هاچ بک برقی و اسپرت کوپرا بورن مجهز به پلتفرم MEB فولکس واگن رونمایی شد
برند مستقل کوپرا (Cupra) متعلق به خودروساز سئات، از هاچبک الکتریکی بورن (Born) بهعنوان مدل تولیدی رونمایی کرد؛ کوپرا سال گذشته خودروی مفهومی را معرفی کرده بود و اکنون بهدنبال تولید اولین محصول خود است. به گزارش موتوروان، این خودروی الکتریکی کامپکت با طراحی در خور توجه، نسبت به فولکسواگن ID.3 وابستگی کمتری به ریشههای ولفسبورگ دارد و سعی میکند عملکرد بهتری نشان بدهد.
طراحی متوسط جلوی خودرو متشکل از چراغهای جلوی تیزتر و ورودیهای هوای بزرگ است که به کوپرا بورن در مقایسه با ID.3 ظاهری اسپرتتر میبخشد. نور روشنایی LED عریض در عقب، تصور خودروی بزرگتری ایجاد میکند؛ درحالیکه بالههای عمودی بخشی از دیفیوزر یکپارچهای هستند که متخصصان کوپرا میگویند نقش عملکردی دارد.
اولین خودروی الکتریکی کوپرا با انتخاب ۶ طرح رینگ آلیاژی در اندازههای مختلف از ۱۸ تا ۲۰ اینچ در دسترس خواهد بود. این رینگها به عناصر آیرودینامیک همراهبا تزئینات مسی معمولی که روی بدنه نیز مشاهده میشوند، مجهز شدهاند. به نظر میرسد ستون C (ستون عقب) با الگوی ورق فلزی لانهزنبوری خود دارای طراحی پیچیدهتری نسبت به فولکسواگن ID.3 باشد و بهعنوان تلاشی دیگر برای جداسازی دو مدل مبتنی بر پلتفرم MEB عمل کند. ۶ رنگ در زمان عرضهی این خودروی برقی در دسترس خواهد بود.
به محض وارد شدن به کابین، شاید تصور کنید که بسیار آشنا به نظر میرسد، اما تفاوتهای اساسی وجود دارد. هاچبک تمام برقی کوپرا بورن از صفحهنمایش لمسی بزرگتر ۱۲ اینچی (ID.3 از نمایشگر ۱۰ اینچی بهره میبرد) استفاده میکند و دارای صندلیهای اسپرت با پشتیهای یکپارچه است. روی فرمان دو دکمه اضافی وجود دارد که برای نسخه Cupra اختصاص مییابد.
تقریباً همانند ID.3، کوپرا بورن جدید نیز منحصراً محرک عقب است. تک موتور الکتریکی سوار شده در محور عقب، ۱۴۸ اسببخار قدرت و ۳۱۰ نیوتنمتر گشتاور را در مدل پایه ارائه میدهد تا نسخهی Pure Performance فولکسواگن ID.3 را منعکس کند. این خودرو نیز از همان باتری ۴۵ کیلووات ساعت با شعاع حرکتی حدود ۳۴۰ کیلومتر طبق استاندارد WLTP استفاده میکند و در زمان ۸٫۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
نسخهی ۲۰۱ اسببخار کوپرا بورن (مانند نسخهی Pro Performance در ID.3) از باتری بزرگتر ۵۸ کیلووات ساعت بهره میبرد. گشتاور این نسخه در ۳۱۰ نیوتنمتر ثابت باقی میماند، اما قدرت اضافهشده زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۷٫۳ ثانیه امکانپذیر میکند؛ درحالیکه باتری ارتقاءیافته برای دستیابی به ظرفیت پیمایش ۴۲۰ کیلومتر شارژ کافی دارد.
در نسخههای بالاتر، مشخصات فنی کوپرا بورن جالبتر میشود، زیرا بسته عملکردی E-Boost وجود دارد که قدرت تولیدی را به ۲۲۸ اسببخار افزایش میدهد. این قدرت الکتریکی اضافی که برای ID.3 در دسترس نیست، به هاچبک برقی بورن کمک میکند تا در ۶٫۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. باتری ۵۸ کیلووات ساعتی این نسخه، همان شعاع حرکتی ۴۲۰ کیلومتر را ارائه میدهد که در نسخه بدون بسته E-Boost نیز در اختیار قرار میگیرد.
موتور الکتریکی قدرتمندتر را میتوان با باتری بزرگتر ۷۷ کیلووات ساعت ترکیب کرد و در این حالت ظرفیت پیمایش تا ۵۴۰ کیلومتر افزایش مییابد. البته باید بدانید که باتری سنگینتر، تأثیر منفی در عملکرد دارد و زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، هفت ثانیه طول میکشد؛ به عبارت دیگر، کسانی که بهدنبال بهترین عملکرد موجود هستند، میتوانند بسته E-Boost را با باتری ۵۸ کیلووات ساعت ترکیب کنند.
گروه فولکسواگن نشان داده است که پلتفرم MEB از فرمول هاچبک AWD دوموتوره پشتیبانی میکند، همانطور که در ID.X نشان داده شد؛ اما هاچبک ۳۲۹ اسب بخاری در شرایط کنونی هنوز یک طرح مفهومی است. این خودروی منحصربهفرد حدود ۲۰۰ کیلوگرم سبکتر از ID.3 معمولی است و ۵٫۳ ثانیه طول میکشد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد، بنابراین ۱٫۳ ثانیه سریعتر از مدل اسپرت کوپرا بورن است.
کوپرا بورن تا ماه سپتامبر در کارخانه Zwickau گروه خودروسازی فولکسواگن در آلمان از خط تولید خارج خواهد شد. این کارخانه همان جایی است که ID.3 از نوامبر سال ۲۰۱۹ تاکنون در آن به تولید میرسد.
نظرات