فروش فوق‌العاده خودروهای برقی چینی، زنگ خطری برای تسلا است

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
لوگو تسلا / Tesla روی خودرو قرمز از نمای نزدیک
فروشندگان چینی با شکستن رکورد فروش خودروهای برقی، تسلا را به تکاپو انداخته‌اند.
تبلیغات

سه شرکت BYD و Zeekr و Nio که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی هستند، در اوایل تیرماه به رکوردهای فروشی دست یافتند که می‌تواند زنگ خطری برای تسلا باشد.

به گزارش Business Insider، شرکت بی‌وای‌دی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌‌ی خودروهای برقی چین در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴ موفق به فروش یک میلیون دستگاه خودرو برقی و هیبریدی شد. شرکت نیو ۵۷ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان داده که نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته رشد ۱۴۴ درصدی داشته است.

شرکت زیکر که زیرمجموعه‌ی جیلی به‌حساب می‌آید، با تحویل بیش از ۲۰ هزار دستگاه خودرو تا تیرماه، رکورد جدیدی ثبت کرد که نسبت به سال گذشته ۸۹ درصد افزایش داشته است.

با وجود نگرانی‌ها درباره‌ی افزایش تعرفه‌ی واردات خودروهای چینی به ایالات متحده و اروپا، فروش بی‌وای‌دی، نیو و زیکر به لطف کاهش قیمت‌ها، معرفی مدل‌های ارزان‌تر و تقاضای روسیه برای خودروهای برقی چینی (پس از خروج رقبای غربی از آن بازار) رونق گرفت.

از سوی دیگر آمار سه‌ماهه‌ی اول تسلا نشان داد که تقاضای کم برای خودروهای برقی، این شرکت را نگران کرده است. رویترز طی گزارشی اعلام کرد که تحلیلگران انتظار دارند مجموع تحویل‌های تسلا از اواسط فروردین تا تیرماه سال ۱۴۰۳ کاهش ۶ درصدی را تجربه کرده باشد.

تسلا برای جلب دوباره‌ی مشتریان و کسب رضایت سرمایه‌گذاران، در سال جاری اقدامات بزرگی انجام داده است. در پایان سه‌‌ماهه‌ی اول، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، با کاهش قیمت برخی مدل‌ها، وارد جنگ قیمتی خودروهای برقی شد.

تسلا در جلسه‌ی توجیهی گزارش مالی سه‌ماهه‌ی اول، از عرضه‌ی خودرویی ارزان در آینده خبر داد. به‌علاوه، تسلا به مشتریان چینی وعده داد که در صورت خرید خودرو در تابستان امسال، می‌توانند از کارخانه‌ی این شرکت در فرمونت بازدید کنند.

به گفته‌ی برخی تحلیلگران، با وجود قدرت‌نمایی خودروسازان چینی، تسلا با رونمایی از تاکسی رباتیک در اواخر مرداد می‌تواند اعتبار خود را در بازار چین بازگرداند.

برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که ارزش واقعی برخی از شرکت‌های آمریکایی، مربوط به خود خودروها نیست، بلکه فناوری‌ای است که می‌تواند به مشتریان دیگر فروخته شود. این موضوع در مورد رقیب آمریکایی تسلا یعنی ریویان نیز صدق می‌کند؛ زیرا این برند اخیراً سرمایه‌گذاری پنج میلیارد دلاری از سوی فولکس‌واگن دریافت کرده است.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات