مقایسه عملکرد ناوبری هوشمند ژیپنگ چین با اتوپایلوت تسلا
هفته گذشته گروه خودروسازی ژیپنگ موتورز (Xpeng Motors) رویداد رسانهای تست رانندگی را در گوانگژو چین برگزار کرد تا سیستم هدایت ناوبری (NGP) آینده خود را نشان دهد. حدود ۱۰۰ روزنامهنگار به این مراسم دعوت شدند و فرصت داشتند که با خودروی الکتریکی ژیپنگ P7 مجهز به نسخهی آزمایشی NGP XPilot 3.0 رانندگی کنند.
ژیپنگ به روزنامهنگاران فرصت داد تا در همان روز با تسلا مدل ۳ مجهز به سیستم اتوپایلوت در همان مسیر رانندگی کنند، بنابراین آنها توانستند عملکرد هر دو سیستم را در شرایط جادهای مشابه مقایسه کنند. به دلیل محدودیتهای ناشی از بیماری کووید-۱۹ در سفر اعضای تحریریه InsideEVs، آنها نمیتوانستند در این مراسم شرکت کنند؛ اما مارک اندروز که روزنامهنگار محلی در چین است، تجربهی خود را برای InsideEVs ثبت و ارسال کرد.
جفرسون تنگ، یکی از طرفداران محلی خودروهای الکتریکی، برای رانندگی با تسلا مدل ۳ به مارک ملحق شد و هر دو در مورد مشاهدات خود در ویدیوی ارسالی بحث میکنند. تنگ مالک ژیپنگ G3 و ژیپنگ P7 و بهطور واضح طرفدار ژیپنگ است و هنگام درنظرگرفتن نظرات او باید به آن توجه شود. اما مارک گزارشگر بسیار متعادلی است که قبلا با InsideEVs کار کرده و از هیچ برندی بهطور خاص طرفداری نمیکند و همه چیز را همانطور که میبیند، توصیف میکند.
مارک قبل از این رویداد هیچ تجربهای برای کار کردن با سیستمهای یادشده نداشت. NGP ژیپنگ بهتازگی بهصورت نسخهی آزمایشی در وسایل نقلیه استفاده شده است و برای این رویداد منتشر شد و مارک در ابتدای رانندگی متوجه نشد که چگونه اتوپایلوت غیرفعال میشود.
چینی بودن نوشتهها و توضیحات سیستم اتوپایلوت تسلا مدل ۳ بر سردرگمی مارک در هنگام رانندگی افزود، زیرا نمیتوانست هشدارهایی که جهت گرفتن فرمان برای او نمایش داده میشد، بخواند. اگر مارک اندروز تجربه بیشتری در سیستم اتوپایلوت تسلا داشته باشد، ممکن است بتواند مقایسه دقیقتری بین دو سیستم انجام دهد.
ویدیوی زیر کمی طولانی است؛ بنابراین ما به زمان برخی از بخشهای مختلف آن اشاره کردهایم:
- ۳:۱۰: مقدمه مارک
- ۴:۵۸ مارک Xpeng P7 را با تست جاده NGP آغاز میکند
- ۱۸:۰۵: تست رانندگی تسلا مدل ۳ آغاز میشود
- ۳۰:۵۰: مارک و جفرسون نظرات نهایی را در مورد مقایسه ارائه میدهند
NGP ژیپنگ برای شرایط جادههای چین بهینه شده است و اتوپایلوت تسلا چنین نیست. نمیتوان به اندازه کافی بر این موضوع تأکید کرد؛ زیرا برای سیستمهای پیشرفته دستیار راننده هیچ رویکرد واحدی وجود ندارد. الگوهای ترافیکی، ورودی و خروجی بزرگراه و قوانین جادهای در سراسر جهان متفاوت است و ژیپنگ اعلام کرده که برندهای داخلی بهطور خاص روی محیط رانندگی کشور چین تمرکز دارند؛ به همین دلیل بهترین دستیار پیشرفته رانندگی خودران (ADAS) را در چین دارند.
نرمافزار باید برای محیطی که در آن استفاده خواهد شد، بهینه شود و به همین دلیل، تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی در چین مانند ژیپنگ و NIO اطمینان دارند که از فناوری رانندگی خودران بهتری نسبت به تسلا در جادههای داخلی برخوردار خواهند بود. آنها اذعان میکنند که هنگام سازگاری سیستمهای خود برای جادههای اروپا و آمریکای شمالی، مزیت اتوپایلوت تسلا مشخص خواهد بود؛ اما معتقدند که میتوانند در آنجا نیز رقابت کنند.
ازآنجاکه اعضای تحریریه InsideEVs در رویداد تست رانندگی ژیپنگ شرکت نکردهاند، در شرایطی نیستند که بگویند کدام سیستم بهتر از دیگری بود. در عوض، فیلمهای زیادی وجود دارد که خوانندگان و علاقهمندان به خودروهای برقی میتوانند عملکرد هر سیستم را در شرایط مشابه مشاهده و گزارش کنند.
صرفنظر از اینکه «کدام سیستم برنده شد»، واضح است که ژیپنگ با دستیار پیشرفته رانندگی خودران خود بهسرعت رشد میکند و در آینده یکی از شرکتهایی خواهد بود که خودروهای کاملا خودران در اختیار خواهد داشت. این خبر خوبی به نظر میرسد و هرچه رقابت بیشتر باشد، برای صنعت خودرو بهتر است.
نظرات