تولید خودروهای احتراقی و هیبریدی مرسدس بنز تا ۲۰۳۰ متوقف خواهد شد
دایملر و مرسدس بنز در حال افزایش سرعت حرکت به سمت حملونقل الکتریکی هستند و قصد دارند تا قبل از پایان این دهه، پیشرانههای احتراق داخلی را تا حد زیادی از محصولات حذف کنند. یکی مقامات عالیرتبه مطلع از طرح به Automobilwoche، یکی از نشریات همکار اتوموتیو نیوز اروپا، گفت: «دایملر ابتدا از تولید خودروی الکتریکی (شامل مدلهای برقی و هیبریدی) به سمت تولید مدلهای تمام برقی حرکت میکند.»
اظهارات مسئولان دایملر به این معنی است که هر مدل تولیدی دارای یک نسخه کاملاً الکتریکی خواهد بود؛ درحالیکه تولید، فروش و ساختار به کسبوکاری بدون پیشرانههای دیزلی و بنزینی تبدیل میشود. به گزارش Automobilwoche، خودروهای پلاگین هیبریدی نیز میتوانند پس از سال ۲۰۳۰ دیگر نقشی در سبد محصولات دایملر نداشته باشند. البته در ابتدا تاریخ مشخصی برای حذف پیشرانههای احتراقی وجود ندارد؛ زیرا بسته به زیرساخت شارژ، پس از سال ۲۰۳۰ در برخی از بازارها هنوز تقاضا برای چنین مدلهایی وجود خواهد داشت.
منابع مطلع به Automobilwoche گفتند که اُلا کالنیوس، مدیرعامل دایملر، قصد دارد جزئیات این طرح را در مراسم روز استراتژی در ۲۲ جولای ارائه بدهد. انتظار میرود این خودروساز برنامههای خود را برای معرفی پلتفرمهای جدید برای مدلهای الکتریکی بیشتر و همچنین سیستم عامل اختصاصی، در سال ۲۰۲۴ اعلام کند. پیش از این، دایملر اعلام کرده بود که انتظار دارد تنها خودروهای پلاگین هیبریدی یا مدلهای کاملاً برقی بیش از ۵۰ درصد فروش خودروهای سواری را تا پایان دهه جاری میلادی به خود اختصاص بدهند. مسئولان دایملر در تماس با اتوموتیو نیوز اروپا از اظهار نظر در این زمینه خودداری کردند.
حرکت به سمت تولید خودروی تمام برقی، مرسدس بنز را در ردیف سایر خودروسازانی قرار میدهد که به سمت فروش مدلهای الکتریکی گام برمیدارند؛ بهویژه در اروپا که انتظار میرود محدودیتهای شدیدتر برای انتشار دیاکسید کربن باعث شود پیشرانههای احتراقی طی سالهای آینده به کلی حذف و جایگزین شوند.
مایکل لوشلر، مدیرعامل اوپل، روز پنجشنبه در جریان بهروزرسانی استراتژی خودروهای الکتریکی استلانتیس گفت این خودروساز تا سال ۲۰۲۸ به یک برند تمام الکتریکی در اروپا تبدیل خواهد شد. ماه گذشته آئودی اعلام کرد که تولید پیشرانههای احتراقی تا اوایل دهه آینده به جز در چین پایان مییابد. برند جگوار نیز مدتی قبل اعلام کرد که از سال ۲۰۲۵ تمام الکتریکی خواهد شد. ولوو و بنتلی انتظار دارند تا سال ۲۰۳۰ تنها سازندهی مدلهای برقی باشند. فورد اعلام کرده است که تا سال ۲۰۳۰ فقط خودروهای تمام برقی در اروپا میفروشد.
رویکرد بیامو با احتیاط بیشتری همراه بود. این شرکت انتظار دارد نیمی از فروش تا سال ۲۰۳۰ به مدلهای تمام برقی اختصاص مییابد. فولکسواگن هم قصد دارد با تغییر جهت به سمت تولید وسایل نقلیه کاملاً برقی، ابتدا فروش خودروهای مجهز به پیشرانههای احتراقی را در اروپا تا سال ۲۰۳۵ متوقف کند و بعداً این کار را در ایالات متحده و چین به انجام برساند.