سود تسلا افت کرد؛ سایبرتراک ورق را برمیگرداند؟
تسلا در بیانیهای مطبوعاتی اعلام کرد که در فصل چهارم سال ۲۰۲۳ توانسته است ۷٫۹ میلیارد دلار سود خالص و ۲۵٫۲ میلیارد دلار درآمد کسب کند. درآمد این شرکت خودروساز در فصل چهارم سال ۲۰۲۲ به ۲۴٫۳ میلیارد دلار رسیده بود.
حاشیهی سود تسلا نسبتبه فصل سوم ۲۰۲۳ افزایش یافت اما همچنان کمتر از سال ۲۰۲۲ است. حاشیهی سود این شرکت به ۸٫۲ درصد رسید که بیشتر از حاشیهی ۷٫۶ درصدی فصل سوم و کمتر از حاشیهی سود ۱۶ درصدی سال گذشته محسوب میشود.
تسلا در سالهای نهچندان دور حاشیهی سود بسیار زیادی داشت و این عدد در برخی از فصلها به ۲۰ درصد هم میرسید؛ با اینحال کاهش قیمت خودرو تسلا باعث افت قابل توجه حاشیهی سود شده و سرمایهگذاران این شرکت را نگران کرده است.
در حال حاضر تعداد کمتری از خودروهای تسلا در چارچوب اعتبار مالیاتی آمریکا برای خرید خودروهای برقی قرار میگیرند؛ البته نسخهی پرفورمنس خودرو مدل ۳، نسخهی Long Range خودرو مدل X و سه نسخه از خودرو مدل Y همچنان شامل اعتبار مالیاتی ۷٬۵۰۰ دلاری میشوند.
فصل چهارم ۲۰۲۳ برای تسلا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود؛ خصوصاً بهدلیل عرضهی وانت برقی سایبرتراک. این شرکت همچنین در فصل گذشته نسخهی فیسلیفت خودرو مدل ۳ را برای چین و آمریکا رونمایی کرد.
تسلا در سهماههی اخیر جایگاه نخست برترین تولیدکنندههای خودرو برقی را به شرکت چینی BYD واگذار کرد تا شوک بزرگی به سهامداران شرکت ایلان ماسک وارد شود. BYD در سال ۲۰۲۳ توانست ۳٫۰۲ میلیون خودرو برقی بسازد، درحالیکه تعداد خودروهای تولیدی تسلا به ۱٫۸۱ میلیون دستگاه رسید. البته آمار BYD شامل ۱٫۶ میلیون خودرو باتریمحور و ۱٫۴ میلیون خودرو هیبریدی میشود.
ساعاتی قبل از انتشار گزارش مالی تسلا، منابع آگاه گفتند این شرکت در اواسط سال ۲۰۲۵ خودرو کراساور تمامبرقی جدیدی عرضه میکند. تسلا برای تولید ۱۰٬۰۰۰ دستگاه از این خودرو بهصورت هفتگی هدفگذاری کرده است.