فروش خودروهای چینی در استرالیا از تولیدات آلمانی و آمریکایی پیشی گرفت
برای نخستینبار فروش خودروهای چینی در استرالیا، از مدلهای ساخت آلمان و آمریکا بیشتر شده است. روسیه و استرالیا بزرگترین بازار خارجی برای وسایل نقلیهی چینی محسوب میشوند. نمایندگیهای فروش برندهای آلمانی و آمریکایی سابقهی فعالیت زیادی در استرالیا دارند؛ اما از دیرباز تولیدات ژاپنی و خصوصا محصولات تویوتا، پرفروشترین خودروهای این ناحیه بودهاند. در سالهای اخیر، مدلهای ساخت تایلند با برندهای ژاپنی در جایگاه دوم و خودروهای کرهای در جایگاه سوم قرار گرفتهاند.
در اولین ماه سال ۲۰۲۱، فروش خودروهای ساخت ژاپن در استرالیا درمقایسهبا مدت مشابه سال قبل، ۲۹/۶ درصد رشد کرده است که البته باتوجهبه آغاز شیوع کرونا در اوایل سال ۲۰۲۰، چندان عجیب نیست. خودروهای کرهای شامل انواع هیوندای و کیا رشد ۱۱/۵ درصدی تجربه کردهاند؛ درحالیکه تولیدات تایلندی که عمدهی آن را پرفروشترین خودرو استرالیا، یعنی تویوتا هایلوکس تشکیل میدهد، حدود ۶ درصد کمتر شده است.
رشد ۱۵۶ درصدی برای فروش خودروهای چینی در استرالیا اتفاقی تاریخی و بیسابقه است. فراتر از این رویداد که میتواند افزایش تولید کارخانههای چین در سال ۲۰۲۱ و شرایط بعد از کنترل کرونا را نشان دهد، کاهش تقاضا برای خودروهای آلمانی و آمریکایی در استرالیا بسیار عجیب است. نخستین ماه سال ۲۰۲۱ درمقایسهبا مدت مشابه سال قبل، کاهش ۴۲ درصدی فروش مدلهای ساخت آلمان را نشان میدهد. برندهای آلمانی بهعنوان ششمین تأمینکنندهی خودرو بازار استرالیا هم ۳۸ درصد کاهش فروش داشتند.
سال گذشته، شرکتهای چینی در رتبهی ششم بزرگترین فروشنده خودرو استرالیا قرار داشتند و حالا چهارم هستند. جالبتر اینکه تقاضا برای مدلهای چینی در سال ۲۰۲۰ درمقایسهبا سال ۲۰۱۹، ۷۰ درصد رشد کرده است. پرفروشترین خودورهای چینی استرالیا از برندهای MG و LDV هستند که هر دو زیرمجموعهی گروه صنعتی سایک موتورز (SAIC) محسوب میشوند. برندهای هاوال و گریت وال، عضو گروه GWM HAVAL، نیز رتبههای سوم و چهارم فروش خودروهای چینی استرالیا را ازآنِ خود کردهاند.
برند MG با اصالت انگلیسی و محصولات ساخت چین، بهتازگی جایگاه یازدهم پرفروشترین خودروهای استرالیا را کسب کرده است. تقاضا برای مدلهای MG در استرالیا امسال رشد ۱۶۲ درصدی و تقاضا برای برند LDV رشد ۱۰۰ درصدی و تقاضای برای گروه گریتوالهاوال نیز رشد ۱۳۵ درصدی داشته است.