بوگاتی بولاید رخ‌نمایی کرد؛ غرش هیولای فرانسوی در پیست بارانی ایمولا

پنج‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
مطالعه 4 دقیقه
دو ابرخودروِ بوگاتی بولاید ایستاده در کنار هم  با چراغ روشن از نمای جلو - هوای ابری - غروب
ابرخودرو بوگاتی بولاید عملکرد خارق‌العاده‌ی خود را در شرایط بارانی پیست ایمولا به‌نمایش گذاشت.
تبلیغات

بوگاتی ابرخودرو بولاید را برای انجام آزمایش در هوای بارانی، به پیست ایمولا در ایتالیا برد. با وجود بارش شدید باران، قدرتمند‌ترین خودرو درون‌سوز تاریخ با غرش در مسیر، توانایی‌های خود را حتی در شرایط نامناسب به رخ کشید.

بولاید اوج مهندسی بوگاتی است. ابرخودرویی مخصوص پیست که به لطف موتور W16 چهار توربو‌شارژی ۸٫۰ لیتری خود، قدرت خیره‌کننده‌ی ۱٬۸۲۵ اسب بخار تولید می‌کند و می‌تواند به سرعتی بیش از ۳۰۰ مایل‌برساعت (۴۸۲ کیلومتر‌بر‌ساعت) دست یابد.

ابرخودرو بوگاتی بولاید درحال راندن با سرعت بالا در پیست با سرعت بالا از نمای کناری بالا

همانطور که در ویدئوی زیر می‌بینید، عملکرد بولاید حتی حین سر خوردن در پیست در این شرایط سخت، دیدنی است؛ اما واقعیت این است که تمام این قدرت بدون سیستم ترمزی که بتواند از پس ترمزهای سنگین و مکرر و در نتیجه افزایش شدید دما در سرعت‌های بالا بربیاید، بی‌فایده خواهد بود.

بوگاتی برای بولاید به سیستم ترمزی نیاز داشت که تابه‌حال در هیچ خودرو تولیدی دیگری به‌کار برده نشده بود؛ به همین منظور، بوگاتی به برِمبو (Brembo) روی آورد. این شرکت ایتالیاییِ متخصص در سیستم‌های ترمز، پس از ۲ سال همکاری مستقیم با بوگاتی، یک سیستم ترمزگیری نوآورانه‌‌ی کربن-کربن را به‌طور اختصاصی برای این ابرخودرو طراحی کرد.

دیسک ترمز برمبو مخصوص ابرخودرو بوگاتی بولاید
ابرخودرو بوگاتی بولاید از نمای کناری سمت چپ  و یک مرد که چرخ آن را باز کرده

ترمز‌های کربن-کربن بولاید از دیسک‌های تقویت‌شده‌‌ی غول‌پیکر ۱۵٫۳ اینچی (۳۸٫۸ سانتی‌متری) با الیاف کربن و کالیپر‌های آلومینیومی با روکش نیکل استفاده می‌کنند و همین امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا دماهای شدید بالای ۳۰۰۰ درجه‌ی فارنهایت (۱٬۶۴۸ درجه‌ی سانتی‌گراد) را بدون کاهش عملکرد تحمل کنند؛ هرچند باید به‌خاطر داشت که سایر اجزای خودرو قادر به تحمل چنین دماهایی نیستند و برای حفظ ایمنی، خنک‌کردن دیگر اجزا حیاتی است.

ابرخودرو بوگاتی بولاید از نمای کناری درحال راندن با سرعت بالا در پیست - شب
ابرخودرو بوگاتی بولاید از نمای عقب درحال راندن با سرعت بالا در پیست - شب
ابرخودرو بوگاتی بولاید از نمای پشت - ایستاده در پیست - هوای بارانی
دو ابر خودرو بوگاتی بولاید - یکی از نمای جلو در فاصله‌ی دورتر و یکی از نمای سه‌چهارم عقب در فاصله‌ی نزدیکر

اکثر خودروهای جاده‌ای استاندارد از دیسک‌های آهنی ساده با کالیپر‌های فولادی استفاده می‌کنند و خودروهای سطح‌ بالاتر ممکن است برای دفع بهتر گرما، از دیسک‌های آهنی-آلومینیومی بهره ببرند؛ اما حتی بهترین ترمز‌های کربن-سرامیک موجود در دیگر ابرخودرو‌ها، در مقایسه با ترمز‌های کربن-کربنی آینده‌نگرانه‌ی بولاید که از مدل‌های استفاده شده در خودرو‌های LMP (Le Mans Prototype) و فرمول یک الهام گرفته شده‌اند، حرفی برای گفتن ندارند.

در طول تست در ایمولا، ترمز‌های قدرتمند بولاید مشکلی برای کاهش سریع سرعت خودرو در شرایط بارانی نداشتند و به‌راحتی از پس رطوبت و گرمای شدید برآمدند.

تنها ۴۰ نمونه از بوگاتی بولاید ساخته خواهد شد و هر کدام از این ابرخودرو‌ها، با برچسب قیمتی ۴ میلیون دلاری خود، هم‌اکنون به فروش رفته‌اند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات