، اما امکاناتی که در آن دوران لوکس محسوب می‌شد، مثل رادیو، سیستم تهویه، فرمان هیدرولیک و ساعت دیجیتال را هم دراختیار داشت. مثل بسیاری از خودروهای قدیمی که در چند نسل تولید شده‌اند، آکورد هم هر سال بزرگ‌تر و جادارتر شد؛ از نسل سوم بود که آکورد به‌خیابان پرفروش‌ترین‌ها وارد شد و تا امروز در آنجا پارک کرده. از اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰ و نسل چهارم، آکورد به‌طور رسمی از کلاس خودروهای کامپکت و کوچک به بدنه‌ با اندازه متوسط وارد شد. با بزرگ‌تر شدن بدنه، موتور آکورد هم قدرتمندتر و حجیم‌تر شد و از چهار سیلندر خطی دو لیتری به سه لیتری V6 ارتقا پیدا کرد.

جدیدترین نسل هوندا آکورد سال ۲۰۱۷ به بازار رسید و برخلاف مدل‌های قلبی، تنها در بدنه‌ی سدان چهاردر عرضه می‌شود. هوندا آکورد برای افرادی که به‌دنبال خودرویی خوش‌ساخت، مجهز و کم‌استهلاک هستند انتخاب اول شده؛ چهار دهه تولید این خودرو، آکورد را با برند هوندا پیوند زده است.

کپی لینک

هیوندای النترا؛ هفت نسل به‌دنبال جهانی شدن

تغییر نسل خودرو هیوندای النترا / Hyundai Elantra evolution
کپی لینک

اولین نسل محصول سال ۱۹۹۰

کپی لینک

جدیدترین نسل محصول سال ۲۰۲۰

داستان جهانی‌شدن هیوندای، خواندنی و جذاب است و النترا (آوانته) هم در این موفقیت، نقش دارد. اولین نسل از هیوندای النترا (Elantra) خودرویی کوچک با موتور میتسوبیشی بود و تاحدودی به محصولات بی‌نام‌ونشان چینی شباهت داشت. اما پنج سال بعد، نسل دوم النترا با موتور هیوندای و طراحی منسجم‌تر تولید شد؛ نسل سوم که به ایران هم رسید، همچنان به‌دنبال زبان طراحی بود؛ اما پیش‌زمینه‌ی موفقیت این خودرو شد.

از نسل ششم، النترا مسیر جهانی شدن را با سرعت بالایی طی کرد؛ افزایش کیفیت‌ساخت و طراحی جذاب درکنار قیمت بسیار مناسب، باعث شد که خودروی کامپکت هیوندای مشتری‌های زیادی داشته باشد.

نسل هفتم النترا ازجمله محصولات هیوندای محسوب می‌شود که با زبان طراحی جدید کره‌ای صحبت می‌کند؛ جدیدترین النترا بزرگ‌ترین مدل در ۶ نسل گذشته است و با طراحی متفاوت و جلوپنجره‌ی تهاجمی به‌بازار جهانی می‌رسد.

کپی لینک

مزدا MX-5؛ چهار نسل از بهترین رودستر اسپرت

تغییر نسل خودرو مزدا MX-5
کپی لینک

اولین نسل محصول سال ۱۹۸۹

کپی لینک

جدیدترین نسل محصول سال ۲۰۱۵

مزدا MX-5 محبوب‌ترین رودستر اسپرت جهان است و جدیدترین نسلش هم با تعریف خالص‌ترین خودروی کروک با ظرفیت دو سرنشین تولید می‌شود. اولین نسل از MX-5 با الهام از خودروهای رودستر اسپرت انگلیسی تولید شد؛ درواقع تیم مهندسی مزدا ایده‌ی انگلیسی‌ها را به ‌کمال رساندند و بهترین رودستر اسپرت را تولید کردند. ترکیب دینامیک رانندگی اسپرت، دیفرانسیل عقب، سقف باز، وزن پایین و کیفیت ساخت بالا اولین‌بار در مزدا MX-5 به‌بهترین شکل ممکن دیده شد.

