ظاهراً خودرو سایبرتراک تسلا با نقصهای متعددی در سیستم ترمز و هندلینگ مواجه شده است
Wired گزارش داده که نسخهی آلفای سایبرتراک با نقصهای آشکار و اساسی ازجمله خرابی ترمز، هندلینگ و آببندی مواجه بوده است و شاید همین موضوع تا حدودی دلیل تأخیرهای متعدد در عرضهی خودرو مذکور را روشن کند. اکنون سالها از زمان اعلامشده از طرف تسلا برای عرضهی سایبرتراک به مشتریانی که این خودرو را پیشخرید کردهاند، میگذرد.
یکی از مهندسان کهنهکار خودرو که نخواست نامش فاش شود در گفتوگو با Wired اعلام کرد: «اولین واکنش من به نقصهای سایبرتراک این است که حیرتزدهام. این مشکلات شامل چالشهای کلاسیک مهندسی خودرو هستند که تقریباً در هر وسیلهی نقلیهی دیگری نیز وجود دارد. متحیر شدهام چرا تیم تسلا برای مدتی طولانی با این اصول اولیه دستوپنجه نرم میکند.»
مهندس ناشناس تأکید کرد مشکلات و چالشهای ساخت سایبرتراک با توجه به منابع عظیم این شرکت، قطعاً رفع خواهند شد. او در بخشی از توضیحاتش گفت: «بههرحال، اکنون با نسخهی آلفای خودرو مذکور سروکار داریم اما براساس اطلاعات بهدستآمده، این محصول چندان قابلاعتماد بهنظر نمیرسد و مشکلاتی در سیستم رانندگی خودکار آن وجود دارد.»
نقصهای سایبرتراک در سند داخلی فاششده از تسلا با عنوان گزارش دینامیک، نویز، ارتعاش و سختی (NVH) مربوط به ژانویهی ۲۰۲۲ است. این سند بهعنوان بخشی از مجموعه پروندههایی در نظر گرفته میشود که ماه گذشته از طرف روزنامهی آلمانی Handelsblatt فاش شد.
بهطور خلاصه گزارش NVH نشان از تفاوت زیاد بین نتایج عملکرد نمونهی واقعی سایبرتراک با پیشبینیهای انجامشده در شبیهسازیهای کامپیوتری دارد.
ظاهراً بسیاری از مشکلات به طراحی سایبرتراک ارتباط دارد؛ زیرا بدنهی این خودرو زاویههای زیاد و تیزی دارد که شکل غیرمتعارفی به آن بخشیده و بههمیندلیل ساخت چنین طرحی سخت است.
مهندسان تسلا خاطرنشان کردند امکان آببندی بخشهایی از بدنهی سایبرتراک وجود ندارد. جای تعجب نیست که هندلینگ خودرو نیز با مشکلاتی مواجه شده است. مهندسان به نقصهایی مثل تند و کند شدن سرعت، لزرش و خم شدن بدنه هنگام حرکت در پیچ جادهها اشاره کردهاند.
یکی دیگر از مشکلات مهم سایبرتراک، نقص سیستم ترمز است. به نوشتهی فیوچریسم، عملکرد پدال ترمز نسخهی آلفای خودروی مذکور با مشکلاتی مواجه شده است. اندی پالمر، مدیرعامل استون مارتین که سابقهای ۴۰ ساله در صنعت خودروسازی دارد میگوید: «مشکل عملکرد ترمز سایبرتراک، جدی بهنظر میرسد.»
مقاومت بدنهی نسخهی آلفای سایبرتراک دربرابر پیچ خوردن یکی از نقصهای حساس این خودرو است؛ ویژگی بسیار مهمی که باید با دقت بسیار بالا بررسی شود تا خودرو بهراحتی و بهطور مستقیم در جاده مانور دهد.
پالمر میگوید: «سخت بودن تعمیر سایبرتراک نیز واقعاً تعجبآور است زیرا تعمیرپذیری خودروها قطعاً یکی از موضوعات اساسی در طراحی آنها محسوب میشود.»
نظرات