موتور ۲۰۲۴ لامبورگینی قدرت سرسام‌آور دارد و ۱۰ هزار دوردردقیقه می‌چرخد

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
موتور V8 جدید لامبورگینی از نمای جلو
لامبورگینی مشخصات فنی موتور V8 جدیدش را منتشر کرد. این موتور قلب تپنده‌ی خودرو جانشین هوراکان خواهد بود.
تبلیغات

با پایان تولید هوراکان، موتور V10 نمادین لامبورگینی به پایان عمر خود می‌رسد؛ اما این شرکت ایتالیایی برای پایان‌دادن به ساخت موتورهای هیجان‌انگیز تمایلی ندارد. به‌تازگی لامبورگینی اولین جزئیات موتور V8 تویین‌توربو جدیدش را منتشر کرده است.

موتور جدید لامبورگینی می‌تواند به حداکثر ۱۰ هزار دوربردقیقه برسد. این عدد با هر استانداردی خیره‌کننده است. تنها خودرو AMG One از مرسدس بنز و استون مارتین والکری و خودروهای T.33 و T.50 ساخت گوردون موری، دور موتور بیشتری دارند.

موتور V8 جدید لامبورگینی از نمای جانبی
Lamborghini

موتور جدید لامبورگینی ۴ لیتر حجم دارد و حداکثر توان خروجی‌اش ۷۸۹ اسب بخار (بین ۹٬۰۰۰ تا ۹٬۷۵۰ دوربردقیقه) است و گشتاور ۷۳۰ تیوتن‌متر (بین ۴٬۰۰۰ تا ۷٬۰۰۰ دوربردقیقه) دارد.

موتور خودرو جانشین هوراکان اولین موتور V8 تخت لامبورگینی محسوب می‌شود. این یعنی توربوها در بین ردیف‌های سیلندر قرار می‌گیرند. لامبورگینی برای اطمینان از روغن‌کاری مناسب در تمام شرایط رانندگی، از یک سو از سیستم روغن‌کاری با مخزن جداگانه و از سوی دیگر از سیستم سوخت‌رسانی مستقیم بهره برده است.

موتور V8 جدید لامبورگینی از نمای پشت
Lamborghini

برای دستیابی به دور موتور بیشتر، به اجزای چرخشی بسیار سبک نیاز است؛ بنابراین، موتور V8 جدید لامبورگینی از میله‌های تیتانیومی بهره می‌برد. لامبورگینی برای باز و بسته کردن سوپاپ‌ها، سیستم سنتی را کنار گذاشته و از انگشتی‌های دنباله‌دار سفت استفاده کرده است. انگشتی دنباله‌دار در اصل اهرمی فلزی است که با چرخش برجستگی میل‌بادامک، سوپاپ را باز می‌کند.

انگشتی‌های دنباله‌دار سبک‌تر از سیستم‌های قبلی هستند و درنتیجه، امکان دستیابی به دور موتور بیشتر را فراهم می‌کنند. این سیستم بیشتر در موتورهای مسابقه‌ای و موتورسیکلت‌های اسپرت کاربرد دارد؛ اما فراری در موتور V12 خود و پورشه در موتور چهار لیتری‌اش و فورد در برخی از مدل‌های موستانگ از آن استفاده می‌کنند.

کل مجموعه با سیستم هیبریدی مشابه با سیستم‌ به‌کاررفته در خودرو Revuelto تقویت شده است. لامبورگینی یک موتور الکتریکی با توان ۱۴۷ اسب‌بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر را بین موتور بنزینی و گیربکس دو کلاچه‌ی ۸ سرعته به‌صورت عرضی قرار داده است.

موتور برقی موقعیت سنتی‌تری بین موتور و گیربکس دارد. این موتور از نوع شار محوری است و طراحی باریک‌تری دارد. لامبورگینی می‌گوید که جانشین هوراکان از سیستم هیبریدی ۳ موتوره بهره خواهد برد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات