خودرو آفرود برقی با قیمت منطقی؛ ریویان R2 نفس را در سینه تسلا حبس کرد
شرکت ریویان از R2، جدیدترین خودرو برقی خود، رونمایی کرد؛ بهعنوان یک شاسیبلند (SUV) با قیمتی نسبتاً مناسب، این شرکت امید دارد که R2 نسبت به مدلهای شیکتر اما گرانتر R1T و R1S، جذابیت بیشتری برای عموم مردم داشته باشد.
ریویان R2 در مدلهای تکموتوره، دو موتوره و سه موتوره عرضه خواهد شد؛ نسخهی سه موتوره بردی معادل ۴۸۳ کیلومتر (۳۰۰ مایل) را ارائه میدهد و میتواند در عرض ۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت (۶۰ مایلبرساعت) برسد.
خودرو جدید ریویان از سلولهای باتری استوانهای جدید ۴۶۹۵ استفاده میکند که ۱۵ میلیمتر بلندتر از سلولهای ۴۶۸۰ تسلا هستند. ریویان همچنین یک کامپیوتر قدرتمندتر به همراه مجموعهای از حسگرها شامل ۱۱ دوربین و ۵ رادار را برای «بهبود چشمگیر قابلیتهای خودران» وعده داده است.
درگاه شارژ ریویان R2 از نوع NACS تسلا است و برخلاف مدلهای R1T و R1S که درگاه شارژ در قسمت جلو قرار داشت، درگاه شارژ R2 برای دسترسی بهتر به سوپرشارژهای تسلا، در عقب خودرو قرار گرفته است. بهگفتهی ریویان، باتری R2 با شارژ سریع در کمتر از ۳۰ دقیقه از ۱۰ درصد تا ۸۰ درصد شارژ میشود.
از نظر ابعاد، طول R2 برابر با ۴۷۱٫۴ سانتیمتر (۱۸۵٫۶ اینچ)، عرض آن بدون احتساب آینهها ۱۹۰٫۵ سانتیمتر (۷۵ اینچ) و با احتساب آینهها ۲۱۴٫۴ سانتیمتر (۸۴.٫۴ اینچ) و ارتفاع آن ۱۶۹٫۹ سانتیمتر (۶۶٫۹ اینچ) است. فاصله بین دو محور این خودرو به ۲۹۳٫۵ سانتیمتر (۱۱۵٫۶ اینچ) میرسد.
خودرو جدید ریویان دارای یک محفظهی بار بزرگ در قسمت جلو (Frunk) است که ریویان آن را «جادار» توصیف میکند و میتوان یک چمدان دستی به همراه یک کولهپشتی یا حداکثر ۶ کیسهی خرید را در آن جای داد. R2 همچنین مطابق با شعار «حفظ روحیهی ماجراجویی»، دارای یک سیستم نصب دوچرخه است که به درگاههای لوازم جانبی عقب متصل میشود.
فضای داخلی R2 با مدلهای سری R1 تفاوتهایی دارد؛ ریویان در پاسخ به انتقاداتی دربارهی نبود محفظهی داشبورد در R1T و R1S، اینبار دو محفظه در R2 به کار برده و فرمان بزرگ این خودرو نیز دارای دو چرخ اسکرول بزرگ با بازخورد لامسهای پویا است.
علاوه بر صندلیهای عقب، صندلیهای جلو R2 نیز برای فراهمشدن امکان خوابیدن در کابین، تاشو هستند. فضای داخلی خودرو سادهتر شده و اینبار بهجای پشتیبانی از کارپلی اپل یا اندروید اتو، از سیستم اطلاعات-سرگرمی خود ریویان استفاده میکند.
همانند مدلهای R1، یک چراغقوه نیز درون درِ خودرو تعبیه شده است؛ اما اینبار خبری از اسپیکری که در مدلهای پیشین بود، نیست.
ریویان همچنین از R3، یک خودرو شاسیبلند کامپکت اسپرتتر و نسخهی قدرتمندتر آن یعنی R3X رونمایی کرد که قیمتی حتی پایینتر از R2 خواهند داشت (رزرو این خودروها بعداً آغاز خواهد شد).
آر.جی اسکارینج، مدیرعامل ریویان، گفت: «این خودروها آیندهی ما را رقم میزنند. با محصولات سری R1، اکنون در موقعیتی هستیم که این فناوری را برای افراد بیشتری دردسترس قرار دهیم.»
تولید R2 تا نیمهی اول سال ۲۰۲۶ آغاز نخواهد شد؛ اما با شروع تولید انبوه، قیمت پایهی ۴۵ هزار دلاریاش آن را به گزینهای ارزانتر از میانگین قیمت خودروهای درونسوز در ایالات متحده بدل میکند.
به شرطی که R2 بتواند واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی ۷٬۵۰۰ دلاری دولت برای خودروهای برقی شود، قیمت آن برای مشتریان از این هم وسوسهکنندهتر میشود. خریداران علاقهمند میتوانند از همین امروز با پرداخت ۱۰۰ دلار R2 را رزرو کنند؛ انتظار میرود تحویل خودروها در نیمهی اول سال ۲۰۲۶ آغاز شود.
ریویان با وجود رونمایی از برنامههای تولید خودروهای نسل بعد، با چالشی حیاتی روبهرو است؛ ضرر این شرکت در سه ماههی چهارم سال ۲۰۲۳ به ۱٫۵۸ میلیارد دلار و در کل سال به ۵٫۴ میلیارد دلار رسید. درهمین حین، ریویان از تعدیل ۱۰ درصدی نیرو و تعطیلی کارخانهی ایلینوی برای ارتقای خط تولید سری R1 خبر داد و بهزودی کارخانهی ۵ میلیارد دلاری خود در جورجیا را افتتاح میکند.
ریویان برای بقای خود، به تولید مدلهای مقرونبهصرفهتر و مناسب برای طیف گستردهتری از جامعه نیاز دارد؛ درحال حاضر، وانت R1T این شرکت با قیمت پایهی ۷۰ هزار دلار و شاسیبلند R1S با قیمت پایهی ۷۶ هزار دلار عرضه میشوند.
بدیهی است که R2 به تنهایی نمیتواند ریویان را نجات دهد؛ اما قطعاً نقش مهمی در سرپا نگه داشتن این شرکت نوپای سازندهی خودروهای برقی ایفا خواهد کرد.
نظرات