اوایل تابستان امسال، کراساور کوچک بیامو iX3 رونمایی شد. نسخهی نهایی و تولید انبوه، شباهت زیادی به طرح مفهومی داشت و البته با اصلاحات آیرودینامیک در چرخها و جلوپنجره، کاهش مصرف انرژی نیز فراهم کرد. اولین شاسی بلند برقی بیامو با نام iX3، مطابق انتظار براساس پلتفرم X3 عرضه شد و طراحی مشابه آن داشت. این کراساور، پیشرانهای با قدرت ۲۸۲ اسببخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتنمتر با شعاع حرکتی ۴۶۰ کیلومتر دارد.
در شرایطی که iX3 هنوز به تولید انبوه نرسیده است، رونمایی از مدل بزرگتر و قویتر با نام iX فراتر از انتظار بود. این محصول جدید، اندازهای نزدیک به X5 دارد و فضای بیشتری برای سرنشینان فراهم میکند. پلتفرم iX، نهتنها متفاوت از iX3 است بلکه مختص این شاسیبلند برقی طراحی شده.
زبان طراحی iX بهشدت تحت تأثیر نسل جدید سری 4 است. این محصول، جلوپنجره بزرگ و چراغهای باریک دارد. مشابه بسیاری از خودروهای مدرن امروزی، فاقد جایگاه ویژه برای مهشکنها در طرفین سپر است و از ادوات سیاه پلاستیکی در پایین، استفاده میکند. کراساور iX، طول بدنه کاملاً مشابه با X5 و ارتفاع سقف هماندازه X6 خواهد داشت.
در نمای جانبی و پشت iX، خلاقیت بیشتری دیده میشود. چراغهای باریک و نسبتاً ساده، حالتی مینیمال و چشمنواز ارائه میکنند. حجمدهی درپوش صندوق نیز، هماهنگ با دیگر اجزا و بسیار استادانه اجرا شده است. جایگاه مناسب برای پلاک و چراغهای هشدار در نمای عقب iX دیده میشود؛ هرچند که حجم نسبتاً زیاد پلاستیک سیاهرنگ، آزاردهنده بهنظر میرسد. از دیگر نکات جالب در طراحی این خودرو میتوان به چرخهای بزرگ در اندازههای انتخابی ۲۰ تا ۲۲ اینچ اشاره کرد که یک قابلیت خاص و مشابه X7 است.
از هماکنون میتوان مطمئن بود، طراحی کابین iX با انتقادات گسترده و دلخوری طرفداران بیامو روبهرو شود. در فضای داخلی، داشبورد پهن با شیب تقریباً ۴۵ درجه وجود دارد که نمایشگری بزرگ و عریض برای سیستم سرگرمی و پنل پشت فرمان ارائه میکند. خروجی تهویه هوا در مرکز، باریک و بسیار ساده طراحی شده است؛ درحالیکه قاب طلایی و ساختاری ۶ ضلعی دارد. فرمان iX، متفاوت از نمونههای معمول، در بالا بزرگتر است تا زاویه دید لازم برای راننده به سمت پنل فراهم کند.
فضای داخلی iX، ترکیبی از چرم و ادوات طلایی رنگ دارد که پوشش نرم داشبورد و تودریها به سفارش مشتری، میتواند رنگهای متفاوتی داشته باشد. در کنسول و مکان سنتی دسته دنده، فناوری جدید بیامو با جویاستیک دایرهای دیده میشود که همراه سطح چوبی قهوهای رنگ، ترکیبی جالب از ادوات کلاسیک و مدرن به نمایش میگذارد. سطح چوب در قسمتهای مختلف، قابلیت فرمانپذیری لمسی خواهد داشت.
بیامو iX از دو موتور الکتریکی روی محورهای جلو و عقب بهره میبرد که مجموعا، ۵۰۰ اسببخار قدرت دارند و سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۵ ثانیه فراهم میکنند. باتریهای ۱۰۰ کیلووات ساعتی در این خودرو، شعاع حرکتی ۴۸۰ کیلومتر براساس استاندارد EPA FTP-75 و ۶۰۰ کیلومتر مطابق WLTP اروپا را ممکن میکنند. براساس اظهارات رسمی مدیران بیامو، آمار موجود برای شعاع حرکتی iX، در آینده با بهینهسازی فنی این خودرو، ارتقا پیدا خواهند کرد.
حمل باتریهایی با ظرفیت ۱۰۰ کیلووات ساعت، بهتنهایی تحسین برانگیز و فراتر از انتظار است اما همراه شدن این سیستم با شارژر DC و ۲۰۰ کیلوواتی بیامو نیز، خریدار را جذب میکند. با چنین تجهیزاتی، میتوان حدود ۷۰ درصد ظرفیت باتری iX را در زمانی حدود ۴۰ دقیقه شارژ کرد یا فقط با اتصال ۱۰ دقیقهای شارژر به خودرو، انرژی لازم برای رانندگی تا مسافت ۱۲۰ کیلومتر، دراختیار داشت.
اطلاعات بیشتر از امکانات فنی، رفاهی و ایمنی iX منتشر نشده است. تولید انبوه و عرضه تجاری این خودرو در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ انجام میشود. برخلاف iX3 که در چین با همکاری برلیانس تولید خواهد شد، کارخانه اختصاصی بیامو در دینگولفینگ باواریا، میزبان iX خواهد بود.
نظرات