لامبورگینی نمیخواهد از هیاهوی هوش مصنوعی جا بماند
با ویژگی تلهمتری یا دورسنجی جدید لامبورگینی، که در CES 2024 معرفی شده است، صاحبان ابرخودروهای این برند ایتالیایی میتوانند ضمن بررسی عملکرد این اسبهای وحشی در پیست، عملکرد خودشان را نیز تحت نظر بگیرند.
این ویژگی پایش بلادرنگ داده که Telemetry X نام دارد، خود از سه بخش اصلی Remote Garage و Biometric Data و Digital Co-Pilot تشکیل شده است.
به لطف قابلیت ریموت گاراژ، میتوان ویدئو، تصویر و دادههای دیگر را از طریق ارتباط 5G به یک مربی راهدور در هرکجای دنیا فرستاد و در پاسخ، پیشنهادهایی برای بهبود زمان دورها از او دریافت کرد. طبق بیانیهی مطبوعاتی لامبورگینی، این ویژگی داشتن تجربهی «رانندگی سرگرمکننده» را تضمین میکند.
سیستم بایومتریک دیتا ضربان قلب و استرس راننده را با «پایش کارایی عمیقتر» ثبت میکند. با استفاده از این دادههای بایومتریک، که توسط نمونهی اولیهی یک وسیلهی پوشیدنی جمعآوری میشوند، رانندگان میتوانند از فشارهای فیزیکی که برای تحمل سرعتهای بالا به بدنشان وارد میشود، باخبر شوند.
در حقیقت همین حالا نیز برخی از رانندگان خودرو های مسابقهای، عملکرد فیزیکی خود مانند ضربان قلب و سطوح اکسیژن خون را در حین رانندگی اندازه میگیرند. بهعلاوه، سریعترین خودروهای لامبورگینی در سرعتهای بالا بیش از ۴۵۰ کیلوگرم نیروی رو به پایین تولید میکنند که تحمل آن به آمادگی فیزیکی نیازمند است؛ بنابراین پایش علائم بایومتریک به کنترل استرس رانندگان کمک میکند.
ویژگی دیجیتال کو-پایلت که لامبورگینی آن را یک «دستیار صوتی فعالانه» میخواند، تمامی دادههای جمعآوری شده توسط بخشهای دیگر را دریافت و سپس آنها را به وسیلهی هوش مصنوعی آنالیز میکند.
برای مثال، دیجیتال کو-پایلت زمان دورها را بررسی میکند و نکات مفیدی در مورد انتخاب خطوط مسابقه و زمان ترمز گرفتن و همچنین عملکرد خودرو روی پیست ارائه میدهد.
بااینحال، لامبورگینی با ویژگی دورسنجی غریبه نیست؛ در اوراکان STO مدل ۲۰۲۰، امکان پایش علائم راننده توسط اپلیکیشن Unica-ی این شرکت ممکن بود.
نظرات