لوتوس امیرا معرفی شد؛ سوپراسپرت موتور وسط با پیشرانه مرسدس AMG و تویوتا
خودروسازی لوتوس ۷۳ سال قدمت دارد. غالب محصولات لوتوس از ابتدا تا امروز، مدلهای اسپرت کوچک و سبکوزن با قیمت مقرونبهصرفه در کلاس خود هستند. مشهورترین مدل لوتوس در بازار جهانی، الیزه است که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۱ به مدت ۲۵ سال بدون تغییر اساسی در بدنه تولید شد.
لوتوس تحت مالکیت جیلی چین بسیار متفاوت با سالهای قبل به نظر میرسد. این برند انگلیسی بهزودی ابرخودرو اوایا (Lotus Evija) را به تولید میرساند که ضمن بهرهگیری از پیشرانههای برقی و هیبریدی، حدود ۲٫۳ میلیون دلار قیمت دارد. از سویی دیگر، الیزه و اگزیج با خودرویی کاملا مدرن به نام امیرا جایگزین خواهند شد تا ضمن وفاداری به سنت نامگذاری محصولات لوتوس (که همگی با E شروع میشوند)، تولید سوپراسپرتهای ارزانقیمت و کامپکت ادامه یابد.
لوتوس برای تبدیل شدن به یک خودروساز تمامبرقی تلاش میکند. احتمالا امیرا آخرین محصول شرکت سازنده با پیشرانه احتراقی خواهد بود. این محصول برای رقابت با پورشه باکستر و کیمن 718، آلپین A110 و آئودی TT آماده میشود؛ درحالیکه نسبت به لوتوس الیزه و اگزیج، کمی بزرگتر و جادارتر است.
پیشرانه استاندارد برای لوتوس امیرا، ۲ لیتر توربوشارژ مرسدس AMG با قدرت ۳۶۰ اسب بخار است. مدل قویتر با موتور ۳٫۵ لیتر V6 ساخت تویوتا (لکسوس) ساخته میشود که همراه سوپرشارژر، ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۴٫۵ ثانیه دارد. باتوجه به اینکه پیشرانهی ۲ لیتر توربوشارژ مرسدس AMG برای مدل A45 S، قدرت ۴۲۰ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتنمتر فراهم میکند؛ میتوان دورنمایی از مشخصات فنی نسخهی بعدی لوتوس امیرا تصور کرد.
علاوه بر ظاهر بیرونی، تحول در طراحی کابین و فناوریهای مدرن، تفاوت بین امیرا و الیزه را نشان میدهد. دوربین پارک، سنسور جلوگیری از تصادف، پنل پشت فرمان دیجیتال ۱۲٫۳ اینچ و نمایشگر لمسی ۱۰٫۲۵ اینچ همراه رابطهای اپل کارپلی و اندروید اتو، صندلیهای برقی، کروز کنترل و نورپردازی داخلی، حس یک خودرو مدرن را برای راننده امیرا فراهم میکنند.
لوتوس امیرا، تابستان سال آینده به دست مصرفکننده خواهد رسید. آستانه قیمت این محصول ۸۵ هزار دلار تعیین شده است؛ اما در ماههای ابتدایی تولید با آپشنهای ویژه و قیمت بالاتر عرضه خواهد شد.
نظرات