خودرو پرنده «دورونی» موفقیت را نه در جاده‌ها بلکه در آسمان جست‌و‌جو می‌کند

سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
خودرو پرنده H1-X جلوی خانه
خودرو پرنده‌ی Doroni H1-X می‌تواند در گاراژ خانه‌ جا شود و احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ به‌دست مشتریان خواهد رسید.
تبلیغات

خودروهای پرنده که شرکت‌های مختلف از مدت‌ها قبل وعده‌ی عرضه‌ی آن‌ها را به مردم داده‌اند هنوز به‌طور عمومی دردسترس قرار نگرفته‌اند؛ بااین‌حال رونمایی Doroni Aerospace H1-X می‌تواند نقطه‌ی عطفی در تاریخ این نوع خودروها باشد.

Doroni Aerospace اعلام کرده است اگر همه‌چیز طبق برنامه‌‌ریزی پیش برود، مشتریانش می‌توانند اولین سری از خودروهای پرنده‌ی این شرکت یعنی H1-X را تا سال ۲۰۲۵ دریافت کنند.

شرکت Doroni Aerospace که در فلوریدا استقرار دارد، آزمایش‌های خودروی پرنده‌اش موسوم به H1-X را امسال انجام خواهد داد و اطمینان دارد گواهینامه‌ی اداره‌ی فدرال هوانوردی (FAA) را تا سال ۲۰۲۵ دریافت خواهد کرد.

H1-X نسل بعدی خودروهای پرنده‌ی H1 محسوب می‌شود که هر دو، نوعی هواپیمای تمام برقی عمودپرواز (eVTOL) هستند. H1-X چهار ملخ بالابر دارد که نیروی مورد نیاز هرکدام آن‌ها از دو موتور هم‌محور تأمین می‌شود.

خودرو پرنده H1-X

دورون مردینگر، مدیرعامل Doroni Aerospace، طی مصاحبه‌ای با Robbreport اعلام کرد: «برای بهبود آیرودینامیک، کل بدنه‌ی H1-X را بازطراحی کردیم. تصور کردیم باید طرحی ارائه دهیم که سرعت و بُرد حرکتی را به حداکثر برساند و ابعاد این محصول طوری باشد که به‌راحتی در گاراژ خانه‌ها جا شود.»

H1-X درحال‌حاضر می‌خواهد گواهی‌نامه‌ی FAA را به‌عنوان هواپیمای فوق‌سبک دریافت کند تا بتوان در مناطق شهری از آن استفاده کرد. فرایند صدور گواهینامه برای هواپیماهای عمودپرواز برقی همچنان دردست توسعه است.

Doroni Aerospace و سایر شرکت‌های سازنده‌ی خودروهای برقی پرنده با FAA همکاری می‌کنند تا استانداردهای صدور گواهینامه‌ را هرچه زودتر توسعه دهند.

H1-X به‌عنوان یک eVTOL در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند به‌زودی برای جابه‌جایی مسافران، جایگزین خودروها و سایر روش‌های حمل‌ونقل شهری شود.

خودرو پرنده H1-X از نمای داخل

H1-X نیمه‌خودکار خواهد بود و افراد می‌توانند با جوی‌استیک این خودرو پرنده را کنترل کنند. طبق اعلام مردینگر، به پرواز درآوردن خودروی پرنده‌ی مورد بحث نیاز به مجوز دارد که البته این گواهی‌نامه با مجوز خلبانی معمولی تفاوت دارد. او در بخشی از توضیحاتش گفت: «برخی هواپیماهای الکتریکی جدید به ۲۰ ساعت آموزش پرواز نیاز دارند اما باور داریم حتی بدون گذراندن این دوره نیز می‌توان H1-X را پرواز داد؛ زیرا کنترل آن بسیار آسان است.»

H1-X برای اطمینان از درک محیط، موقعیت و امنیت پرواز از حسگرهای ضدبرخورد با موانع، فشارسنج، LiDAR و دوربین‌های متعدد بهره می‌برد. این محصول همچنین از ملخ‌های متعددی استفاده می‌کند و در صورت خرابی، کاربر را با چتر مخصوص با امنیت خارج خواهد کرد.

H1-X می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۹۳ کیلومتر برساعت برسد و با هربار شارژ تا ۹۷ کیلومتر پرواز کند که با حدود ۴۰ دقیقه پرواز مداوم برابری می‌کند. بدنه‌ی این خودرو پرنده از ترکیب فیبر کربن ساخته شده است و برای ارائه‌ی دید بیشتر، از شیشه‌ی جلویی بزرگ بهره می‌برد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات