پاناسونیک تولید انبوه باتریهای نسل بعدی تسلا را در سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد کرد
بهنقل از theverge و طبق گزارش Nikkei Asia، پاناسونیک قصد دارد تولید انبوه باتریهای لیتیوم یون نسل بعدی تسلا را با ظرفیت انرژی پنج برابر مدلهای موجود در اوایل سال ۲۰۲۳ آغاز کند. اگرچه باتریها عمدتاً برای تسلا تولید شدهاند، یکی از مدیران پاناسونیک طی مصاحبهای در ماه نوامبر عرضهی آنها به شرکتهای دیگر را رد نکرد. باتریهای جدید نویدبخش افزایش دامنهی خودروهای برقی و مقرونبهصرفهتر شدن آنها برای تولید و فروش هستند.
پاناسونیک در بیانیهای به رویترز، از تأیید گزارش Nikkei خودداری کرد. این شرکت گفت: «ما در حال مطالعهی گزینههای مختلف برای تولید انبوه از جمله تأسیس خط تولید آزمایشی در سال جاری میلادی هستیم. بااینحال، اکنون چیزی برای اطلاعدادن نداریم.»
Nikkei گزارش داد که باتریهای بزرگتر و با ظرفیت بالاتر که به سلولهای باتری ۴۶۸۰ معروف هستند، اندازهی ۴۶ میلیمتر در ۸۰ میلیمتر دارند و میتوانند برد خودروهای الکتریکی را حدود ۲۰ درصد افزایش دهند، درحالیکه خود تسلا به افزایش ۱۶ درصدی برد اشاره کرده است. به گفتهی Nikkei، باتریها میتوانند روی خودرویی مانند Model S پیادهسازی شوند و برد آن را از ۶۵۰ کیلومتر (حدود ۴۰۴ مایل) به ۷۵۰ کیلومتر (حدود ۴۶۵ مایل) افزایش دهند. طبق گزارشها، پاناسونیک در حال توسعهی کارخانهی واکایاما در ژاپن برای تولید انبوه باتریهای جدید است و قبلاً به وال استریت جورنال گفته بود که تولید آزمایشی آن در مارس ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد.
سلولهای باتری پیشرفته توسط تسلا طی رویداد جالبتوجهی در سپتامبر ۲۰۲۰ با جزئیات کامل معرفی شدند. ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت، علاوهبر ظرفیت ذخیرهسازی بالاتر گفت که باتریها شش برابر قدرتمندتر هستند. تخمین زده میشود که باتریها ۳۰ درصد هزینه یک وسیله نقلیه الکتریکی را تشکیل میدهند. همانطور که Nikkei اشاره کرد، قیمتهای پایینتر و برد بهبودیافته، جزو پیشرفتهایی برای مطلوبتر کردن خودروهای الکتریکی محسوب میشوند.
تمرکز رویداد ۲۰۲۰ تسلا بر تلاشهای این شرکت برای تولید باتریها در داخل و کاهش اختلالات احتمالی ناشی از تکیه بر تأمینکنندگان خارجی مانند پاناسونیک بود؛ اما ماسک در سری توییتهایی که پیش از این رویداد نوشت، اعلام کرد که این شرکت به خرید سلولهای باتری از شرکتهای دیگر ادامه خواهد داد. ماسک در توییتی نوشت: «ما قصد داریم خرید باتری از پاناسونیک، الجی و CATL را افزایش دهیم.» وی اضافه کرد که تسلا احتمالاً به تولید انبوهی از باتریها تا سال ۲۰۲۲ دست پیدا نخواهد کرد.
ماسک اخیراً دربارهی درآمد و سوددهی مجدداً تأکید کرد که انتظار دارد تولید داخلی باتریهای ۴۶۸۰ تسلا در سال ۲۰۲۲ آغاز شود و اولین خودروهای مجهز به این باتریها در همان سال روانه بازار شوند. ماسک در آوریل ۲۰۲۱ نشان داد که شرکت ۱۲ تا ۱۸ ماه تا تولید انبوه باتریهای جدید فاصله دارد. باوجوداین، او در ماه ژوئیه متذکر شد که تولید نمونهی اولیه آسان است؛ اما تولید انبوه با مشکلاتی مواجه خواهد بود.
وضعیت سلولهای باتری جدید تسلا احتمالاً در فراخوان مالی آتی شرکت در روز چهارشنبه، ۲۶ ژانویه ۲۰۲۲ (۶ بهمن ۱۴۰۰) مشخص خواهد شد؛ چراکه ماسک گفته است «بهروزرسانی نقشهی راه محصول» را برای Cybertruck بهدنبال گزارشهایی مبنی بر تأخیر آن تا اوایل سال ۲۰۲۳ بهاشتراک میگذارد.