نسل دوم و سوم MX-5 با همان فرمول اولین مدل طراحی شدند؛ طراحی و برخی مشخصات فنی به‌روزرسانی شد و رودستر اسپرت مزدا همچنان پرفروش‌ترین خودرو در کلاسش باقی ماند. جدیدترین نسل رودستر محبوب مزدا ۱۰ سال پس از مدل قبلی با بهبودهای فنی چشم‌گیر به‌بازار رسید.

نسل چهارم مزدا MX-5 در مقایسه با نسل سوم طول محوری کمتری دارد، سبک‌تر شده و به امکانات رفاهی مدرن مجهز است. جدیدترین مدل با آخرین زبان طراحی مزدا همراه شده و با سه نسل قبل تفاوت ظاهری زیادی دارد؛ اما هنوز هم انتخاب اول در کلاس رودستر اسپرت خوش‌قیمت است.

کپی لینک

نیسان اسکای‌لاین؛ ۱۳ نسل متفاوت اسپرت و لوکس

تغییر نسل خودرو نیسان اسکای لاین / Nissan Skyline evolution
کپی لینک

اولین نسل محصول سال ۱۹۵۷

کپی لینک

جدیدترین نسل محصول سال ۲۰۱۴

نام اسکلای‌لاین (Skyline) برای بسیاری از طرفدارن دنیای خودرو یادآور نیسان GT-R  است، اما در چند سال گذشته، این دو مدل مسیر متفاوتی را انتخاب کرده‌اند. اولین اسکای‌لاین، محصول شرکت خودروسازی پرینس (Prince Motor Company) بود؛ پس از ادغام این شرکت با نیسان، اسکای‌لاین خط تولید اختصاصی دریافت کرد. نسل دوم اسکای‌لاین مقدمه‌ی تغییر بزرگ طراحی برای نسل سوم و اضافه شدن کد GT-R بود. از نسل سوم بود که برای اولین‌بار، طرح چراغ‌های عقب دوگانه شروع و در GT-R برجسته شد.

از نسل چهار تا هفتم اسکای‌لاین بزرگ‌تر شد و در این دوران هم خبری از مدل GT-R نبود. اما در نسل هشتم، اسکای‌لاین با طراحی و قوای محرکه بسیار جذاب تولید شد و البته گودزیلای اصلی با کد R32 GT-R و پیشرانه‌ی RB26DETT احیا شد.

اسکای‌لاین در نسل نهم سنگین‌‌تر و بزرگ شد؛ در نسل دهم، این خودرو به‌کمال طراحی از R32 به R34 رسید. از مدل R34 بود که اسکای‌لاین و GT-R مستقل شدند. اسکای‌لاین نسل ۱۱ تا ۱۳ در آمریکا و برخی کشورهای دیگر با برند اینفینیتی فروخته می‌شود؛ جدیدترین اسکای‌لاین (اینفینیتی Q50) ار سال ۲۰۱۴ تا امروز تولید می‌شود و درسال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ به‌روزرسانی شده است.

کپی لینک

سوبارو ایمپرزا WRX؛ چهار نسل از جاده‌خاکی به آسفالت

تغییر نسل خودرو سوبارو ایمپرزا / Subaru Impreza evolution
کپی لینک

اولین نسل محصول سال ۱۹۹۲

کپی لینک

جدیدترین نسل محصول سال ۲۰۱۴

سری خودروهای ایمپرزا (Impreza)، نماد سرسختی سیستم چهار چرخ محرک و موتور باکسر سوبارو در رالی و جاده هستند. نسل اول سوبارو ایمپرزا که در نسخه‌ی جواهر 22B STI آرزوی هر طرفدار خودروهای اسپرت ژاپنی است، با عملکرد فنی عالی و کیفیت ‌ساخت باورنکردنی و البته نمایش دیدنی در مسابقات رالی قهرمانی جهان ماندگار شد. سوبارو در نسل دوم، طراحی ایمپرزا را با دو چراغ دایره‌ای جلو دگرگون کرد، اما مشخصات فنی آن همچنان رقیب می‌طلبید. در نسل دوم ایمپرزا، نسخه‌ WRX تا سال ۲۰۰۷ سه مدل متفاوت داشت که طراحی جلوپنجره و چراغ‌ها متفاوت بودند.

