ابرخودرو بوگاتی بولاید از خودروهای فرمول یک فرزتر است!
پس از سالها توسعه، بوگاتی سرانجام تستهای نهایی ابرخودروی رادیکالی و مخصوص پیست خود، یعنی بولاید را به پایان رساند. این خودروساز فرانسوی ادعا میکند که بولاید بهلطف آئرودینامیک و قدرت چشمگیرش میتواند از جدیدترین خودروهای مسابقهای فرمول یک در شتاب اولیه پیشی بگیرد.
نسخهی نهایی بولاید با موتور W-16 خود، ۱٬۵۷۸ اسب بخار قدرت دارد که با توان سایر خودروهای شهری بوگاتی برابری میکند؛ اما وزن بولایدِ ۱٬۴۵۱ کیلوگرمی، بهطور قابل توجهی از شیرونِ ۱٬۹۵۰ کیلوگرمی سبکتر است.
خودروهای فرمول یک امروزی با حدود ۱٬۰۰۰ اسب بخار قدرت به گرد پای قدرت افسارگسیختهی بولاید نمیرسند؛ اما ساختار فوقالعاده سبک آنها، معادلهی نسبت نیرو به وزن را به نفع فرمول یک تمام میکند.
اندی والاس، رانندهی تست بوگاتی، میگوید که شتاب سرسامآور بولاید در خروج از پیچها «بینظیر» است و آن را قادر میکند تا در چنین سناریوهایی از یک خودروی فرمول یک پیشی بگیرد.
والاس اظهار داشت: «شما با سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت از آن پیچ خارج میشوید و از آنجا رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتربرساعت و سپس ۳۰۰ کیلومتربرساعت، یک تجربه کاملاً حیرتانگیز است. در آن سناریو خاص، بولاید از یک خودروی فرمول یک فاصله خواهد گرفت.»
بااینهمه، شتاب خالص تنها یک جنبه از عملکرد کلی یک خودرو بهحساب میآید. بولاید بهعنوان سلاحی بینقص برای پیست طراحی شده و میتواند در پیچها، شتاب گرانشی معادل با ۲٫۵ جی را تحمل کند؛ اما این مقدار، از شتاب گرانشی ۵ جی که خودروهای فرمول یک در این مواقع مدیریت میکنند بسیار کمتر است.
نسخهی نهایی بولاید نسبت به نمونهی اولیه آن که چهار سال پیش معرفی شد، تا حد زیادی رامتر است؛ علاوه بر قدرت که از ۱٬۸۲۴ اسب بخار به مقدار فعلی رسیده، حداکثر سرعتش را که قرار بود از ۴۸۲ کیلومتربرساعت بیشتر باشد به ۳۸۰ کیلومتربرساعت محدود کردهاند؛ اما این عدد هنوز هم رکورد سرعت فعلی فرمول یک را که ۳۷۲ کیلومتربرساعت است پشت سر میگذارد.
با تنها ۴۰ دستگاه تولیدی که هر کدام حدود چهار میلیون دلار قیمت دارند، بولاید مطمئناً ابرخودرویی فوقالعاده خاص خواهد بود که مرزهای عملکردی را جابهجا میکند. باید دید آیا هیچیک از آنها پس از تحویل به خریداران، تا حداکثر پتانسیل خود رانده میشوند یا باید باقی عمر خود را در کلکسیونهای لوکس سر کنند.
نظرات