رونیز به بازار خودروهای شاسیبلند برمیگردد؟
مدیر ارشد برنامهریزی نیسان آمریکا به وبسایت اتوبلاگ گفت: «نیسان بهدنبال افزودن یک خودرو برقی با توانایی آفرود به خط تولید خود است.» کارشناسان خودرو حدس میزنند که نیسان بهدنبال بازتولید مدلی از خودروهای قدیمی خود با فناوریهای بهروز باشد. آنها فکر میکنند منظور مدیر ارشد نیسان آمریکا، باز تولید نیسان اکسترا باشد.
نیسان Xterra شاید پرفروشترین و معروفترین شاسیبلند نیسان نباشد، ولی بیتردید یکی از موفقترین تولیدات این شرکت به حساب میآید.
اکسترا که با نام رونیز هم شناخته میشود، در سال ۱۹۹۹ برای حضور در بازار آمریکای شمالی رونمایی شد و تا سال ۲۰۱۵ تولیدش ادامه داشت.
یکی از دلایل موفقیت رونیز، تنوع پیشرانههای آن در بازارهای مختلف بود. به طوری که مشتریان میتوانستند از بین چهار مدل بنزینی و دو مدل دیزلی، گزینهی مورد نظر خود را انتخاب کنند. در سبد محصولات نیسان، این خودرو در جایگاهی بین اکس تریل و پاترول قرار میگیرد.
نیسان از سال ۲۰۰۰ تغییراتی در شاسی و قوای محرکهی رونیز اعمال کرد و نام آن را Paladin گذاشت. با شروع دههی ۸۰ در ایران، شرکت پارس خودرو با نیسان وارد مذاکره شد و امتیاز تولید Paladin را در بازار ایران را کسب کرد. این خودرو که در ایران «رونیز» نام گرفت در سال ۱۳۸۲ با پیشرانهی ۲٫۴ لیتری و توان ۱۶۰ اسببخار عرضه شد.
رونیز وزن بالایی داشت و خودرو سریعی محسوب نمیشد و حتی جعبهدندهی آن دستی بود؛ اما تا سال ۱۳۸۹ به محبوبیت چشمگیری در بازار ایران رسید.
نیسان در سال ۲۰۲۱ یک فیسلیفت از رونیز را انحصاراً برای بازار خاورمیانه معرفی کرد؛ اما بهدلیل مسائل مربوط به مصرف سوخت، برخی استانداردهای الزامی برای صادرات و جذابیت خودروهای برقی، این محصول نتوانست فروش خوبی را کسب کند.
حالا پس از مدتها کارشناسان انتظار دارند که نیسان بار دیگر توسعهی رونیز را کلید زده باشد. مدل جدید رونیز احتمالاً شباهت بسیار زیادی به خودرو مفهومی Hyper Adventure که سال پیش توسط نیسان معرفی شد، خواهد داشت.
خودرو مفهومی برقی Hyper Adventure با آیرودینامیک مناسب و سیستم چهار چرخ متحرک پیشرفته، دارای باتری با ظرفیت بالا است تا توانایی حرکت زیاد و گشتوگذار خارج از جاده را تضمین کند.
تولید مدل جدید رونیز هنوز تأیید نشده است و هیچ ایدهای از قیمت خودرو نداریم؛ بااینحال بازگرداندن رونیز اقدامی هیجانانگیز از سوی نیسان خواهد بود.