رایمک ساخت ابرخودروهای برقی را کنار می‌گذارد و بر تولید روبوتاکسی متمرکز می‌شود

چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
روبوتاکسی Verne رایمک از نمای جلو سه رخ
ابرخودروساز رایمک قصد دارد تا روبوتاکسی‌های لوکس و کاملاً خودکار را با هزینه‌‌ی استفاده‌ی مقرون‌به‌صرفه تولید کند.
تبلیغات

رایمک، ابرخودروساز پیشرو کرواسی، به‌زودی سرویس روبوتاکسی Verne را راه‌اندازی می‌کند. این نام از نام ژول ورن، نویسنده و شاعر فرانسوی، الهام گرفته شده است. این روبوتاکسی از سال ۲۰۲۶ در شهر زاگرب آغاز به کار خواهد کرد.

رایمک در مدت‌زمان کوتاهی رشد بسیار سریعی کرد و به شرکتی شناخته‌شده‌ تبدیل شد. این شرکت از سال ۲۰۱۷ روی فناوری خودران کار می‌کند. پروژه‌ی Verne سابقاً Mobilty 3 نام داشت. این پروژه را مارکو پجکوویچ و آدریانو مودری، طراح Nevera، اداره خواهند کرد.

روبوتاکسی Verne کاملاً برقی خواهد بود و به فناوری خودران Mobileye، شرکت تحت مالکیت اینتل، متکی است. این سیستم خودران از تراشه‌ی EyeQ و برنامه‌ی جمع‌سپاری داده‌ای با نام REM استفاده می‌کند. این برنامه با همکاری Mobileye نقشه‌ی سه‌بعدی جهانی را ایجاد می‌کنند.

روبوتاکسی Verne در سطح رانندگی خودران ۴ قرار می‌گیرد و فاقد کنترل‌های سنتی مثل فرمان و پدال است. همچنین، برای آیرودینامیک بهتر برف‌پاک‌کن و آینه‌های جانبی از این خودرو حذف شده‌اند. Verne بسیار کوچک‌ و ظریف‌ و ظاهر کلی‌اش شبیه به هاچ‌بکی دو‌در است. درهای Verne به‌صورت کشویی طراحی شده‌اند.

روبوتاکسی Verne رایمک از نمای جانبی
اپلیکیشن موبایلی روبوتاکسی Verne رایمک
نمای داخلی روبوتاکسی Verne رایمک
روبوتاکسی Verne رایمک از نمای رو به رو

شاید استفاده از دو صندلی در یک تاکسی کمی عجیب باشد؛ چرا‌که این شرکت می‌تواند با گنجاندن صندلی بیشتری سودی بیشتری را به‌دست بیاورد؛ اما به‌گفته‌ی طراح ارشد پروژه‌ی روبوتاکسی Verne، داده‌ها نشان می‌دهند از هر ۱۰ سفر ثبت‌شده با تاکسی، ۹ سفر با ظرفیت ۱ یا ۲ نفر انجام می‌شود و با ظرفیت ۲ نفر، فضای داخلی مناسبی در خودرویی کوچک مهیا می‌شود.

روبوتاکسی Verne با وجود ایجاد تجربه‌ای لوکس، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای خواهد داشت و فقط مختص افراد ثروتمند نیست. با حذف فرمان و سایر اجزای سنتی کابین، نمایشگری با عرض کل داشبورد به ابعاد ۴۳ اینج در این خودرو جا شده است.

مانیتور Verne شامل امکاناتی برای پخش موسیقی یا فیلم و کنترل دما و نور کابین و حتی رایحه‌‌ی آن پیش از سوار‌شدن مسافر است. هفت بلندگو با مجهز به دالبی‌اتمس در سراسر کابین تعبیه شده‌اند.

روبوتاکسی Verne رایمک
نمای داخلی روبوتاکسی Verne رایمک
نمای داخلی روبوتاکسی Verne رایمک
روبوتاکسی Verne رایمک از نمای جانبی

تمامی خودروهای رایمک به‌هم متصل هستند که مدیریت ناوگان را بهینه‌تر می‌کند. این شرکت در شهرهای حوزه‌ی فعالیت خود، انبارهای متمرکز به نام «کشتی مادر» ایجاد خواهد کرد. این مراکز قطب‌هایی برای تمیز‌کردن و شارژ و نگه‌داری روبوتکسی‌ها خواهند بود.

رایمک اعلام کرده است که پس از زاگرب، سرویس روبوتکسی خود را در سایر شهرهای اروپایی (ابتدا در انگلستان و آلمان و سپس در خاورمیانه) راه‌اندازی خواهد کرد.

در‌حالی‌که برخی شرکت‌ها در حال آزمایش وسایل نقلیه‌ی خودران در اروپا بوده‌اند، به‌نظر می‌رسد هرگونه سرویس تجاری در این منطقه، تا رسیدن به مرحله‌ی نهایی راه درازی در پیش دارد. برای نمونه، Waymo متعلق به آلفابت در چندین شهر بزرگ ایالات متحده فعالیت می‌کند و Baidu نیز به‌طور مشابه صدها خودرو بدون راننده را در چین راه‌اندازی کرده است.

رایمک قبلاً با ۱۱ شهر در اتحادیه‌ی اروپا و انگلستان و خاورمیانه قرارداد بسته است و در حال مذاکره با بیش از ۳۰ شهر در سراسر جهان است. هدف این شرکت «تکمیل حمل‌و‌نقل عمومی و نه رقابت با آن» است.

رایمک در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «Verne در بلندمدت به حذف خودروهای دوم یا سوم هر خانه کمک کند که به‌ندرت استفاده می‌شود و هزینه‌ی زیادی را به مالک آن تحمیل می‌کند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات