چین: پیشرفت ما در صنعت خودرو نتیجه نوآوری است، نه یارانه دولتی
وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چین، میگوید که رشد سریع صنعت خودرو برقی این کشور نتیجهی یارانههای دولتی نیست، بلکه عامل اصلی رشد، «نوآوریهای مداوم» بوده است.
وزارت بازرگانی چین روز دوشنبه بیانیه داد که اتهامات مربوط به «ظرفیت مازاد» که توسط ایالات متحده و اروپا مطرح شدهاند، بیاساساند. وانگ برتری خودروهای برقی چین را به «سیستم زنجیرهی تأمین و رقابت بازار» نسبت داد.
وزیر بازرگانی چین اظهاراتش جدیدش را در جریان میزگردی در پاریس با نمایندگان بیش از ۱۰ شرکت چینی از جمله جیلی و بیوایدی و همچنین شرکت CATL (تولیدکنندهی باتری) بیان کرد.
وانگ خاطرنشان کرد که صنعت خودرو برقی چین سهم مهم و مثبتی در تغییرات آبوهوایی و همچنین تحول سبز داشته است. او گفت دولت چین از حقوق و منافع مشروع شرکتهای چینی محافظت خواهد کرد.
پس از افزایش قابل توجه واردات، اتحادیهی اروپا در ماه اکتبر (مهر و آبان) تحقیقاتی را برای تعیین اینکه آیا باید تعرفههایی بر واردات خودروهای برقی باتریدار از چین اعمال کند یا نه، انجام داد. این تعرفهها بهمنظور جبران یارانههای دولتی و همسانسازی شرایط بازار خودروهای برقی اعمال خواهند شد.
کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیهی اروپا، گفته بود بهدلیل یارانههای عظیم دولتی، قیمت خودرو های الکتریکی نسبتاً ارزان است و بهطور مصنوعی، پایین نگه داشته میشود.
جانت یلن، وزیر خزانهداری ایالات متحده، مدتی پیش گفت که از تأثیر ظرفیت مازاد صنعتی چین بر اقتصاد ایالات متحده نگران است. او از مذاکرات چین و آمریکا خبر داد که باعث تسهیل تعادل اقتصادی خواهد شد.