شاسیبلند بی ام و Vision Neue Klasse X با طراحی چشمنواز معرفی شد
بی ام و سال گذشته در نمایشگاه خودرو IAA از کانسپت Neue Klasse رونمایی کرد. نسل جدید خودرو مفهومی بی ام و، نهتنها این شرکت را به بازار وسایل نقلیهی برقی نزدیکتر میکند، بلکه پلتفرمی با کارایی بیشتر و دینامیک رانندگی بهتر ایجاد خواهد کرد.
بی ام و از سالها پیش در زمینهی ساخت خودروهای برقی و هیبریدی فعالیت میکند و اکنون برای ساخت نسل جدید خودروهای مفهومی Neue Klasse تغییراتی در ظاهر، عملکرد و نحوهی رانندگی با این خودروها ایجاد کرده و حالا نمونهی مفهومی شاسیبلند Neue Klasse را نیز به نمایش گذاشته است.
در خودروهای مفهومی بی ام و، موتور، گیربکس و سیستم تعلیق خودرو توسط ECU (واحد کنترل الکترونیک) که مانند کامپیوتر خودرو است، کنترل میشوند. بهینهسازی عملکرد خودرو، به ایجاد ارتباط بین واحدهای کنترل الکترونیک بستگی دارد.
فرانک وبر، عضو هیئتمدیرهی بی ام و، میگوید: «پلتفرم Neue Klasse دیگر از ECU بینیاز خواهد شد؛ چراکه به «ابرمغزها» دست یافته است. ابرمغزها کامپیوترهایی با عملکرد بالا هستند که بهصورت یکپارچه با هم کار میکنند و دیگر پردازش بهصورت مستقل اتفاق نمیافتد.»
قدرت محاسباتی هر ابرمغز تقریباً ده برابر قدرت واحدهای کنترل الکترونیک است. یکی از ابرمغزها تمام جنبههای دینامیک رانندگی ازجمله نیروی گشتاور، مدیریت سیستم کشش، سیستم تعلیق و تنظیمات حالت رانندگی را کنترل میکنند. ابرمغز دیگر میتواند تمام جنبههای رانندگی خودکار مانند حسگرها، GPS، سیستم فرمان و ترمز را مدیریت کند.
براساس بیانیهی بی ام و، خودروی جدید این شرکت BMW Vision Neue Klasse X نام دارد. این نامگذاری تاحدودی قابل پیشبینی بود؛ چراکه این خودرو نسخهی شاسیبلند Neue Klasse است.
فضای داخلی خودرو بسیار کاربرد دارد و قابلیت «دید پانورامیک» را به رانندگان میدهد؛ این سیستم، نمایشگری است که اطلاعات را مستقیماً در میدان دید راننده منعکس میکند و کل شیشهی جلو را پوشش میدهد.
فضای داخلی خودرو بی ام و، مجهز به نور محیطی بسیار مناسب و دستیار صوتی مبتنیبر هوش مصنوعی است. بی ام و از این دستیار صوتی در نمایشگاه CES رونمایی کرده بود.
هنوز اطلاعات دقیقی دربارهی عملکرد خودرو مفهومی Vision Neue Klasse X منتشر نشده است. مشخص نیست که فناوریهای موجود در این کانسپت در نهایت وارد کدام محصولات خواهند شد.