روبیکون 392؛ اولین جیپ رانگلر ۸ سیلندر معرفی شد
رونمایی از نسل جدید فورد برونکو، کرایسلر و جنرال موتورز را به تکاپو انداخت؛ چراکه هجوم مردم امریکا برای پیشخرید برونکو، مسلما بر فروش محصولات مختلف جیپ، شورولت و GMC تاثیرگزار خواهد بود.
به فاصله چندهفته بعد از معرفی برونکو، مدیران جیپ اعلام کردند، پیشرانه V8 تنفس طبیعی از نوع همی (Hemi) برای رانگلر ارائه خواهد شد. جیپ رانگلر ۴۰ سال سابقه تولید دارد و علاقهمندان این محصول، هرگز حق انتخاب موتور V8 نداشتند. گروه خودروسازی کرایسلر، مالک برند جیپ، یکی از بهترین تولیدکنندگان پیشرانههای پرحجم و قدرتمند دنیا است؛ اما به دلایل مختلف، قوای محرک موجود در محصولات دوج را روی رانگلر نصب نمیکند.
جیپ رانگلر، برخلاف گرندچروکی، یک شاسیبلند پهنپیکر محسوب نمیشود. این محصول، فضای کافی برای جاسازی یک پیشرانه حجیم ندارد و البته از نظر کاربرد در شرایط واقعی هم، متفاوت از دیگر تولیدات کرایسلر است. خریدار رانگلر، بهدنبال شتابگیری سریع و رانندگی در سرعت بالاتر از ۲۰۰ کیلومتربرساعت نیست؛ بلکه تجهیزات مناسب رانندگی در مسیرهای سخت خارج جاده را میپسندد.
روبیکون 392، جدیدترین محصول از سری رانگلر است. حجم پیشرانه این خودرو، ۶/۴ لیتر (۳۹۲ اینچ مکعب) خواهد بود تا قدرت ۴۷۰ اسببخار و گشتاور ۶۳۵ نیوتنمتر را بدون استفاده از توربوشارژ یا سوپرشارژ تأمین کند. چنین تجهیزاتی، سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۴/۵ ثانیه برای روبیکون 392 فراهم خواهد کرد که عملکردی بیهمتا در تاریخ تولید رانگلر است.
امکانات جالبی در روبیکون 392 وجود دارد که معمولا در خودروهای اسپرت و سوپراسپرت دیده میشود؛ مثل پدال تعویض دنده پشت فرمان، اگزوزهای ویژه با قابلیت تنظیم صدا و حالت رانندگی لانچ برای شتابگیری از حالت سکون. این خودرو در مقایسه با رانگلر استاندارد، ۵ سانتیمتر ارتفاع کف از سطح بیشتری دارد و میتواند از شیبهایی با زاویه تندتر، بالا یا پایین برود. ترمزهای ویژه، سیستم تعلیق با فنرهایی از برند فوکس، تایرهای ۳۳ اینچ با چرخهای ۱۷ اینچ و تزئینات اضافی نیز، امکانات خاص روبیکون 392 هستند.
روبیکون 392، به لطف سیستم هیدروگاید (Hydro-Guide air intake) که رطوبت موجود در هوای ورودی به موتور را در چند مرحله حذف میکند، برای رانندگی در مسیر آبی تا عمق ۸۱ سانتیمتر کارایی خواهد داشت. جعبهدنده خودکار ۸ سرعته این خودرو نیز متفاوت از رانگلر استاندارد است تا تعویض دنده با نسبت پایین برای حرکت آرام در مسیرهای سخت را ضمن کنترل گشتاور ممکن کند. این فناوری، در سراشیبیهای تند، نوعی ترمز هوشمند و بسیار قوی برای روبیکون 392 خواهد بود.
قیمت نهایی جیپ رانگلر V8 هنوز اعلام نشده است. براساس شرایط بازار امریکا و نوع تجهیزات موجود در روبیکون 392، این خودرو احتمالا ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت. هماکنون، مدل پایه از رانگلر ۴در با پیشرانه ۲۸۵ اسببخار، ۳۲ هزار دلار قیمت دارد.
نظرات