رولزرویس در حال توسعه خودروی الکتریکی سایلنت شادو است
رولزرویس با داشتن یک خودرو لوکس جدید که به نظر وبسایت اتوکار میتواند مدلی کاملا جدید باشد، خود را برای ورود پررنگ و همهجانبه به دنیای خودروی الکتریکی آماده میکند. پیشبینی میشود این خودروی الکتریکی در برنامههای رسمی قبل از پایان سال جاری بهطور کامل شرح داده شود؛ اما انتظار نمیرود در آن مرحله بهطور کامل رونمایی شود. این مدل برقی سفارشی میتواند از ایدهپردازی خودروی مفهومی 103EX در سال ۲۰۱۶ برای آینده استفاده کند.
به گزارش اتوکار، شواهدی نشان میدهد که نمونه اولیه رولزرویس فانتوم مجهز به باتری در مرکز تحقیق و توسعه مونیخ شرکت مادر رولزرویس یعنی بیامو دیده شده است. خودروساز انگلیسی قصد دارد نسخه برقی یک مدل موجود را بهعنوان اولین خودروی الکتریکی تولید کند؛ اما به نظر میرسد این خودرو کاملا جدید است و از نمونه اولیه فانتوم بهعنوان مدل آزمایشی برای تست پیشرانه استفاده میشود.
اواخر سال گذشته، بیامو نشان تجاری سایلنت شادو (Silent Shadow) را در اداره ثبت اختراعات آلمان ثبت کرد. این نام به احتمال زیاد از مدل سیلور شادو (Silver Shadow) گرفته شده است که از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ در میان پرفروشترین محصولات رولزرویس قرار داشت. هنوز کاملا مشخص نیست سایلنت شادو چه شکلی خواهد داشت؛ اما قرار است این خودروی الکتریکی از فناوریهای باتری بالاتر و سیستم محرکه پیشرفتهتر از بیامو iX بهره ببرد. بیامو iX که اخیرا رونمایی شد، یک شاسیبلند بزرگ الکتریکی پیشرفته است و طی نیمه دوم امسال در انگلستان برای فروش عرضه میشود.
تصمیم برای تولید خودروی الکتریکی پس از آن اتخاذ شد که تورستن مولر اتووس (مدیرعامل رولزرویس) تأیید کرد این شرکت از سیستم محرکه پلاگین هیبریدی بنزینی برقی استفاده نخواهد کرد و بودجهی توسعهی خود را روی مدلهای کاملا الکتریکی متمرکز خواهد کرد. این تصمیم تقریبا یک دهه پس از رونمایی از مدل محرک عقب 102EX گرفته میشود. رولزرویس 102EX در حقیقت تکنسخهی برقی از نسل هفتم فانتوم است که برای سنجش واکنش مشتریان به مدلهای برقی رولزرویس، در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۱ به نمایش درآمد.
مدیرعامل رولزرویس در این زمینه میگوید:
ما باید دربارهی جایی که پول خود را سرمایهگذاری میکنیم، هوشمندانه تصمیم بگیریم. ممکن است اشکالی نداشته باشد که شرکتهای بزرگتر به تولید خودروی هیبریدی و انواع فناوریهای مختلف بپردازند؛ اما ما باید تصمیم مشخصی بگیریم. برای اولین بار از سال ۲۰۰۳، رولزرویس حرکتی انجام میدهد که منجر به معرفی جایگزینی برای پیشرانه سنتی بنزینی ۱۲ سیلندر خورجینی خواهد شد.
خودروی الکتریکی سایلنت شادو پیشگام تلاش مجدد برای نشان دادن نام تجاری رولزرویس به مشتریانی پردرآمد و علاقهمند به فناوری در بازارهای مهمی مانند چین و ایالات متحده خواهد بود.
سایلنت شادو در فرایند توسعه، نقاط مشترک زیادی با بیامو i7 دارد؛ این سالن لوکس الکتریکی جدید که برای رقابت با مدل آینده مرسدس بنز EQS و براساس نسل هفتم بیامو سری ۷ ساخته شده، قرار است در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شود. این دو خودرو از پلتفرمهای مختلفی بهره میبرند (i7 از معماری CLAR بیامو استفاده میکند؛ اما سایلنت شادو باید براساس ساختار جدید فضایی آلومینیومی اختصاصی رولزرویس باشد)؛ اما برای به حداکثر رساندن بازده تولید و کاهش هزینهها، بسیاری از قطعات و اجزای آنها به اشتراک گذاشته میشود.
طبق گفتهی مهندسانی که در جریان توسعهی آنها قرار دارند، هر دو مدل قرار است از موتورهای الکتریکی و محورهای تولیدشده توسط بیامو و همچنین بستههای باتری جدید بهره خواهند برد. این بستههای باتری از سلولهای عرضهشده توسط سامسونگ SDI استفاده میکنند. بسته به قابلیت تأمین، رولزرویس و بیامو همچنین میتوانند از فناوری جدید سلول باتری شرکت چینی CATL استفاده کنند.
مشخصات سیستم محرکه مشخص نیست؛ اما ادعا میشود رولزرویس طرحهای چهار چرخ محرک و محرک عقب را همراه با یک بسته باتری توسعه داده است. گفته میشود ظرفیت باتری آن برای دستیابی به شعاع حرکتی حداقل ۵۰۰ کیلومتر (۳۱۱ مایل)، به بیش از ۱۰۰ کیلووات ساعت میرسد. البته این ارقام با وجود محدودیت وزن خالص خودرو است که میتواند به ۳۰۰۰ کیلوگرم یا حتی بیش از آن برسد.
سایلنت شادو به احتمال زیاد در کنار مدلهای سالون رولزرویس فانتوم و گوست مجهز به پیشرانه دوقلوی توربوشارژ V12 و همچنین شاسیبلند کالینان در کارخانه گودوود رولزرویس در وست ساسکس مونتاژ میشود.
اخبار مدل جدید الکتریکی در حالی منتشر میشود که رولزرویس آینده طولانیتری را باید به دلیل قوانین سختگیرانه انتشار آلایندهها بدون پیشرانه سنتی خورجینی ۱۲ سیلندر تجربه کند. اضافه شدن یک خودروی سفارشی به خط تولید، پیشتاز برنامه برقیسازی خودروها است که باعث میشود رولزرویس در اواسط این دهه برای کالینان نیز پیشرانه کاملا الکتریکی ارائه دهد.
با توجه به رقبایی مانند بنتلی و مرسدس میباخ در بازار شاسیبلندهای برقی و رقابت جدید با برند چینی Hongqi که قصد دارد مدل جدید E-HS9 را به بازارهای جهانی معرفی کند، گفته میشود رولزرویس نیز برنامههایی برای تولید نسخه برقی کالینان دارد.
منابع بیامو نشان میدهند که رولزرویس کالینان برقی میتواند طرحی مشابه iX را با طرح دو موتوره چهار چرخ محرک ارائه دهد. این خودرو احتمالاً از باتری مشابه بیامو iX استفاده میکند؛ اما پیشرفتهای فناوری در شرایط کنونی و آینده نزدیک میتواند حتی دسترسی به شعاع حرکتی بیشتر را امکانپذیر کند.
نظرات