جزئیات پروژه اپل کار لو رفت؛ از مذاکره با مرسدس بنز تا ایدههای عجیبوغریب
مارک گرمن گزارشی اختصاصی منتشر کرده است که تلاش یک دههایِ اپل برای ساخت خودرو الکتریکی را زیر ذرهبین میبرد. پروژهی Apple Car هفتهی گذشته پس از چالشها و مشکلات فراوان لغو شد.
ظاهرا استیو جابز اولین کسی بود که ایدهی ساخت خودرو توسط اپل را مطرح کرد. برخی از کارمندان اپل در ابتدای کار بازدیدی از گاراژ جی لنو و کلکسیون خودروهای او داشتند.
ایده خودرو اپل اولین بار توسط استیو جابز مطرح شد
در گزارش گرمن آمده است که نمونهی اولیه، یک مینیون سفید رنگ با کنارههای گرد، سقف تمام شیشهای، درهای کشویی و تایرهای سفیدرنگ بود که با الهام از مینیون فولکس واگن کلاسیک طراحی شده بود.
برنامه این بود که خودرو مورد بحث حدود پنج سال بعد با یک صفحهنمایش بزرگ، سیستم صوتی قدرتمند و پنجرههایی که میزان دودیبودنشان بهصورت خودکار تنظیم میشد، راهی بازار شود. کابین خودرو از صندلیهای روبهروی هم استفاده میکرد و سرنشینان میتوانستند صندلیها را در جهت دلخواه خود تنظیم کنند.
اپل پیش از ترسیم طرحهای خود، به فکر تصاحب تسلا افتاد. در آن زمان، موفقیت این خودروساز بسیار دور از انتظار بود و ارزش آن کمتر از ۳۰ میلیارد دلار یا یک بیستم ارزش امروز بود. آدریان پریکا، رئیس بخش توسعهی اپل، مجموعهای از جلسات را با ایلان ماسک برگزار کرد؛ اما تیم کوک که به تازگی سکان هدایت اپل را در دست گرفته بود، این قرارداد را در همان مراحل اولیه لغو کرد.
اپل به جز تسلا، همکاری یا تصاحب مرسدس بنز، بی ام و، فورد، فولکس واگن، مکلارن و دیگر خودروسازان را در نظر گرفته بود. گفتوگوها با مرسدس بنز بهتر پیش میرفت تا جایی که این خودروساز آلمانی قرار بود خودرو اپل را بسازد و در کنارش به فروش خودروهای خود با فناوریهای اپل ادامه دهد.
پروژهی مذکور با شکست مواجه شد. دلیل مدیران اپل برای لغو همکاری با مرسدس بنز این بود که امضای قرارداد به این شرکت اجازه میداد خودرو اپل را به سلیقه و خواست خودش طراحی کند و در واقع اپل نقش چندانی در ساخت آن ایفا نمیکرد.
تمام ایدههای مورد بحث در همان مراحل اولیه شکست خوردند. اپل هیچگاه نتوانست مدلی آزمایشی از خودرو خود را راهی جادهها کند این موضوع تا حدودی به خاطر مشکلات فنی بزرگ در توسعهی سیستم خودران و همچنین مسائل و مشکلات اقتصادی در این حوزه بود.
در آستانهی لغو پروژهی Apple Car، کوین لینچ، مدیر بخش خودرو اپل و جف ویلیامز، مدیر ارشد عملیاتی اپل، هر دو از کارمندان تشکر کردند و بلافاصله به ساماندهی مجدد و اخراج آنها پرداختند.
بخشی از کارمندان به بخش هوش مصنوعی و برخی دیگر به بخش مهندسی نرمافزار منتقل شدند. بااینحال برای همهی کارمندان پروژهی خودرو اپل از جمله تکنسینهای مسیر آزمایش و کارشناسان ایمنی خودرو، در بخشهای دیگر فضا وجود نداشت و مجبور به ترک اپل شدند.
نظرات