نسل سوم دوران جدید WRX را آغاز کرد و سپس در نسل چهارم، مدل ایمپرزا از WRX جدا شد (درست مثل اسکای‌لاین و GT-R).

جدیدترین مدل از سوبارو ایمپرزا در بدنه‌های هاچ‌بک و سدان تولید شده و هنوز هم در جاده‌ خاکی و آسفالت عملکرد فنی باورنکردنی دارد.

کپی لینک

سوزوکی جیمنی؛ چهار نسل از کوچک‌ترین شاسی‌بلند آفرود

تغییر نسل خودرو سوزوکی جیمنی / Suzuki Jimny evolution
کپی لینک

اولین نسل محصول سال ۱۹۷۰

کپی لینک

جدیدترین نسل محصول سال ۲۰۱۸

شاسی‌بلند کوچک سوزوکی جیمنی سال ۲۰۱۸ به چهارمین نسلش وارد شد. این مدل دوست‌داشتنی که با وجود ابعاد کوچک، خودروی آفرود توانایی هم هست، براساس کلاس خودرویی کی (Kei) مخصوص بازار ژاپن تولید شد. اولین نسل از جیمنی که با الهام از جیپ کلاسیک طراحی شد، اولین خودروی موفق سوزوکی در سطح جهانی محسوب می‌شود.

نسل اول در چند مدل با پیشرانه‌های دو، سه و چهار سیلندر عرضه می‌شد؛ اما در نسل دوم، پیشرانه‌ی دو سیلندر کنار گذاشته شد. نسل سوم ازنظر طراحی متفاوت‌ بود؛ اما در نسل چهارم، سوزوکی جیمنی ظاهر کلاسیک پیدا کرده است.

جدیدترین مدل سوزوکی جیمنی را می‌توان ترکیبی از مرسدس بنز G کلاس و لندرور دیفندر اما در ابعاد کوچک‌تر توصیف کرد. این مدل با پیشرانه‌های سه سیلندر توربوشارژ و چهار سیلندر عرضه شده و نظر بسیاری از طرفداران و کارشناس‌های خودرو را جلب کرده است.

کپی لینک

تویوتا کراون؛ ۱۵ نسل سدان لوکس ژاپنی

تغییر نسل خودرو تویوتا کراون / Toyota Crown evolution
کپی لینک

اولین نسل محصول سال ۱۹۵۵

کپی لینک

جدیدترین نسل محصول سال ۲۰۱۸

با نگاهی با تصاویر نسل‌های مختلف تویوتا کراون (Crown)، تغییر زبان طراحی کلاسیک به مدرن و پیشرفت یک مدل خودرو به‌خوبی مشاهده می‌شود. درحالی‌که نسل‌های ابتدایی کراون با الهام از خودروهای اروپایی طراحی شده بودند، تویوتا پس از دو دهه مدلی کاملا منحصربه‌فرد تولید کرد. نسل ۱۵ و جدیدترین مدل از تویوتا کراون هرچیزی که از یک خودروی مدرن بخواهیم را به‌همراه دارد.

تویوتا برای تمام نسل‌ها و مدل‌های کراون برنامه‌ی بازسازی دارد؛ به‌گونه‌ای که با مراجعه به نمایندگی‌های منتخب، هر مدل قدیمی و جدید، بررسی و بازسازی می‌شود. هدف از اجرای این برنامه، نمایش کیفیت ساخت تویوتا از سال ۱۹۵۵ تا امروز در نسل‌های مختلف کراون است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات